ארהב ארצות הברית
צילום: mromerorta, Pixabay

המשק האמריקאי התכווץ ב-0.3% ברבעון הראשון, מתחת לצפי; החוזים נופלים

על רקע מלחמת הסחר - התוצר האמריקאי התכווץ ב-0.3% ברבעון הראשון, ,בעוד הצפי היה לצמיחה של 0.2%; גם שוק העבודה ממשיך להתקרר - מספר המשרות החדשות בחודש אפריל לפי נתוני ה-ADP היה נמוך בהרבה מהצפי; החוזים נופלים מעל 1%; טראמפ מאשים את ביידן ומגן על המכסים

רוי שיינמן | (6)

עדכון: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס להתכווצות התוצר והאשים את קודמו ביידן: "אלה נתונים מהשוק של ביידן, לא שלי. אין לזה שום קשר למכסים, אלה בסך הכל מספרים שהוא השאיר לנו, תהיו סבלניים".


התוצר האמריקאי ברבעון הראשון של השנה התכווץ ב-0.3%, בעוד צפי הכלכלנים היה לצמיחה של 0.2%, אחרי שברבעון הרביעי של 2024 הכלכלה צמחה ב-2.4%. הירידות בחוזים העתידיים התגברו אחרי שלפני הנתונים ירדו עד 0.5% וכעת הם יורדים מעל 1%. 


הכלכלנים ציפו עד אתמול לצמיחה של 0.4% ברבעון, אבל ביממה האחרונה הם מיתנו את התחזיות שלהם לכיוון ה-0.2%, בעיקר בגלל בעיקר בגלל זינוק בלתי צפוי ביבוא, שנובע מהניסיון של עסקים וצרכנים להקדים תרופה למכה ולייבא סחורות לפני שהמכסים של טראמפ נכנסים לתוקף באפריל - הייבוא ברבעון זינק ב-41.3% ברבעון.


העלייה החדה בייבוא פוגעת בנתוני הצמיחה, משום שבמונחי תוצר רכישת מוצרים מחו"ל לא נחשבת חלק מהפעילות הכלכלית המקומית. כלומר גם אם הצרכנים והחברות בארה"ב קונים יותר, כל עוד מדובר במוצרים שמיובאים ממדינות אחרות, אין לכך תרומה לתוצר. הזינוק בייבוא ברבעון הראשון ככל הנראה נגרם כתוצאה מהניסיון של האמריקאים להקדים ביקושים לפני שהמכסים יביאו לעליות מחירים בקרב חלק מהמוצרים.


שוק התעסוקה מתקרר

לצד זאת, מספר המשרות החדשות שלא במגזר החקלאי (Nonfarm Payrolls) לחודש אפריל עמד על 62,000, נמוך בהרבה מהצפי שהיה לתוספת של 114,000 משרות והאטה משמעותית לעומת חוד מרץ בו נוספו 147,000 משרות. מדובר בתוספת החודשית הנמוכה ביותר מאז יולי 2024.


"המילה שמאפיינת את התקופה היא חוסר שקט", אמרה הכלכלנית הראשית של ADP שמפרסמים את הנתונים, נלה ריצ'רדסון. "המעסיקים מתקשים לאזן בין חוסר הוודאות במדיניות הכלכלית ובהתנהגות הצרכנים לבין הנתונים המאקרו-כלכליים שעד כה דווקא נראים חיוביים. בתנאים כאלה קשה לקבל החלטות לגבי גיוס עובדים".


גם קצב עליית השכר רשם האטה: השכר לעובדים שנותרו באותו מקום עבודה עלה ב-4.5% לעומת השנה שעברה, ירידה של 0.1 נקודת אחוז לעומת מרץ. לעומת זאת, עובדים שהחליפו מקום עבודה נהנו מעלייה של 6.9%, עלייה של 0.2 נקודת אחוז.

קיראו עוד ב"גלובל"


מבחינת מגזרים, תחום הפנאי והאירוח רשם את הגידול הגדול ביותר עם תוספת של 27 אלף משרות. אחריו נמצאים תחומי המסחר, התחבורה והתשתיות (21 אלף), שירותים פיננסיים (20 אלף) והבנייה (16 אלף). לעומת זאת, תחומי החינוך והבריאות איבדו 23 אלף משרות, ושירותי המידע צנחו ב-8,000 משרות.


הנתונים של ADP נחשבים לאינדיקציה מקדימה לדו"ח התעסוקה הרשמי שצפוי להתפרסם ביום שישי על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, אף שלעיתים יש הבדלים ניכרים בין שני הדו"חות. לפי תחזיות הכלכלנים, הציפיות הן לתוספת של 133 אלף משרות בדו"ח הרשמי, שכולל גם את המגזר הציבורי. שיעור האבטלה צפוי להישאר יציב ברמה של 4.2%.


אתמול פורסמו נתונים של הלשכה שהראו שמספר המשרות הפנויות במרץ היה נמוך מהצפי. מספר המשרות הפנויות בארה"ב עמד על 7.192 מיליון, מתחת לצפי האנליסטים שהיה ל-7.48 מיליון, וירידה לעומת פברואר שבו נרשמו 7.48 מיליון משרות פנויות. מנגד, קצב הפיטורים דווקא האט ל-1.558 מיליון במרץ, לעומת 1.78 מיליון מפוטרים בפברואר. הכלכלנים מעריכים שהמכסים יגרמו לעליית מחירים ולשיבושים בשרשראות האספקה, כאשר הפגיעה המשמעותית בשוק העבודה צפויה להתרחש בחודשים הקרובים. בנוסף, הקפאת גיוסים ופיטורים נרחבים של עובדי מדינה - כחלק מהקמפיין של ממשל טראמפ לצמצום דרסטי בעלויות של הממשל הפדרלי - צפויים להחליש עוד יותר את עמידותו של שוק העבודה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אסתר 30/04/2025 21:00
    הגב לתגובה זו
    כל הטיפשים שהאמינו בו נאלמו דום.
  • 5.
    ווף ווף (ל"ת)
    אנונימי 30/04/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 30/04/2025 18:28
    הגב לתגובה זו
    מקרב את העידן שבו הביטקוין יחליף את הפיאט ומי שמחזיק כיום כמויות קטנות שלו יזכה להיות הבנק המלווה של העתיד
  • 3.
    איש פשוט 30/04/2025 17:43
    הגב לתגובה זו
    ככה זה שנותנים לפירומן גפרורים.... טראמפ הוא מטורף.. גם את תכנית המכסים שלו הוא לא תכנן באופן סדור...משתין על כולם מהמקפצה....וגרינברג מעריץ אותו.....
  • 2.
    עצבני אבל ריאלי 30/04/2025 16:42
    הגב לתגובה זו
    וזה פועל יוצא של פעולות הנשיא המכהן. המלצה לברוח ממניות.
  • 1.
    החיים 30/04/2025 15:39
    הגב לתגובה זו
    מפתיע מינו פירומן לנשיאמה כבר יכול להשתבש
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.