היעד החדש של אילון מאסק: 20 מיליון רכבים עד 2030
הדוחות המצוינים של טסלה לא היו מפתיעים, נוכח שיא במסירת רכבים שעבר את ה-130 אלף ברבעון שעבר. זה לא רק שההכנסות עלו ב-40% והרווח ב-100%, זו העובדה שכבר 5 רבעונים ברציפות החברה רווחית. נכון, יש עוד דרך ארוכה, אבל טסלה נראית בדרך הנכונה. שאלת השווי היא כבר עניין אחר לחלוטין - גם אחרי שמגלמים את התוצאות הטובות, וגם אחרי שהאנליסטים העלו את תחזיות הרווח לשנה הקרובה, גם אז - התמחור בעיני רבים - לא ריאלי. מכפיל רווח דו ספרתי גבוה או תלת ספרתי, זה לא נשמע מחיר הגון, אבל יש גישה אחרת שהיא פופולארית עכשיו ולפיה - מה שחשוב זה קצב הצמיחה של הרווחים והקצב גדל, אז כשקונים חברה עם מכפיל 100 לשנה הבאה, והעסק צומח, אז ה-100 הופך ל-50 אחרי שנה ו-25 אחרי שנתיים ו-12-13 אחרי שלוש שנים - זה כבר לא נורא. השקעה בחברות צומחות הוכיחה את עצמה, והשקעה בחברות משנות סדרי עולם (כמו אפל) הוכיחה את עצמה בריבוע; וטסלה היא בעיני רבים האפל הבאה.
מכל מקום, בשיחה עם עיתונאים שנערכה אתמול עם הנהלת החברה והיזם, היו"ר ומנכ"ל החברה, אילון מאסק, שסיפר על תוכניותיו לעתיד וכהרגלו, הצליח לגרות את דמיונם של המשקיעים, שצפויים להמשיך ולשים כסף על החברה שלו שכבר חצתה את שווי של 410 מיליארד דולר. עם זאת, היא עדיין בחסר של 8% ביחס לשיא של סוף אוגוסט, אז עמד מחיר המניה על 475 דולר.
מאסק סיפר על תוכניותיו, שכתמיד הן גרנדיוזיות. בנושא המכוניות האוטונומיות, מאסק אמר כי הוא חושב שטסלה יכולה להפעיל את השירות הזה הרבה לפני הציפיות של השוק והיכולות שלו גבוהות בהרבה מהמתחרות. "בנוגע להשקת גרסת הבטא של הרכב הנוסע עצמאית, כשמכניסים את הפקטור של האוטונומיה של הרכב למרווחים שיראו נמוכים בצורה קומית", אמר מאסק.
מאסק גם אמר כי הפיתוחים בתחום האוטונומיה יאפשרו להשיק מוניות רובוטיות והסביר איך לראייתו ייראה השוק הזה. "יהיה רכב שאותו תשתף עם משפחה וחברים, שתוכל לשים כחלק מרשת של מוניות, שישלטו עליהן לחלוטין דרך הרשת. כלומר, אם אתה נהג של אובר (UBER), תוכל להפעיל 10 רכבים במקביל. כמו רועה שמוביל עדר כבשים", המשיך מאסק.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוניות הרובוטיות (Robo Taxis), הם חלק חדש במערך של טסלה, שאותה מאסק רואה כדבוקה של סטארטאפים תחת קורת גג אחת. "כנראה שיש 12 סטארטאפים מקבילים שעובדים בטסלה, בהם מתחום הרכב, חומרה, גגות סולריים, מכירות רכב והפצה, ביטוח ועוד", אמר מאסק והביע ביטחון בסטארטאפים האלו.
העניין הוא שמאסק רוצה להמשיך ולשמור על כל הסטארטאפים הללו, כדי לייצר סינרגיה בין כל האספקטים של הפעילות בהן טסלה פועלת. "טסלה היא חברה משולבת לרוחב, ביחס לחברות רכב אחרות", אמר מאסק. "יש לנו כמות מאסיבית של טכנולוגיית ייצור שפיתחנו בעצמנו. כשאנחנו צריכים לייצר חלק, אנחנו צריכים גם לייצר את המכונה שמייצרת את החלק. קשה מאוד להעתיק כזה דבר", הוסיף.
- 4.גק 23/10/2020 13:46הגב לתגובה זועד שהמכונית תעלה לכביש ותוכיח את עצמה תעלה המצאה חדשה שתהיה הרבה יותר משתלמת ולא מעמיסה על פקקים בכבישים,אל תניחו את כספכם על המצאה לא מעשית
- 3.לרון 23/10/2020 09:02הגב לתגובה זובאפט עוד לא קונה את מאסק
- 2.לרון 23/10/2020 08:55הגב לתגובה זובמקום נהג אחד למכונית ופקקים למכביר,לנהג אחד 10 מכוניות ואין אפשרות לזוז בכביש...אכן אידיאלי!!??
- 1.רועי לוי 23/10/2020 00:22הגב לתגובה זואתם זוכרים את המשאיות שהוא הציג לפני איזה 3 שנים... איפה הן?! הוא איש שיווק מדהים ואין ספק שהוא יכול לבצע .. אבל בתכלס יש להם בעיות ייצור ,האיכות לא כמו של החברות הטובות באמת, אפילו טויוטה שהיא חברת על בתחום הרכב לא מוכרת 20 מיליון וגם הם לא עושים רווח שמצדיק את השווי של טסלה שהוא 400 מיליארד .. תבדוק טוב טוב איך הם עושים רווח זה הכל שקר.. החברה במקרה הטוב שווה 100 וזה נדיב. בועה בועה בועה של איש שיווק מבריק ושל ציבור שמחפש איפה לשים את הכסף הזול שהוא מקבל מהבנקים..
- אתה פשוט חסר מושג לחלוטין (ל"ת)23/10/2020 12:08הגב לתגובה זו

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות
צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי
הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.
המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.
פיץ' הורידה דירוג
חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.
הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".
- פיץ' מורידה את דירוג האשראי של צרפת: אי יציבות פוליטית וחוב ציבורי גבוה מעיבים על התחזית הכלכלית
- בפעם החמישית: מקרון מינה ראש ממשלה חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזיות החדשות
התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.