זהב
צילום: Istock

מפלט מהמשבר? בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הזהב יזנק

מעניקים לזהב מחיר יעד של 3,000 דולר לאונקייה, לעומת 1,700 דולר בסגירה אמש. בבנקים מנמקים את ההמלצה בצעדים החסרי תקדים מצד הבנקים המרכזיים
ניצן כהן | (12)

בעולם בו הריביות הן באזור האפס, נראה טבעי שאנשים יחפשו אפיקי השקעה סולידיים מניבי תשואה. בנק אוף אמריקה מעריך שהמפלט של המשקיעים בשנה וחצי הקרובים יהיה בזהב. כלכלני הבנק מעניקים מחיר יעד של 3,000 דולר לאונקייה לטווח של 18 חודשים. הזהב נסחר היום סביב רמת ה-1,700 דולר לאונקיה. מחיר היעד הקודם של כלכלני הבנק היה 2,000 דולר לאונקייה.

"הריביות בארה"ב ובכלכלות ה-20-G אפסיות והן יישארו כך עוד הרבה זמן ולפחות עד שהבנקים המרכזיים יראו את האינפלציה חוזרת ליעד שלהם (קצב שנתי בטווח של 1%-3%, נ.כ)" נכתב במייל שהפיצו בבנק אוף אמריקה ללקוחות שלהם.

בחודש שעבר הוריד הפרדרל ריזרב את הריבית בארה"ב לרמה קרובה לאפס, בפעם הראשונה מאז התחיל משבר הקורונה. בבנק אוף אמריקה מעריכים שהשקעה בזהב תהיה חוף המבטחים למשקיעים בימים בהם הריבית אפס.

מאז סוף 2019 עלה מחיר הזהב ב-10% כשחלק ניכר מהעלייה היה כשהמשקיעים הבינו שהמהלכים של הפדרל ריזרב יכללו איפוס הריביות והפצה של כסף לכל עבר ובכמויות גדולות. בבנק אוף אמריקה מציינים כי התהליך של עליית מחירי הזהב או יותר נכון, הלחץ לעליית מחירי הזהב התחיל כשמלחמת הסחר בין ארה"ב לסין עלתה מדרגה ומיד לאחר מכן פרץ משבר הקורונה, מה שמעלה את ערכו כחוף מבטחים בתקופות משבריות. 

כאמור, המסקנה של בנק אוף אמריקה היא שמחירי הזהב ימשיכו לעלות בשנה וחצי הקרובות עד כדי 3,000 דולר לאונקיה, מחיר הגבוה ב-50% מהיעד אליו כיוונו בבנק  בהמלצה הקודמת.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ישראל ישראלי 24/04/2020 10:14
    הגב לתגובה זו
    אשמח לתשובות.בהשקעות שלי דרך קרנות וסלים הפסדתי כסף. תודה ושבת שלום.
  • 6.
    יובי 22/04/2020 22:18
    הגב לתגובה זו
    פריאייר מי שקונה
  • 5.
    ארז 22/04/2020 19:34
    הגב לתגובה זו
    אלה התעשיות שמשתמשות הכי הרבה בזהב. זה יעלה מחירים בטירוף
  • 4.
    דו 22/04/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
    הזהב יחצה את ה 10000 דולר כבר השנה .....זה יקרה בבום כמו שהיה לנפט , אבל בכיוון ההפוך.
  • כמה שאתה צודק!!! (ל"ת)
    ישראל 22/04/2020 09:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דייב 22/04/2020 08:44
    הגב לתגובה זו
    לא חושב שהבנקים המרכזיים טתנו לזהב להגיע ל-3000 דולר, כי זה יצביע על אי אמינות המטבעות, אבל ברור שהוא ימשיך לעלות הרבה יותר גבוה.
  • 2.
    מתי קידוח? 22/04/2020 07:57
    הגב לתגובה זו
    אני מדבר על זהב פיזי ולא על ניירות, היום אם רוצים לקנות מדליה זהב 24 קרט במשקל 30 גרם זה 10 אלף ש"ח אם לא יותר
  • דייב 22/04/2020 09:15
    הגב לתגובה זו
    תעשה חיפוש בגוגל אחרי סוחרי מטבעות זהב
  • 45000שח (ל"ת)
    מידס 26/04/2020 06:45
  • 1.
    כי בטכני זה נראה הפוך ממה שאומרים בבנק העוף האמריקאי (ל"ת)
    טכני או לא טכני? 22/04/2020 02:17
    הגב לתגובה זו
  • מישהו 22/04/2020 09:16
    הגב לתגובה זו
    ט"ק ירידות ? ט"א אין לדעת...
  • דן 22/04/2020 09:13
    הגב לתגובה זו
    נוצר תבנית כף .....זה מצביע על איסוף כוח .......כרגע קרובים לשיא של 2011 ....1900 דולר ....שם פריצה , אז .......כוח יש .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.