הנפט נושק ל-50 דולרים - אבל שימו לב לתחזית של האיש שחזה את המפולת הגדולה

בעוד המפיקות חברות ארגון אופ"ק עומדות בהסכם ההקפאה, עליית מספר האסדות ותעשיית פצלי השמן מעיבה על מחיר הנוזל השחור
גיא בן סימון | (1)
נושאים בכתבה נפט

בלשהי שנת 2014, כשמחיר הנפט שייט בין 60 ל-80 דולרים לחבית, האנליסט טום קולאזה מ-Oil Price Information Service, צפה כי לא נראה המשך עליות של הנוזל השחור, והוא צדק. ערכה של חבית נפט נחתך בסוף 2015 בחצי ואף הרבה יותר מכך בהמשך (מתחת ל-30 דולרים לחבית). כעת, קולאזה מספק תחזית שלא תשמח את המפיקות חברות אופ"ק שסוף סוף עמדו בהסכם הקפאת התפוקה שנחתם בדצמבר האחרון, וצופה המשך ירידות לנוזל השחור.

מחיר הנפט נסחר כעת ללא שינוי ונושק ל-50 דולרים לחבית, וזאת ברקע לסנטימנט החיובי שנרשם כעת בשווקים לאחר התוצאות בצרפת. נזכיר כי הנפט רשם צניחה של 8% מתחילת השנה ברקע לעליית מספר אסדות הקידוח בארה"ב, ולפי קולאזה אין למשקיעים למה יותר מדי לצפות בהמשך. 

לדבריו, מחיר הנפט צפוי לנוע בטווח העליון של רמת ה-40 דולרים לחבית, ועד קצת יותר מ-60 דולרים במקרה הטוב, אך בסופו של דבר צפוי לרדת מתחת ל-55 דולרים לחבית זמן מה, וזאת על רקע עליית קרנה של תעשיית פצלי השמן והשפעתה על השוק. מחיר הנפט ביום שישי האחרון נפל מרמת תמיכה טכנית - מה שמשקף חולשה. 

בנוגע להיצע הנפט בשוק, ביום שישי האחרון פורסם דו"ח בייקר יוז שהציג עלייה של 5 אסדות קידוח בארה"ב במהלך השבוע החולף למספר של 688 אסדות.

גרף נפט מיולי 2015:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נתי 24/04/2017 18:33
    הגב לתגובה זו
    הנפט יתייצב סביב 30$, בינתיים עד אז הוא יכול לעלות ולרדת לפי ספקולציות ובקושי קיץ עונתיים. מי שרוצה לעשות סיבוב אני מדגיש סיבוב ויש לו אורך נשימה של פיל יכול לאסוף נפט ולשחרר ב90-100$, כאשר הוא צריך לעבור תחילה את אזור ה55 ואז 70 (בערך) ברמות 70 לשחרר חצי וכשיגיע לרמות ה90$ לזרוק הכל. המגמה של ביקוש נפט בעשור הקרוב ובכלל בעתיד לבוא הוא ירידה בביקושם, זה מתחיל מרכב היברידי וממשיך לרכב חשמלי והיד עוד נטויה והתחבורה לדעתי תשנה את פניה. ולמה אזור 30$ ומטה כי הנפט משמש לתעשייה נוספת של פטרוכימיה ועוד גורמים. כך שבסופו של דבר הנפט יתומחר נטול ספקולציות והמחיר יקבע לפי עלויות שינוע ועלויות פיתוח שדות נפט.
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.