מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

מטא נכנסת לעולם האופטיקה: רכשה נתח מיצרנית Ray-Ban תמורת 3.5 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מעמיקה את ההשקעה בתחום המשקפיים החכמים עם נתח של כ-3% באסילורלוקסוטיקה; שוק המשקפיים החכמים מזנק, ומטא רוצה להוביל את הגל הבא של המחשוב הלביש

אביחי טדסה |

מטא, הבעלים של פייסבוק ואינסטגרם, הרחיבה את דריסת הרגל שלה בשוק החומרה עם רכישת נתח מיעוט ביצרנית המשקפיים הגדולה בעולם - EssilorLuxottica, המוכרת בעיקר כבעלת המותג Ray-Ban. לפי דיווחים, מטא רכשה כ-3% ממניות החברה בעסקה ששוויה נאמד בכ-3 מיליארד אירו, ומהלך נוסף להגדלת ההחזקה לכ-5% נמצא על השולחן. מניית אסילור זינקה ב-5.5% בעקבות ההודעה על כך.


הרכישה היא הרבה יותר מאחיזה פיננסית – היא מגלמת את השאיפה של מטא להפוך לשחקנית מובילה בתחום המחשוב הלביש, ולשבור את התלות ההיסטורית שלה במכשירי סמארטפון מתוצרת מתחרים. שיתוף הפעולה בין מטא לאסילור החל עוד ב-2019 והוביל לפיתוח שני דגמים של משקפי Ray-Ban חכמים, הכוללים מצלמות, עוזר קולי מבוסס בינה מלאכותית ופונקציות כמו זיהוי אתרים, תרגום מתכונים ושליחת הודעות קוליות.


לאחרונה השיקו השתיים גם קווים תחת המותגים Oakley ו-Prada, כשהמטרה המוצהרת היא להפוך את המשקפיים החכמים למוצר צריכה המוני. מנכ"ל אסילור, פרנצ'סקו מילרי, דיווח כי מאז השקת הדגם השני נמכרו כבר שני מיליון יחידות, עם יעד שאפתני של ייצור 10 מיליון יחידות בשנה עד סוף 2026.


עבור מטא, מדובר במהלך אסטרטגי שמתחבר לחזון של מארק צוקרברג לשלב בין בינה מלאכותית, חומרה חכמה וחוויית משתמש חדשה שאינה תלויה במסכים קלאסיים. התחום שבו מתמקדת מטא הוא משקפיים חכמים שאינם כוללים מציאות רבודה מלאה (non-AR), אך כן מציגים מידע רלוונטי למשתמש בזמן אמת, תחום שצובר תאוצה גם אצל מתחרות כמו אפל, גוגל ושיאומי.


לפי תחזיות GrandView Research, שוק המשקפיים החכמים צפוי לצמוח מכ-2 מיליארד דולר ב-2024 ליותר מ-8.2 מיליארד דולר עד 2030. גם שחקניות חדשות נכנסות לתמונה: גוגל משתפת פעולה עם Kering Eyewear הצרפתית, ושיאומי כבר הכריזה על כניסתה הרשמית לתחום. האנליסטים מעריכים שהתחרות רק תלך ותגבר, אבל למטא, עם שילוב של ידע טכנולוגי, גישה לעולמות האופנה ונתוני משתמשים מהפלטפורמות שלה, יש את כל הכלים להפוך את המשקפיים החכמים לאייפון של הדור הבא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

לואנה לופס לארה, קלשי (אינסטגרם)לואנה לופס לארה, קלשי (אינסטגרם)

הבלרינה שהפכה למיליארדרית - סיפורה של לואנה לופס לארה

בת 29 עם שווי של 1.2 מיליארד דולר - והיא בכל התחילה כרקדנית; וגם - מי זאת חברת קלשי ומה צריך לדעת עליה

רן קידר |
נושאים בכתבה Kalshi

לואנה לופס לארה, בת 29 מברזיל, היא כעת המיליארדרית הצעירה בעולם שהשיגה את הונה במו ידיה. ביום רביעי האחרון הסתיים סבב גיוס של מיליארד דולר בחברת קלשי שהקימה עם שותפה טארק מנסור, והשווי של החברה זינק ל-11 מיליארד דולר. כמי שמחזיקה ב-12% מהמניות, הונה האישי של לופס לארה עומד כעת על כ-1.3 מיליארד דולר - יותר מלוסי גואו וטיילור סוויפט.

המסלול שלה מטורף - ילידת סאו פאולו, שגדלה בבית ספר לבלט של תיאטרון הבולשוי הברזילאי. אימונים עד 21:00 בלילה, מורים שהחזיקו סיגריות דולקות מתחת לירכיים כדי לבדוק שהרגליים לא זזות. במקביל זכתה במדליות זהב באולימפיאדות מתמטיקה ומדעים. עברה לאירופה כדי לפתח קריירה של רקדנית, אך בגיל 20 עזבה ועברה לארה"ב ולמדה מדעי מחשב ומתמטיקה ב-MIT. שם הכירה את טארק מנסור. בחופשות בין הסמסטרים עבדה בקרנות הגידור ברידג'ווטר וסיטדל, וב-2018 הקימה יחד את קלשי.

קלשי היא פלטפורמה למסחר בחוזים על אירועים עתידיים - בחירות, ריבית, אקלים, ספורט, אפילו תאריך יציאת אלבום של זמר מפורסם. בניגוד לפלטפורמות קריפטו לא מפוקחות, קלשי קיבלה אישור מוועדת הסחורות האמריקנית (CFTC) והיא היחידה שמוגדרת רשמית כשוק חיזוי מוסדר.

ב-2025 היו התפתחויות חשובות בחברה. מעבר לכך שהיא צמחה באופן דרמטי היא גייסה כספים רבים שיעזרו לה לצמוח:  ביוני - גיוס 185 מיליון דולר, לפי שווי 2 מיליארד;  באוקטובר, גיוס 300 מיליון,לפי שווי 5 מיליארד ובדצמבר - גיוס מיליארד דולר בהובלת סקויה, אנדריסן ופאראדיימם, לפי שווי של 11 מיליארד.

נפח המסחר השבועי בתחזיות עבר את מיליארד הדולר - פי 10 משנה שעברה. כשהטריגר לזינוק בפעילות ולהכרה התקשורתית מגיעה מכך שהחברה ניבאה במדויק את ניצחון טראמפ בבחירות 2024.