מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

מטא נכנסת לעולם האופטיקה: רכשה נתח מיצרנית Ray-Ban תמורת 3.5 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מעמיקה את ההשקעה בתחום המשקפיים החכמים עם נתח של כ-3% באסילורלוקסוטיקה; שוק המשקפיים החכמים מזנק, ומטא רוצה להוביל את הגל הבא של המחשוב הלביש

אביחי טדסה |

מטא, הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם, הרחיבה את דריסת הרגל שלה בשוק החומרה עם רכישת נתח מיעוט ביצרנית המשקפיים הגדולה בעולם - EssilorLuxottica, המוכרת בעיקר כבעלת המותג Ray-Ban. לפי דיווחים, מטא רכשה כ-3% ממניות החברה בעסקה ששוויה נאמד בכ-3 מיליארד אירו, ומהלך נוסף להגדלת ההחזקה לכ-5% נמצא על השולחן. מניית אסילור זינקה ב-5.5% בעקבות ההודעה על כך.


הרכישה היא הרבה יותר מאחיזה פיננסית – היא מגלמת את השאיפה של מטא להפוך לשחקנית מובילה בתחום המחשוב הלביש, ולשבור את התלות ההיסטורית שלה במכשירי סמארטפון מתוצרת מתחרים. שיתוף הפעולה בין מטא לאסילור החל עוד ב-2019 והוביל לפיתוח שני דגמים של משקפי Ray-Ban חכמים, הכוללים מצלמות, עוזר קולי מבוסס בינה מלאכותית ופונקציות כמו זיהוי אתרים, תרגום מתכונים ושליחת הודעות קוליות.


לאחרונה השיקו השתיים גם קווים תחת המותגים Oakley ו-Prada, כשהמטרה המוצהרת היא להפוך את המשקפיים החכמים למוצר צריכה המוני. מנכ"ל אסילור, פרנצ'סקו מילרי, דיווח כי מאז השקת הדגם השני נמכרו כבר שני מיליון יחידות, עם יעד שאפתני של ייצור 10 מיליון יחידות בשנה עד סוף 2026.


עבור מטא, מדובר במהלך אסטרטגי שמתחבר לחזון של מארק צוקרברג לשלב בין בינה מלאכותית, חומרה חכמה וחוויית משתמש חדשה שאינה תלויה במסכים קלאסיים. התחום שבו מתמקדת מטא הוא משקפיים חכמים שאינם כוללים מציאות רבודה מלאה (non-AR), אך כן מציגים מידע רלוונטי למשתמש בזמן אמת, תחום שצובר תאוצה גם אצל מתחרות כמו אפל, גוגל ושיאומי.


לפי תחזיות GrandView Research, שוק המשקפיים החכמים צפוי לצמוח מכ-2 מיליארד דולר ב-2024 ליותר מ-8.2 מיליארד דולר עד 2030. גם שחקניות חדשות נכנסות לתמונה: גוגל משתפת פעולה עם Kering Eyewear הצרפתית, ושיאומי כבר הכריזה על כניסתה הרשמית לתחום. האנליסטים מעריכים שהתחרות רק תלך ותגבר, אבל למטא, עם שילוב של ידע טכנולוגי, גישה לעולמות האופנה ונתוני משתמשים מהפלטפורמות שלה, יש את כל הכלים להפוך את המשקפיים החכמים לאייפון של הדור הבא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה