המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

העליות התגברו לקראת סיום: הנאסד"ק הוסיף 1.5%, גילת זינקה 26%

אמריקן אקספרס עלתה 4%, ג'נרל אלקטריק קפצה 9%,  טסלה עלה 1.8%, בואינג עלתה 3%, אלוט עלתה 4.7%, טבע עלתה עוד 5%, סולראדג' הוסיפה 4.5%. סרגון זינקה 30%, הבנקים המשיכו לרדת: גולדמן זאקס ירד 2.2%, בנק אוף אמריקה השילה 0.7%

מערכת ביזפורטל |

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות חדות בהובלת מניות הטכנולוגיה. עונת הדוחות של הרבעון הרביעי ל-2020 נכנסה היום ליומה השני עם המשך הדיווח של הבנקים הגדולים בארה"ב. טרם המסחר שניים מהבנקים המובילים בארה"ב פרסמו את הדוחות השלהם. גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה שהציגו הכנסות גבוהות אך רווחים נמוכים מהצפוי, המניות שלהן סיימו את המסחר בירידות קלות. נציין כי ביום שישי האחרון נרשמו ירידות חדות במניות הבנקים האמריקניים לאחר פרסום הדוחות של ג'י.פי. מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ.  אחרי המסחר תפרסם נטפליקס את אחד מהדוחות המעניינים בעונת הדוחות הנוכחית. 

ג'נט יילן, נגידת הפד' לשעבר, שתהפוך לשרת האוצר האמריקני תנאם יותר מאוחר בפני הסנאט על תוכניותיה להקל על הלחץ הכלכלי של האזרחים על רקע הקורונה. אפרופו קורונה, הכלכלה הגדולה ביותר בעולם תציין היום את הקורבן ה-400 אלף שלה מהנגיף. מחר תיערך השבעתו של ג'ו ביידן. השבוע הנוכחי בניו יורק הוא שבוע מקוצר לאחר שאתמול המדדים לא נסחרו בעקבות יום מרטין לותר קינג

 

הצטרפו לעדכונים שוטפים על האירועים המשמעותיים היום בבורסה - בערוץ הטלגרם של ביזפורטל 

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%                                                                             

דאו ג'ונס 0.16%                                                                                 

נאסד"ק -0.21%                                                                                

  • טרם החל המסחר הרציף

קיראו עוד ב"גלובל"

סביבת האינפלציה שומרת על יציבות וצפויה לעלות במהלך השנה הקרובה

על רקע עלייה של 0.4% במדד המחירים לצרכן בדצמבר לאחר עלייה של 0.2% אחוז בנובמבר, ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מסביר מדוע סביבת האינפלציה בארה"ב שומרת על יציבות וצפויה לעלות במהלך השנה הקרובה, "להערכתנו, צפויה האצה באינפלציה בארה"ב במהלך 2021 בהשפעת מכלול של גורמים. ראשית, האצה כזו רצויה על ידי קובעי המדיניות הכלכלית (מוניטרית ופיסקלית). לאחר מכן, ישנו מכלול של גורמי צד היצע המשקף התייקרויות שבדרך: מחירי סחורות (חקלאית, אנרגיה, מתכות תעשייתיות), הסטת שרשראות ייצור והתייקרות הייצור, מחסור במכולות לשילוח ימי ועוד".

 

למרות העלאת המיסים תכנית ביידן טובה לכלכלה האמריקאית

גם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, סבור ששליטת הדמוקרטים בארה"ב בשני בתי הנבחרים מעלה סיכוי למימוש התוכנית הכלכלית של הנשיא החדש, שכוללות השקעות מאסיביות במשק האמריקאי בשנים הקרובות. לדעתו, למרות העלאת המיסים שתפגע מדובר בתכנית טובה, שתתרום לצמיחה ארוכת הטווח של כלכלת ארה"ב.

 

אופטימיות של תחילת שנה

לסיכום, אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי של בית ההשקעות "אקסלנס", מפנה זרקור לכך ששבוע המסחר הראשון של השנה, הוא אחד מהאינדיקטורים החביבים על וול-סטריט. לדבריו, "מאז 1950 כשהשבוע הראשון הסתיים בעליות הסיכוי שהשנה כולה תסתיים בעליות קפץ ל-80% ולשינוי שנתי ממוצע של כ-13% מדד  S&P500

מניות בכותרת

גולדמן זאקס (GS) - הבנק הרוויח 12.08 דולר למניה ברבעון הרביעי, הרבה מעל צפי השוק שעמד על 7.47 דולר למניה. ההכנסות גם עמדו בתחזיות המוקדמות. ההכנסות ממסחר באג"ח וחיתום תמכו בתוצאות הבנקים. מניות גולדמן זאקס יורדות עד 1% במסחר.

בנק אוף אמריקה (BAC) - הבנק דיווח על רווח רבעוני של 59 סנט למניה, 4 סנט למניה מעל הערכות השוק. ההכנסות היו נמוכות מתחזיות וול סטריט, תוך דאגה שהבנק מרוויח ממסחר אבל לא מאשראי לקוחות. הבנק הודיע על רכישת מניות עצמית בשווי של 3.2 מיליארד דולר ודיבידנד של 18 סנט למניה. 

בשורה התחתונה עזרו העוצמה בעסקי המסחר של החברה. בנפרד, BofA הודיעה על אישור של רכישה של 3.2 מיליארד דולר ברכישת מניות, וכן שמירה על הדיבידנד הרבעוני שלה על 18 סנט למניה. מניות החברה ירדו ב-1.5%.

ג'נרל אלקטריק (GE) - ג'נרל אלקטריק הודיעה כי היא מציעה להקפיא הטבות פנסיה ל -2,800 עובדים בבריטניה. ההתחייבות לקצבאות הפנסיה בבריטניה GE עמדה על כ- 14 מיליארד דולר בסוף שנת 2020. מניות החברה עלו ב -1.4%.

אמריקן אקספרס (AXP) - ענקית השירותים הפיננסיים קיבלה שדרוג כפול במחלקת ההשקעות של JPMorgan Chase, שהעלה את הדירוג ל"משקל עודף" מ"תת משקל". ג'יי.פי מורגן מסרה כי מספר גורמים יסייעו לאמריקן אקספרס, כולל ביקוש מאופק לטיולי פנאי במחצית השנייה של השנה. מניות החברה עלו ב -1.5% במסחר לפני השוק.

טסלה (TSLA) - טסלה מסרה ביום שני את רכב הקרוסאובר הראשון שלה מתוצרת סין, תוך חיפושה של החברה להגדיל את נתח השוק במדינה.

בואינג (BA) - קנדה תבטל את האיסור על מטוס ה- 737 מקס של בואינג ביום רביעי, ותצטרף למדינות אחרות המאפשרות למטוס לחזור לשירות לאחר הקרקע של כמעט שנתיים.

לאחרי 2020 הטראומתית, הצפי של קמעונאית משחקי המחשב והקונסולה, גיימסטופ (GME) ל-2021 לא הייתה ורודה בהרבה. רק בשבוע האחרון הודיעה החברה על ירידה של למעלה מ-3% במכירות שלה עונת הקריסמיס, שזה סימן לא מעודד בכלל, במיוחד לאור העובדה שסוני ומיקרוסופט (MSFT) השיקו קונסולות חדשות. החברה נפגעה קשות מהסגרים ומתקשה מאוד לסגור את הבור שנוצר במערך המכירות שלה. לקריאה מלאה

חברת אקולאב (ECL), ענקית גלובלית בפתרונות מים שצפויה ליהנות מחסך במשאב החיוני ביותר. שווי השוק של החברה עולה על 60 מיליארד דולר. אמנם מתחילת השנה החברה נמצאת בתשואת חסר של 5%, אבל בשנה האחרונה עלתה ב-7.8% וכיום מחירה עומד על קרוב ל-211 דולר למניה. וגם מניית אמריקן ווטר וורקס (AWK), חברת לשירותי מים ופינוי שפכים זינקה ב-22.6% למחיר של 159 דולר למניה, ושווי השוק שלה עומד על כ-29 מיליארד דולר. לקריאה מלאה

 

ישראליות בוול סטריט

טבע -1.88% (TEVA) - המניה מטפסת 1.8% במסחר לאחר המלצה חמה באתר המשקיעים מותלי פול, שקבע כי אין כרגע חברת תרופות זולה (עדיפה) יותר להשקעה בסקטור. 

סולראדג' (SEDG) - ענקית האנרגיה הירוקה הישראלית צללה 15% ביום שישי לנוכח כניסתה של טסלה לשוק ממירי האנרגיה. היום המנייה עושה קאמבק מרשים, ככל הנראה בשל הדיווחים של החברה על כך שטסלה אינה אחת מהלקוחות הגדולים של החברה. 

חברת הלוויינים  גילת -3.5% העוסקת בטכנולוגיה לרשתות תקשורת לווייניות, דיווחה שבוע שעבר כי חתמה על חוזה עם חברת Globe Telecom הנסחרת בבורסת הפיליפינים: עם פתיחת המסחר היום, החברה הודיעה כי היא חתמה עם חברת תקשורת במקסיקו. המניה מזנקת יותר מ-20%. בנוסף החברה עשויה להיות חלק מתעודת סל על חברות חלל. 

סרגון CRNT - החברה מוכיחה שוב את הכוח של טוויטר. ברשת החברתית ממליצים על הישראלית ככזו שתהנה במעבר של העולם לרשתות 5G. לבינתיים המניה נהנית מהספקולציה ומוסיפה הערב 30%.

חברת  אלוט -3.87% (סימול: ALLT) המספקת פתרונות לניתוח רשת ופתרונות אבטחה כשירות (SECaaS) עבור ספקיות שירותי תקשורת ועסקים ברחבי העולם, מדווחת כי ספקית שירותי תקשרות אירופית Tier-1 בחרה בפתרונות HomeSecure ו-BusinessSecure שלה לספק ללקוחותיה שירותי הגנת סייבר ושליטה בתוכן להגנה על יחידות קצה/ראוטרים ומכשירים בבתיהם ובעסקיהם. מדובר בלקוח קיים ששב ורוכש ממוצרי החברה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.