מדד המחירים בארה"ב יתפרסם היום, אבל המשקיעים כבר מביטים קדימה
הפוגת המכסים בין ארה"ב לסין הופכת את נתוני האינפלציה לפחות רלוונטיים לתחזית. הכלכלנים צופים עלייה מתונה, אך המשקיעים יחפשו רמזים להשפעת ההתייקרויות שצפויות להגיע בהמשך
היום בשעה 15:30 שעון ישראל יפורסםמדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שמגיע הפעם ברקע תמונת מאקרו חדשה, ובמובנים רבים, מבלבלת. הפוגה זמנית במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, במסגרתה הוסרו מכסים בהיקף משמעותי למשך 90 יום, הפכה את המדד שיתפרסם היום לפחות רלוונטי עבור תחזיות קדימה. עם זאת, המסחר האלגוריתמי והתגובות האינסטינקטיביות של השוק עשויים לייצר תגובה, לפחות בטווח הקצר.
מה מצפים הכלכלנים לראות היום?
הציפיות מהמדד נותרות מתונות אך חיוביות: עלייה חודשית
של 0.3% במדד הכותרת ובמדד הליבה (CORE CPI), לאחר שבחודש מרץ נרשמו ירידה של 0.1% במדד הכותרת ועלייה של 0.1% בלבד בליבה. בקצב שנתי, הצפי הוא ליציבות, 2.4% גם במדד הכללי וגם בליבה, בדומה לחודש שעבר.
ציפיות הכלכלנים למדד המחירים לצרכן. קרדיט: INVESTING
על פי ההערכות, מנועי הליבה של האינפלציה החודשית יגיעו ממספר תחומים: מחירי ביטוחי הרכב צפויים לעלות בשיעור חד של 0.7%, בעקבות עליית מחירים שדוכאה
לאורך זמן וצפויה כעת להשתחרר. מחירי שירותי הבריאות, לעומת זאת, צפויים לרדת, בין היתר בשל עדכון מתודולוגי תקופתי באיסוף הנתונים. גם תחום השכירות צפוי להציג האטה מסוימת לאחר קפיצה מפתיעה במרץ.
אחד הסעיפים שמקבל השנה חשיבות מחודשת הוא סעיף הרכב. בשוק מעריכים כי מחירי רכבים משומשים ירדו ב-0.5%, בעוד שרכבים חדשים יתייקרו בשיעור מינורי של 0.1% בלבד, על רקע הפחתות בהנחות מצד סוכנויות, ככל הנראה כהכנה להשפעות המכסים.
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- בכמה יעלה מדד המחירים מחר? והאם מחירי הדירות ימשיכו לרדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל המדד יהיה פחות משמעותי הפעם
הסוגיה המהותית ביותר היא כמובן המכסים
עצמם. אמנם הפחתת המכסים פורסמה רק לפני כמה ימים, אך מדובר בתגובה להסלמה קודמת שנכנסה לתוקף בפברואר, כך שהשאלה היא האם נתוני חודש אפריל כבר כוללים את ההשפעה שלה. בגולדמן זקס מזהירים מפני השפעות ראשוניות דווקא כן החודש, בשיעור תוספת של כ-0.06 נק' למדד הליבה,
בעיקר בתחומים כמו ביגוד, ריהוט, מוצרי חשמל ותחבורה. בדויטשה בנק מציינים כי ייתכן וחברות מסוימות דחו עליות מחירים, מה שעשוי לדחות את ההשפעה למאי ויוני, אך גם ליצור גל חד יותר כשהוא יופיע.
כפי שנראה גם מהתחזיות לטווח רחב יותר, הבנקים הגדולים מתחילים
לעדכן כלפי מעלה את התחזיות לצמיחה בארה"ב, מה שממתן את הלחץ על הפד להוריד את הריבית. בגולדמן העלו את תחזית הצמיחה ל-2025 מ-0.5% ל-1% ברמה שנתית, והורידו את סיכויי המיתון ל-35% בלבד. בהתאם, מועד תחילת הורדות הריבית נדחה, והקצב הצפוי מתון יותר מזה שנבנה בתמחור
השוק בתחילת השנה.
מה אומרים האנליסטים?
עופר קליין, מהראל פיננסים כתב: הנתון הכלכלי המרכזי שצפוי להתפרסם היום בצהריים (שלישי) הוא מדד המחירים לצרכן. ההערכות המוקדמות הן שהאינפלציה ואינפלציית הליבה יישארו ללא שינוי ברמה של 2.4% ו-2.8%,
בהתאמה, כאשר הירידה במחירי האנרגיה תקוזז עם עלייה במחירי השירותים בהשפעת חג הפסחא. זהו המדד הראשון שמתפרסם מאז ההכרזה על המכסים, שחלקם הושעו, והמשקיעים יתעניינו לראות אם ההשפעה כבר ניכרת במחירים (להערכתנו על רקע הקדמת יבוא המוצרים – ככל הנראה שטרם).
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ארה"ב וסין הודיעו על צמצום מכסים הדדיים למשך 90 יום, מה שמפחית את אי-הוודאות הגלובלית ומסמן את הדרך להסכמים נוספים. יחד עם זאת, דיי ברור שגם בעתיד נראה שימוש של טראמפ במכסים ככלי במדיניות החוץ.
ארה"ב וסין הודיעו רשמית כי הגיעו להסכמה על הקפאת
מרבית המכסים ההדדיים לתקופה של 90 יום. ממכס בשיעור תלת‑ספרתי, ששיתק למעשה את הסחר בין שתי המדינות, ירדו המכסים על יבוא מסין לארה"ב ל-30% (כולל החרגות נוספות), ואילו המכסים על יבוא מארה"ב לסין ירדו ל-10%. ההכרזה היא תוצאה של שיחות רשמיות שנערכו בשווייץ בין
גורמים בכירים, כאשר שר האוצר האמריקאי הדגיש כי שני הצדדים אינם מעוניינים בניתוק כלכלי. מדובר בצעד משמעותי לצמצום מלחמת הסחר ולהפחתת אי-הוודאות הכלכלית הנלווית. עם זאת, ההיסטוריה מלמדת שהדרך להסכם כולל עוד ארוכה, במיוחד נוכח העובדה שארה"ב זוכרת כי סין לא עמדה
בסופו של דבר בהסכם הקודם שנחתם בשנת 2018.
מספר ימים קודם לכן, הגיעה ארה"ב להסכם סחר ראשון עם בריטניה. אף שההסכם הוכרז, פרטיו הרשמיים עדיין חלקיים, והחתימה הסופית תתבצע רק לאחר שיוסכם על נוסח סופי. על פי הדיווחים, נותר מכס בגובה 10% על כלל יבוא
הסחורות, למעט החרגות בתחומים כגון רפואה, טכנולוגיה, פלדה וברזל. כמו כן, בריטניה התחייבה לרכוש מארה"ב מוצרים בהיקף משמעותי, בעיקר בתחום התעופה. עדיין לא ברור כיצד ייראו ההסכמים הבאים, אך מדובר בצעד ראשון משמעותי. אם בריטניה – יבואנית נטו של סחורות מארצות הברית,
בניגוד לרבות ממדינות העולם – לא הצליחה לבטל את מכס הבסיס של 10%, סביר להניח שמדינות אחרות יתקשו עוד יותר. עם זאת, ההסכם מגביר את הסיכויים להסכמים נוספים בעתיד הקרוב – תרחיש אשר, אם יתממש, עשוי להמשיך ולצמצם את אי-הוודאות הכלכלית ולהעמיק את הסנטימנט החיובי
בשווקי ההון, כפי שראינו בשבועות האחרונים ולהוסיף לתחושת האופטימיות בשווקי ההון.
בשורה התחתונה
מבחינת השווקים, יהיה מעניין לראות עד כמה הם "מאמינים" למדד הנוכחי, בהתחשב בכך שהוא משקף נתונים שלפני הורדת המכסים, ועדיין משקפים תקופה של אי וודאות, כאשר מדובר בהקפאה זמנית כרגע.
המדד שיתפרסם היום אמנם משקף מציאות שכבר השתנתה, אך הוא עדיין יכול ללמד על העוצמה הבסיסית של הלחצים האינפלציוניים ובפרט, עד כמה המכסים שהוטלו החלו לחלחל בפועל. אם נראה סימנים מוקדמים לכך, השוק עשוי להבין שגם לאחר שהמכסים הוקפאו, הפד לא ימהר להוריד את הריבית, במיוחד כשהצמיחה מתייצבת. לעומת זאת, נתון "חלש" עשוי להוביל לפרשנות הפוכה, שהלחץ האינפלציוני מהמכסים אינו חמור כמו שנדמה, ויש מקום להוריד ריבית אל תוך כלכלה צומחת.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.09% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
