טיילור סוויפט אלבום חדשטיילור סוויפט אלבום חדש

טיילור סוויפט משנה את הכלכלה העולמית - וזו לא הגזמה

אחרי טור שהכניס 5 מיליארד דולר והשפיע כלכלית על האזורים בהם נעכו ההופעות, סוויפט משיקה אלבום חדש ומצליחה תוך שעות להפוך אותו להכי מושמע בכל השנה - המכירות יגיעו למיליארדים; ההשפעה היא מהפאבים השכונתיים ועד לעסקים שנסחרים בוול סטריט

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה טיילור סוויפט


השקת האלבום החדש של טיילור סוויפט, "The Life of a Showgirl", היא לא רק אירוע מוסיקלי. זה אירוע כלכלי שמורגש מהפאב השכונתי הקטן  ועד לוול סטריט. האלבום הפך לנשמע ביותר בספוטיפיי לשנת 2025, כשכבר מאות מיליוני דולרים זורמים לכיסי עסקים ברחבי העולם וגם לכי של סוויפט.

סיבוב ההופעות האחרון שלה, Eras Tour, הזרים 5 מיליארד דולר לכלכלה האמריקאית בלבד. האלבום החדש, עם 14 שירי פופ אנרגטיים העוסקים באהבה, נישואים והתפייסות, כבר מייצר השפעה כלכלית דומה. רשתות קמעונאיות גדולות דיווחו על עלייה של עשרות אחוזים במכירות בלילה הראשון, כשחנויות נפתחו במיוחד בחצות למכירת מהדורות ויניל מיוחדות בצבעים ורוד וצהוב.

האסטרטגיה מאחורי ההשקה מרשימה: קמפיין גלובלי מתוזמר, אירועי חצות בחנויות, מסיבות האזנה בבתי קולנוע, ופרסום ויראלי ברשתות החברתיות. כל אלמנט תוכנן להפוך את ההשקה לא רק לאירוע מוזיקלי, אלא לתופעה צרכנית המונית.

"סוויפטונומיקס": כשמעריצים מוותרים על עבודה בשביל מוזיקה

התופעה שכונתה "Swift-Absenti", היעדרויות המוניות ממקומות עבודה ביום ההשקה, הפכה לסיפור כלכלי בפני עצמו. אלפי עובדים ברחבי העולם לקחו חופש, חלקם אף ויתרו על יום עבודה מלא, כדי להשתתף באירועי ההשקה. בערים כמו ניו יורק, לונדון וטוקיו, תורים ארוכים של מעריצים לבושים בתחפושות נוצצות בהשראת האלבום הפכו למראה שכיח.

הנתונים מעידים על דפוס חוזר: בהשקת "The Tortured Poets Department" ב-2024, נרשמו היעדרויות דומות שגרמו לירידה זמנית בפרודוקטיביות אך לזינוק מקביל בהוצאות הצרכניות. מעריצים משקיעים בממוצע 3,000-5,000 דולר באירוע השקה בודד, כולל נסיעות, לינה, כרטיסים ומרצ'נדייז.

המעריצים, המכונים "סוויפטיז", יצרו קהילות וירטואליות ופיזיות המגבירות את האפקט הכלכלי. בקנזס סיטי, עיר הקשורה לחייה האישיים של סוויפט, נרשמה עלייה של 40% בתנועת התיירים בסוף השבוע של ההשקה. במקסיקו סיטי ובמנילה, אירועי רחוב ספונטניים משכו עשרות אלפי משתתפים, מה שהביא לגידול של 30% במכירות של עסקי מזון ומשקאות מקומיים.

מהפאב השכונתי לוול סטריט: אפקט הדומינו הכלכלי

ההשפעה הכלכלית חורגת הרבה מעבר לענקיות הקמעונאות. בתי קפה, ברים ומסעדות מקומיות רשמו זינוק של 25-50% במחזורי המכירות בשבוע ההשקה. בקנזס סיטי, ברים מקומיים יצרו קוקטיילים מיוחדים בהשראת שירי האלבום, עם טעמים פירותיים וצבעוניים שנמכרו במחירי פרמיום.

קיראו עוד ב"גלובל"

חנויות אופנה קטנות מוכרות שמלות נוצצות ותכשיטים בהשראת ה"שואגירל" אסתטיקה של האלבום. סדנאות יצירה לעיצוב תלבושות מתקיימות בחללים שכורים, ובתי קפה מציעים תפריטים מיוחדים. בלונדון ופריז, עסקים מקומיים נהנים מזרם תיירים שהגיעו במיוחד לאירועי ההשקה.

מניות פלטפורמות הסטרימינג זינקו ב-3-5% עם ההשקה, כשאנליסטים צופים תוספת של 500 מיליון דולר להכנסות הרבעוניות. חברות תקליטים המחזיקות בזכויות ההפצה נהנו מעליות דומות. רשתות קמעונאיות שהשיקו מוצרים מיוחדים ראו עלייה של 2-3% בשווי השוק.

המונח "סוויפטונומיקס" הפך למושג מקובל בוול סטריט, המתאר את יכולתה של סוויפט להזיז שווקים פיננסיים. קרנות השקעה מנטרות את לוח ההופעות שלה ומתאימות את תיק ההשקעות בהתאם.

הליווי הדיגיטלי להשקה מרשים - בטיקטוק, מיליוני סרטונים עם ההאשטגים הייעודיים של האלבום נוצרו בימים הראשונים. התחרות על מעמד "מאזין מוביל" בספוטיפיי הפכה לספורט אולימפי בקרב המעריצים, כשהם משקיעים שעות רבות בהאזנה כדי להגיע לצמרת.

ספוטיפיי הקימה אירועים פופ-אפ בערים גדולות, שמשכו אלפי מבקרים ביום. אינסטגרם מוצפת בתמונות בהשראת האלבום, מה שמניע מכירות אופנה דיגיטלית. כל קליק, שיתוף והאזנה תורמים להכנסות גלובליות מסחררות.

הדיגיטל גם מאפשר השתתפות גלובלית: מעריצים במדינות רחוקות משתתפים באירועים וירטואליים, מגבירים הוצאות על ציוד טכנולוגי ומנויים דיגיטליים. אפקט הרשת מכפיל את ההשפעה במהירות הבזק.

מהיסטוריה להווה: אבולוציית האימפריה הכלכלית

המסע של סוויפט מאמנית קאנטרי צעירה לכוח כלכלי גלובלי הוא סיפור הצלחה גדול:

2008 - Fearless: 7 מיליון עותקים בארה"ב

2010 - Speak Now: כתיבה אוטוביוגרפית שיצרה חיבור רגשי עמוק עם המעריצים 

2014 - 1989: 1.287 מיליון עותקים בשבוע הראשון, המעבר לפופ והפיכה למותג גלובלי 

2017 - Reputation: אלבום נקמה שהניע אירועים תחרותיים ומכירות שיא 

2019 - Lover: נושאים רומנטיים שהובילו לאירועים אינטימיים ומכירות ממוקדות 

2020 - Folklore & Evermore: שברו שיאי סטרימינג בתקופת הקורונה, יצרו מהפכה דיגיטלית 

2022 - Midnights: מאות מיליוני דולרים ממרצ'נדייז בלבד 

2023 - Eras Tour: 5 מיליארד דולר לכלכלה האמריקאית, 149 הופעות, מיליוני מעריצים 

2025 - The Life of a Showgirl: האלבום החדש שכבר שובר שיאים

כל אלבום בנה על קודמו, יצר אקוסיסטם כלכלי מורכב ומתוחכם יותר. מ-1989 (Taylor's Version) ב-2023, שהניע מכירות בגדי שנות השמונים, ועד Red (Taylor's Version) ב-2021 שהעלה מכירות ויניל ב-50%, כל מהלך מחושב להרחבת ההשפעה.

האסתטיקה הנוצצת של "שואגירל" כבר חודרת לעולם האופנה. מותגי יוקרה וחנויות רחוב מציעים קולקציות בהשראת האלבום. הטרנד מתפשט ברשתות החברתיות במהירות ויראלית, יוצר גל מכירות נוסף.

השירים כוללים רמזים אישיים המעודדים ניתוחים אינסופיים של המעריצים, יצירת תוכן משני (רמיקסים, כוריאוגרפיות, פרשנויות) שמגביר את הנראות ומניע מכירות נוספות. ההשפעה מגיעה גם לתחום הבריאות הנפשית: השירים על התמודדות עם אתגרים מעודדים רכישת ספרי עזרה עצמית ואפליקציות מדיטציה.

על כל פנים, אנליסטים צופים שהאלבום החדש יוסיף 800 מיליון עד מיליארד דולר לכלכלה הגלובלית בשנה הקרובה:

  • 300 מיליון דולר ממכירות ישירות וסטרימינג
  • 200 מיליון דולר ממרצ'נדייז ומוצרים נלווים
  • 150 מיליון דולר מתיירות ואירועים
  • 150 מיליון דולר מהשפעות עקיפות על אופנה וקוסמטיקה
זאת רק ההערכה הישירה. ההכנות העקיפות לעקים היא גדולה ובכלל - זה עוד לפני הופעות וחידושים שסוויפט צפויה להציע-להשיק בשנה הקרובה. מוסיקה היא כבר מזן עסק, וטיילור סוויפט היא אימפריה כלכלית. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 04/10/2025 09:54
    הגב לתגובה זו
    אתר כלכלי משקיע עמוד שלם על זמרת ווקאלית נמוכה!!
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

אואזיס: מתוך האתר הרשמיאואזיס: מתוך האתר הרשמי

אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק

השבוע התקיימה ההופעה האחרונה של אואזיס בסיבוב הקאמבק שלה בבריטניה לקראת המשך סיבוב הופעות עולמי ולכבוד המאורע החלטנו לבדוק מיהן אגדות הרוק המצליחות ביותר עם סיבובי הופעות הגדולים שהרוויחו הכי הרבה

הדס ברטל |

הקאמבק המוצלח של אואזיס הוא אחד האירועים המרגשים ביותר בעולם המוזיקה ב-2025. הלהקה הבריטית בהובלת האחים נואל וליאם גאלאגר, הודיעה על סיבוב הופעות איחוד שהחל ביולי וכולל 14 הופעות בבריטניה ובאירלנד, שבע מתוכן התקיימו באצטדיון וומבלי האייקוני בבריטניה, ובחודשים הקרובים ימשיך להופעות באוסטרליה, יפן ודרום אמריקה.

אואזיס הוקמה במנצ'סטר בשנת 91 והפכה לאחת הלהקות הגדולות בעולם. היא מכרה מעל ל-40 מיליון אלבומים והשירים הגדולים ביותר שלה, don’t look back in anger, whatever, wanderwall, all around the world, ו-cigarettes & Alcohol הגדירו את עידן הבריטפופ ששלט במצעדים בשנות ה-90. אלו ההופעות הראשונות של הלהקה לראשונה מזה 15 שנים, במה שצפוי להיות אחד מסיבובי ההופעות המבוקשים ביותר בתולדות הרוק הבריטי. עם זאת מכירת הכרטיסים כבר עוררה מחלוקת משמעותית בשל המחירים הגבוהים ובעיות בתהליך הרכישה, אך זה רק מוכיח את הביקוש העצום ללהקה. עם ההצלחה הזו החלטנו לבדוק מיהן להקות הרוק המצליחות ביותר בכל הזמנים, כמה הן עשו בסיבובי ההופעות הגדולים וכמה אלבומים מכרו. הנה חמשת להקות הרוק שחזקות יותר מכל שירות סטרימינג, חילופי דורות, עליית ההיפ הופ והיוזמות העסקיות מחוץ לעולם המוזיקה. רוקרים שעשו את זה.... פשוט מלנגן רוק.

 

אלטון ג'ון

בינואר 2018 הצהיר אלטון ג'ון כי הוא נפרד מהבמה לטובת גידול ילדיו בסיבוב הופעות ענק שיימשך כ-3 שנים. סיבוב הפרידה שנמתח מעבר ל-3 שנים בעקבות מגיפת הקורונה, נסתיים ב-2023 והיה אחד הגדולים אי פעם עם 330 הופעות ורווחים של 939 מיליון דולר. מגזין בילבורד האמריקני פרסם כי מנתונים שנאספו לאורך כל הקריירה של ג'ון, נראה כי הוא מכר למעלה מ-20 מיליון כרטיסים להופעות במהלך הקריירה שלו והרוויח מעל ל-2 מיליארד דולר מ-40 שנות קריירה.

 

אד שירן

שירן, זמר וכותב שירים מחונן מהליפקס שבבריטניה, אחראי לאחד מסיבובי ההופעות הרווחיים ביותר אי פעם. סיבוב ההופעות שליווה את האלבום divide   "÷", רץ במשך שנתיים, בין 2017 ל-2019 וכלל 255 הופעות ב-43 מדינות והרוויח 776.2 מיליון דולר. האלבום מכר 26 מיליון עותקים והיה לאלבום הנמכר ביותר ב-2017. לרווחיות של ההופעות נוסף נדבך מיוחד: בהופעות של שירן לא היו פירוטכניקה, רקדנים, ותפאורה מיוחדת, רק הזמר עם הגיטרה ומכשיר לופ. זה היה מספיק בשביל למשוך 8.9 מיליון צופים להופעות.

 

  קולדפליי

קולדפליי עשו היסטוריה והפכו ללהקת הרוק הראשונה שחוצה את מחסום המיליארד דולר. סיבוב ההופעות "Music of the Spheres Tour"  שלהם הפך לסיבוב הרוק המצליח ביותר שלהם שהרוויח כ-810 מיליון דולר וצפוי להרוויח מעל מיליארד דולר, כאשר למעלה מ-10.3 מיליון כרטיסים נמכרו - המספר הגבוה ביותר של אמן בסיבוב יחיד. הלהקה הבריטית הוכיחה שרוק מודרני יכול להיות גם מסחרי וגם בעל מסר חברתי וסביבתי, כאשר היא הפחיתה את פליטות הפחמן שלהם ב-59 אחוזים ביחס לסיבובים קודמים. היא עשתה זאת כשהיא שילבה אלמנטים אקולוגיים בסיבוב, כולל רצפות קינטיות שמייצרות אנרגיה מריקודי הקהל, מה שהופך אותו לאחד מסיבובי ההופעות הירוקים והמתקדמים מבחינה טכנולוגית והצהירו בעל כל כרטיס שנמכר להופעותיהם הם יתרמו לשתילת עץ.

 

   U2