
מירוץ ה-4 טריליון דולר: מי תגיע קודם מיקרוסופט או אנבידיה?
למרות שהן שותפות לחלום להגיע לשווי 4 טריליון דולר, אנבידיה נהנית מביקוש מיידי ומוחשי לשבבים שלה בעוד מיקרוסופט מהמרת על עתיד שטרם הגיע - והפער הזה בין מודל עסקי מבוסס צורך למודל מבוסס חזון עלול לקבוע מי תשרוד במועדון הבלעדי של וול סטריט
בוול סטריט מתרחש משהו שלא ראינו מעולם. שתי ענקיות טכנולוגיה עומדות בפתחו של המועדון הבלעדי ביותר בשוק – מועדון 4 הטריליון דולר. אנבידיה NVIDIA Corp. 1.72% ומיקרוסופט Microsoft Corp 0.59% מתקדמות זו לצד זו לעבר היעד, כשהן נישאות על גלי ההתלהבות מבינה מלאכותית. אך למרות שהן שותפות לאותו חלום, כל אחת מהן פועלת במציאות שונה בתכלית. אנבידיה נהנית מביקוש ממשי ומיידי, בעוד שמיקרוסופט מהמרת על חזון עתידי שעוד לא מומש.
מיקרוסופט ואנבידיה תופסות מקומות שונים בשרשרת הערך של הבינה המלאכותית. אנבידיה מספקת את החומרה הבסיסית – כל מי שמעוניין לעסוק ב-AI חייב לרכוש את השבבים שלה תחילה. זהו מעמד של "שומר סף", שמניב הכנסות מיידיות. מיקרוסופט, לעומתה, מוכרת שירותים מתקדמים שמתבססים על הטכנולוגיה הזו, והצלחתה תלויה ברצון של לקוחות לשלם פרמיה עבור שירותי AI. אנבידיה מספקת את הכלים, בעוד שמיקרוסופט נדרשת להוכיח שהשירותים שבנויים עליהם שווים את התשלום.
הבעיות של מיקרוסופט
הקשר המתוח בין מיקרוסופט ל-OpenAI הפך את העניין למורכב. השותפות שהעניקה למיקרוסופט יתרון ראשוני במרוץ ל-AI הופכת כעת לנטל. OpenAI מבקשת להפוך לחברה מסחרית עצמאית ולהתנתק מהמבנה הלא-רגיל שהפך אותה גם לשותפה וגם למתחרה. גרוע מכך, ל-OpenAI קיימת זכות משפטית להגביל את הגישה לטכנולוגיות עתידיות, אם וכאשר תגיע ל"בינה מלאכותית כללית" — סף עמום שעשוי לשלול ממיקרוסופט מנוע צמיחה משמעותי.
הקשיים של מיקרוסופט לא נעצרים שם. החברה מתקשה לפתח שבבים פנימיים שיוכלו לצמצם את התלות באנבידיה — תחום קריטי שבו היא נמצאת בפיגור ברור, בעוד היתרון הטכנולוגי של אנבידיה הולך ומתרחב.
- המדדים סיימו בעליות חדות אחרי נאום פאוול, סולאראדג' זינקה 13%
- לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיטורים של 9,000 עובדים נוספים, לאחר 6,000 פיטורים שכבר בוצעו, הם סימן נוסף ללחצים שמופעלים על החברה. בעוד שחברות טכנולוגיה אחרות מקצצות במטרה לשפר יעילות ולהגביר השקעה ב-AI, מיקרוסופט עדיין לא מציגה תוצאות תואמות. היא מייצרת את ההכנסה הנמוכה ביותר לעובד מבין חברות הטכנולוגיה הגדולות – למעט אמזון. לפי הערכות, כדי להשתוות לגוגל במדד זה, מיקרוסופט תיאלץ לצמצם את כוח האדם שלה בכ-84,000 עובדים נוספים.
אך שורש הבעיה של מיקרוסופט אינו בעלויות – אלא בהכנסות. תחום ה-AI עדיין מהווה חלק זעיר ממחזור המכירות של החברה. הערכות האנליסטים מדברות על 11.5 מיליארד דולר מהשירותים שמבוססים על AI בענן Azure בשנה החולפת — הכפלה לעומת השנה שקדמה לה, אך עדיין פחות מ-4% מכלל הכנסות החברה. נתח שולי מדי לחברה שמשקיעה את כל העתיד שלה בתחום הזה.
הפער בין החברות
המכירות השנתיות של אנבידיה קפצו פי 10 בשלוש השנים האחרונות, והן צפויות להמשיך לצמוח בקצב ממוצע של 32% בשנים הקרובות. זהו מודל שמבוסס על צורך מיידי ומוחשי: לקוחות רוכשים את השבבים של אנבידיה כי הם זקוקים להם עכשיו – לא בעתיד.
- סעודיה מאטה את פרויקטי הענק - והמשקיעים מרוצים
- תומא בראבו קרובה להשלים את רכישת ורינט לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד
מנגד, מיקרוסופט תלויה בכך ש-AI יהפוך לכלי עבודה יומיומי ומובן מאליו, ממש כפי ש-Windows ו-Office הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי העבודה בעשורים הקודמים. זה אתגר טכנולוגי שמחייב שינוי הרגלים של מיליארדי משתמשים.
הזינוק בשווי השוק של מיקרוסופט – עלייה של טריליון דולר בשלושה חודשים – יוצר ציפיות אדירות. אם תגיע לשווי של 4 טריליון דולר, היא תיסחר במכפיל הרווח הגבוה ביותר שלה זה שני עשורים. המשמעות היא שכל אכזבה קטנה, האטה בצמיחה או טעות ניהולית עלולים להוביל לתיקון חד במחיר המניה.
הפער בין החברות נוגע גם לאופי האיום: אנבידיה מתמודדת עם שאלה פשוטה – האם הביקוש לשבבי AI יימשך או לא. מיקרוסופט, לעומתה, תלויה בכך שהשוק לא רק יתפתח – אלא גם יהיה מוכן לשלם על השירותים שהיא מציעה. זהו תהליך איטי, מורכב ולא ודאי.
המקרה של דיפסיק
המקרה של החברה הסינית דיפסיק מדגים עד כמה שוק הבינה המלאכותית שביר ותלוי בציפיות, לא פחות מאשר במציאות. כשהחברה פרסמה כי הצליחה לאמן מודל שפת AI מתקדם באיכות גבוהה – מבלי להסתמך על שבבים יקרים של אנבידיה ובעלות של פחות מ-10 מיליון דולר – השוק הגיב בהלם. מניית אנבידיה צנחה ב-20% בתוך שבוע, וזאת למרות שלא התקבלו הוכחות טכנולוגיות מוצקות או אימות חיצוני לעצם ההישג. עצם האפשרות שתהיה דרך לעקוף את השליטה של אנבידיה בשרשרת האספקה של AI, הספיקה כדי לטלטל את השוק.
התגובה הזו המחישה עד כמה הערכות השווי של חברות AI הגדולות תלויות בנרטיב – באמונה שהביקוש ימשיך, שהתלות בשחקן אחד תישמר, ושהכניסה לתחום תישאר יקרה ומורכבת. במקרה של אנבידיה, כל סימן לסדק בבלעדיות גורר תגובה חריפה. ובמובן הזה, גם מיקרוסופט צריכה להיות דרוכה – כי כל תזוזה מהירה בטכנולוגיה עשויה לשנות את כללי המשחק.
עם זאת, למיקרוסופט יש יתרונות משמעותיים. היא שחקן גדול ומבוסס, שמסוגל לא רק להשתתף בשוק — אלא גם לעצב אותו. הפלטפורמות הקיימות שלה – Office, Windows, Azure – הן תשתית רחבה שיכולה לשלב יכולות AI בכל שכבות הפעילות. השאלה הגדולה היא האם היא תצליח לעשות זאת מהר מספיק כדי להצדיק את הציפיות.
כפי שניסח זאת יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, בעדותו בקונגרס: "בדרך כלל לוקח יותר זמן ממה שאנשים חושבים עד שטכנולוגיה מהפכנית משנה את הכלכלה בפועל". עבור חברה בגודל ובהערכת שווי כמו של מיקרוסופט, תזמון הוא הכול. מיקרוסופט עשויה להיכנס למועדון ה-4 טריליון דולר, אך להישאר בו יהיה האתגר האמיתי. אנבידיה יכולה להסתמך על ביקוש מוחשי בהווה. מיקרוסופט מהמרת על עתיד שטרם הגיע.
- 1.הביטקויין יעקוף אותן בסיבוב (ל"ת)גל 04/07/2025 20:16הגב לתגובה זו

1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות
אקמן מהמר על אמזון עם השקעה חדשה בהיקף של כ-1.27 מיליארד דולר כ-9.3% מהתיק; גוגל מקבלת תוספת של כ-945 מיליון דולר ועולה לכ-20%; מנגד - חברת הרכבות הקנדית נמחקת מהפורטפוליו של פרשינג סקוור כשאקמן מעדיף יותר טכנולוגיה מתשתיות מסורתיות
ביל אקמן שוב משנה את התיק. הדו"ח הרבעוני של קרן פרשינג סקוור חושף שינויים ששמים את אקמן בצד של הטכנולוגיה והצריכה, תוך שהוא מתרחב מענפי התשתיות המסורתיים. מי שמוכר כאחד המשקיעים הבולטים בוול סטריט, ממשיך לפעול כמו שהוא אוהב: בבת אחת, ובגדול.
פרשינג סקוור הולדינגס, הקרן המרכזית של אקמן, היא קרן סגורה הנסחרת באירופה ובארה"ב. לקרן נכסים נטו בשווי כ־12.8 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק שלה נע סביב כ־9 מיליארד דולר, דיסקאונט משמעותי שמגלם גם את המבנה הסגור של הקרן וגם את האופי הייחודי של אקמן כמנהל השקעות. בניגוד לאחרים, אקמן לא מחזיק את המניות ויושב בשקט. כשהוא נכנס לפוזיציה הוא עושה את זה בצורה אקטיבית ומתערב בניהול. כך היה, למשל, בהשקעה בהרץ, כשחזרה לשוק אחרי פשיטת הרגל ב־2020 והוא היה מעורב בתהליך ההתייעלות וההנפקה מחדש, או ברסטורנט ברנדס, שבה סייע במיקוד העסקי והניהול אחרי רכישת בורגר קינג. עכשיו מגיע הדו"ח הרבעוני - טופס 13F - וחושף, שוב, שינוי מהותי במפת ההשקעות של אקמן.
התיק החדש של פרשינג סקוור
אמזון היא הסיפור המרכזי כאן. אקמן נכנס בפעם הראשונה
לענקית הריטייל Amazon.Com INC 0.53% ורכש מניות בשווי של כ-1.27 מיליארד דולר, כמעט עשירית מכל התיק שלו. זה לא מהלך של "ננסה ונראה", אלא הצבעה ברורה על איך אקמן רואה את הצמיחה בשנים הקרובות: ענן, מסחר אלקטרוני, ובכלל כל מה
שמניע את הכלכלה הדיגיטלית של היום.
אלפבית Alphabet 3.17% - גוגל, שכבר הייתה חלק מהתיק, מקבלת חיזוק משמעותי. פרשינג סקוור הוסיפה כ־945 מיליון דולר להחזקה, שמגיעה כעת לכמעט חמישית מהפורטפוליו. כשמשקיע כמו אקמן שם כמעט 20% מהתיק בחברה אחת, זו לא רק אמונה בפוטנציאל שלה אלא בחירה אסטרטגית: אקמן רואה בגוגל עוגן טכנולוגי ומאמין שהיא יכולה להמשיך ולייצר תשואה עודפת על השוק.
- כמה ביל אקמן מורווח על הבורסה?
- באפט נכנס ליונייטד הלת' עם 1.5 מיליארד ד'; מה עוד עשה באפט ברבעון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשקעה מגיעה דווקא בתקופה שבה גוגל עומדת במוקד מול
החששות מנגיסה ברווחים על ידי ה-AI. עליית כלי הבינה המלאכותית מעלה חששות שמנוע החיפוש שלה יכול לאבד מהדומיננטיות שלו ואפילו לא להיות רלוונטי ושמודל הפרסום שעומד מאחוריו - אחד מערוצי הרווח הגדולים של גוגל - ייפגע. אקמן כנראה רואה כאן הזדמנות ולא איום: גוגל משקיעה
עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח AI, מטמיעה את Gemini במנוע החיפוש ובמוצרי ענן, ואקמן מאמין שגוגל תוכל להסתגל לשינויים ולהישאר בחזית גם בעידן שאחרי מנוע החיפוש כמו שאנחנו מכירים אותו.