פרוקטר אנד גמבל פיירי
צילום: יוטיוב/Procter & Gamble
דוחות

פרוקטר העלתה מחירים, הציבור קנה, והדוח מעל הצפי. בדרך לדיפלומט?

במקום מותג פרטי, אנשים המשיכו לבחור במוצרי פרוקטר אנד גמבל למרות ההתייקרות, הסביר מנכ"ל ענקית מוצרי הצריכה. עוד דיבר על התייקרות כמעט בכל הקטגוריות שטרם הגיעה למדף. בדיפלומט, שמפיצה אותם בבלעדיות, אמרו בעבר שה"ספקים" לא העלו מחירים. מה יקרה מכאן הלאה?
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה פרוקטר אנד גמבל

ענקית מוצרי הצריכה  PROCTER & GAMBLE (PG) גלגלה את התייקרויות ההובלה, חומרי הגלם והייצור שלה לצרכנים, המכירות לא נפגעו בשל כך והחברה הכתה את תחזיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון הקודם, שהסתיים בסוף דצמבר, עמדו על 20.95 מיליארד דולר והרווח המתואם על 4.22 מיליארד דולר (1.66 דולר למניה). הצפי בשוק היה למכירות בסך 20.34 מיליארד דולר ורווח של 1.65 דולר למניה.

עבור החברה, שמחזיקה במותגים פמפרס, ג'ילט, אולווייז, טייד, פנטן, הד אנד שולדרס ועוד, מדובר היה בצמיחה של 6% בשורה העליונה, לעומת הכנסות של 19.75 מיליארד דולר שנה קודם לכן, ובגידול של כ-13% ברווח למניה, מרמה קודמת של 1.47 דולר (3.85 מיליארד בסך הכל) ברבעון המקביל אשתקד.

"הגמישות שלנו במחירים הייתה נמוכה ב-20-30% ממה שציפינו לו. לרוב, בשלב זה של המחזור ישנו שיפט מבחינת הצרכנים לטובת מוצרי מותג פרטי (כמו של רמי לוי, שופרסל בארץ וכו' – א.פ) אבל אנחנו עוד לא רואים זאת", כך צוטט המנכ"ל ג'ון מולר בראיון לאתר יאהו, בו רמז כי ייתכן שיקחו פסק זמן לפני שימשיכו להעלות מחירים. "הודענו על עליית מכירים ברוב הקטגוריות – אני חושב שב-9 מתוך 10", המשיך. "חלק מההתייקרויות הללו טרם הגיעו למדפים. קודם כל נמתין לראות איך אנחנו צולחים את זה לפני שנעשה צעד נוסף".

ההתייקרויות הללו כן יכנסו בחשבון בחצי השנה הקרובה. הדוח לשנה הפיסקאלית של החברה מסתיים במחצית 2022, כלומר, הרבעון הנוכחי וזה שאחריו הם רבעונים 3-4 בדוח. עתה בחברה העלו אם כן את התחזית לדוח השנתי: במקום צמיחה של 2-4% במכירות האורגניות, כעת הם מדברים על 4-5% (האנליסטים ציפו ל-4.1%, להכנסות של 79.14 מיליארד דולר), ואולם הרווח המתואם יעלה כמו בתחזית הקודמת: ב-3-6% לעומת 5.66 דולר לפני שנה (גם כאן גבוה מצפי השוק, שהיה לעלייה של 4.4%, ל-5.91 דולר למניה).

תחזית הרווח על בסיס GAAP גם כן נותרה על קנה: גידול של 6-9% מרמה קודמת של 5.5 דולר למניה. המשמעות היא שכדי להשיג את אותם רווחים תצטרך לייצר יותר הכנסות. ברבעון הנוכחי השוק מצפה לראות רווח של 1.32 דולר למניה על הכנסות של 18.8 מיליארד דולר.

סמנכ"ל הכספים אנדרה שולטן אמר עם פרסום הדוחות שהלקוחות עד כה הגיבו לעליות המחירים טוב מבעבר. בשפה פחות מכובסת זה אומר בלעו את העלאות המחירים היטב. המותגים חזקים דיים, ואולי אלה הצרכנים שכח הקנייה שלהם לא נשחק מספיק (אינפלציה בצד אחד, תמריצים ממשלתיים – ככל שנותרו בכיסים – בצד שני). "יש לנו מוצרים ברמות תמחור שונות", צוטט, "ועל כן אני חושב שאנחנו ממוצבים בנקודת פתיחה טובה להתמודד עם האינפלציה וההשפעה על התמחור".

ובחזרה לרבעון המדווח: כל החטיבות הראו צמיחה, למשל בחטיבת מוצרי הבריאות, טיפוח הבית והבדים (מרככי כביסה וכו') המכירות גדלו ב-8%, בחטיבת מוצרי הגילוח, התינוקות, מוצרים לנשים ולמשפחה הן גדלו ב-5%. פרוקטר מייצרת ומשווקת כ-60 מותגים בתחום מוצרי הכביסה, דטרגנטים, סכיני גילוח, חיתולים, ניקוי, טיפוח אישי, היגיינה ועוד, ונחשבת לחברת מוצרי הצריכה ההמוניים הגדולה בעולם.

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד קודם לחשיפת המספרים היום, בדויטשה בנק כבר תיארו את התמונה שנקבל והחמיאו למעמדה של פרוקטר בשוק בו היא פועלת. "למרות אתגרים בטווח הקצר, בהם הצגת צמיחה על פני התקופה המקבילה שלוותה בקפיצה במכירות, וכן הסיכונים הטמונים באינפלציה (בייחוד במוצרי התינוקות, המשפחה, וטיפוח הבית), אנו רואים אצל החברה תכנון חזק של מוצרים חדשניים שבקנה, הוצאה לפועל מעולה של התכנית האסטרטגית בשוק עצמו, יתרון בכח התמחור שלה, ומיקוד מחודש בהתייעלות, שביכולתו להגן הן על נתח השוק של החברה והן על התוצאות שלה בשורה התחתונה".

כל אלה יעניינו אותנו פה בארץ בהקשר של דיפלומט אחזקות 0.55%  . חברת ההפצה בשליטתו וניהולו של נעם ויימן, שהונפקה אשתקד בבורסה המקומית, מייבאת מוצרים רבים של פרוקטר אנד גמבל בבלעדיות מאז שנות התשעים בישראל, ולא רק בה - אלא גם בגיאורגיה, קפריסין וניו זילנד.

כזכור, כשמנהלי רשתות קמעונאות המזון זומנו לחקירה ברשות לניירות ערך סביב חשד לתיאום מחירים, גם ויימן עצמו, מצד הספקים אם כן, נקרא לחקירה. בדוחות לרבעון השני של 2021 עוד הוזכרה אצל דיפלומט הכוונה להעלות מחירים בצל האמרת עלויות ההובלה, ואילו בדוחות של הרבעון השלישי, שפורסמו כבר אחרי אותה חקירה מתוקשרת, הוסבר שהספקים שלה עצמה (בין היתר פרוקטר אנד גמבל, ששמם לא צוין) לא העלו מחירים בארץ, לפחות במוצרים בהם מחיר המכירה כולל את עלויות ההובלה.

ואולם – הנה מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל העולמית כן מדבר על עליית מחירים כמעט בכל הקטגוריות, חלקן טרם הגיעו למדף כאמור. הדבר לא בהכרח רלוונטי לכל מפיצה ומפיצה של פרוקטר בעולם, ופרטי התקשרות עם דיפלומט אינם חשופים לציבור הצרכנים והמשקיעים של דיפלומט בארץ. אם אכן תהיה התייקרות גם לדיפלומט, המשמעות תהיה או ששוב תשים את הכוונה לייקר מוצרים על השולחן, או שתראה, גם לצרכנים וגם למשקיעים, שגם שהעלויות שלה מתייקרות היא מסוגלת לספוג זאת בלי לגלגלן הלאה לצרכן (ואולי הרבה הודות לשקל החזק).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.