חרבות ברזל צהל 669
צילום: דובר צהל

סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות

התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) עלה ב-2024 ב-0.9% בלבד, לעומת צמיחה של 1.3% ב-2023, אך התוצר לנפש דווקא ירד ב-0.4%. זו השנה השנייה ברציפות שבה נרשמה ירידה בתוצר לנפש. אחד הנתונים המדאיגים ביותר באומדן השני של החשבונות הלאומיים הוא הירידה של 6.1% בהשקעות בנכסים קבועים, ואילו ההוצאה הביטחונית זינקה ב-43.8%, בעקבות מלחמת חרבות הברזל

עוזי גרסטמן |

2024 היתה שנה של שינויים כלכליים משמעותיים בישראל, עם צמיחה נמוכה, עלייה חדה בהוצאות הביטחוניות וירידה בהשקעות במשק. נתוני האומדן השני של החשבונות הלאומיים מציירים תמונה של כלכלה המתמודדת עם אתגרים - בין אם מדובר בירידה ביצוא, בצריכה הציבורית הגבוהה או בגירעון ממשלתי שתפח לממדים חסרי תקדים.


התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) עלה ב-2024 ב-0.9% בלבד, לעומת צמיחה של 1.3% ב-2023. עם זאת, מכיוון שהאוכלוסייה בישראל גדלה ב-1.3% במהלך השנה, התוצר לנפש דווקא ירד ב-0.4%. למעשה, זוהי השנה השנייה ברציפות שבה נרשמה ירידה בתוצר לנפש, לאחר ירידה של 0.1% ב-2023. התמ"ג הכללי הסתכם ב-1,999,257 מיליון שקל במחירים שוטפים, כשהתוצר לנפש היה 200.5 אלף שקל. מדובר בנתון נמוך יחסית לעומת שנים קודמות - מה שמדגיש את ההאטה הכלכלית במשק הישראלי.


בזמן שהצמיחה הכללית היתה אטית, הצריכה הפרטית דווקא עלתה משמעותית – ב-3.7% ב-2024. מדובר בהתאוששות מרשימה לאחר ירידה של 1.2% ב-2023. הצריכה הפרטית לנפש צמחה ב-2.4%, עם עלייה של 12.4% בהוצאה למוצרים בני קיימא למחצה (כמו הלבשה, הנעלה ומוצרי חשמל קטנים), ועלייה של 7.9% ברכישת מוצרים בני קיימא (כמו ריהוט וכלי רכב).


לעומת זאת, ההוצאה לצריכת שירותים שונים לנפש ירדה ב-0.7% - מה שעשוי להעיד על האטה בצריכת תרבות, בילויים ופנאי. גם ההוצאה לצריכה הציבורית זינקה – עלייה של 13.8%, לעומת עלייה של 7.9% ב-2023. ההוצאה הביטחונית זינקה ב-43.8%, בעקבות מלחמת חרבות הברזל, זאת לאחר עלייה של 24% ב-2023.


אחד הנתונים המדאיגים ביותר באומדן השני של החשבונות הלאומיים הוא הירידה של 6.1% בהשקעות בנכסים קבועים. הירידה החדה נובעת מצמצום של 17.5% בהשקעות בבנייה למגורים, לאחר ירידה של 8% ב-2023. גם ההשקעה בבנייה לא למגורים ירדה ב-11.1% - מה שמעיד על ירידה בפעילות הבנייה המסחרית והתשתיתית. לעומת זאת, ההשקעה בציוד ICT (טכנולוגיות מידע ותקשורת) עלתה ב-20.1%, ככל הנראה בשל הגברת ההשקעות בתחום הביטחוני.


היצוא הישראלי ספג ירידה משמעותית – ירידה של 5.6% ביצוא הסחורות והשירותים ב-2024, לאחר ירידה של 1.1% ב-2023. ההכנסות מיצוא שירותי תיירות התרסקו ב-56.9%, ויצוא הסטארטאפים צנח ב-36.8%. יצוא התעשייה (ללא יהלומים) ירד ב-3.9%, ואילו יצוא היהלומים עצמו צנח ב-20.3%.


במקביל, יבוא הסחורות והשירותים ירד ב-0.4%, כשיבוא השירותים ירד ב-9.5% ויבוא מוצרי התיירות צנח ב-18.4%. מנגד, היבוא הביטחוני זינק ב-69.5%, שוב בשל הוצאות מלחמת חרבות הברזל.

קיראו עוד ב"בארץ"


הגירעון של המגזר הממשלתי זינק לשיא של 131.8 מיליארד ש"ח, בהמשך לגרעון של 80.5 מיליארד ש"ח בשנת 2023. מדובר בגירעון של 6.6% מהתמ"ג, לעומת 4.3% בשנת 2023. מדובר בנתון חריג, במיוחד כאשר משווים זאת לשנת 2022 שבה היה עודף תקציבי של 0.2%. ההוצאות השוטפות של הממשלה עלו ב-16.9%, כשעיקר ההוצאה נובע מהתשלומים הקשורים למלחמה – תגמולי מילואים, פיצויים למפונים ותשלומים לעסקים שנפגעו.


הנתונים של 2024 מצביעים על משק שנמצא במצב מאתגר: הצמיחה נמוכה, ההשקעות מצטמצמות, היצוא בירידה, והגירעון הממשלתי תופח. מנגד, ההוצאות הביטחוניות הגבוהות והצריכה הפרטית המתאוששת משמשות כגורמים מייצבים לכלכלה. האומדן הבא של החשבונות הלאומיים צפוי להתפרסם ב-21 באפריל, והוא יספק תמונה ברורה יותר לגבי מצב הכלכלה הישראלית בסיכום השנה החולפת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?

נכנסים לכלכלת בחירות; סמוטריץ' יודע שאם מחירי הדירות יעלו - הציבור יאשים אותו, ומכין פתרונות וגם - מה התוכנית של סמוטריץ' לשנה הבאה ועל הפטור ממס לעולים חדשים

רן קידר |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הציג את עקרונות התקציב. הוא דוחף להורדת הריבית ובצדק; ומדבר על הורדת מסים והורדת מחירי הדירות. סמוטריץ' יודע שיש חשש גדול שמחירי הדירות יחזרו לעלות עם סיום תוכנית דירה בהנחה במתכונתה הנוכחית, והוא יודע שהוא זה שתוטל עליו האשמה בעליית מחירי הדירות, אז הוא מכין תוכנית (הרחבה: ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס?).

סמוטריץ' לא הציג תוכנית, אלא דיבר מלמעלה, בקווים כלליים. צריך לזכור שאנחנו בשנת בחירות, הבוחר הוא "המלך", הסיכוי שיפגעו בכיס שלו - נמוך. ירצו לתת לו תחושה טובה, תחושה של עושר. תחושה של ביטחון כלכלי.  בכנס של יועצי המס הוא אמר באופן ברור: "אל תקנו דירות, המחירים ימשיכו לרדת". 

סמוטריץ' טען כי שנת 2026 תהיה "גשר ממלחמה לצמיחה", עם תוספת משמעותית לביטחון, שצפויה לחרוג מ-100 מיליארד שקל, לצד ייצוב יחס החוב-תוצר. במרכז התוכנית: הורדת מס הכנסה על הכנסות מעבודה, שתעודד יציאה לעבודה והעלאת פריון. "זה יחזיר כסף לכיסי העובדים ויעזור למשק לצמוח", אמר, תוך הדגשה כי ההפחתה תתמקד במדרגות הנמוכות יותר כדי להגיע למעמד הביניים הרחב. נזכיר כי מדרגות המס הוקפאו השנה והמשמעות היא מיסוי גדול יותר. סמוטריץ' בעצם רמז על כוונה להסיר את ההקפאה בחלק מהמקומות. 

סמוטריץ' גם הבטיח הטבות מס משמעותיות לעולים חדשים: פטור ממס לא רק על הכנסות מחו"ל (כפי שקיים כיום למשך 10 שנים), אלא גם על הכנסות שיופקו בישראל עצמה. צעד כזה יכול להפוך את ישראל ליעד עלייה אטרקטיבי יותר, אבל השאלה היא למה לספק הטבה גדולה כל כך בשעה שאפשר להיטיב עם הציבור הישראלי עצמו. תושביך קודמים לעולים חדשים.  

החשש הוא שמהלכים אלו יובילו לעלייה בגירעון, אם כי חייבים להגיד שהגירעון בשליטה, ולמרות מלחמה של שנתיים ישראל התבררה כחזקה מאוד כלכלית. הפגיעה בנתונים הכלכליים היא לא אנושה כפי שיכול היה להיות. אין כלכלן אחד שחושב שהנתונים הכלכליים בהינתן השנתיים האחרונות, הם לא הפתעה לטובה. לכן, דווקא בהינתן הצמיחה של אחרי המלחמה כפי שצופים כלכלנים וגם בנק ישראל בתחזיות קדימה, עשויות לתמוך ולהשתלב בהורדת מסים. 


בנק לאומי
צילום: Bizportal

האם צריך לאסור על לאומי להציע פיקדון על ה-S&P 500?

הפיקדון החדש של לאומי, שעוקב אחרי מדד ה-S&P 500 מטשטש את הגבולות בין בנקאות להשקעות ומחזיר אחרי 20 שנה את הדיון: האם הגיע הזמן לעדכן את מסקנות ועדת בכר - או לשמור עליה מכל משמר?

מנדי הניג |

לאומי השיק בתחילת ספטמבר פיקדון חדש שעוקב אחרי מדד הדגל האמריקאי S&P 500 - מוצר שמאפשר חשיפה לביצועי שוק המניות האמריקאי עם ״מעטפת״ של המאפיינים של פיקדון בנקאי כמו נזילות. מה שהופך אותו לאטרקטיבי זה היעדר העלויות הנלוות: אין עמלות קנייה ומכירה, אין דמי ניהול, והמיסוי זהה להשקעות בשוק ההון 25% מס רווחי הון ריאלי. הבנק התחייב ל-100% מהתשואה הנובעת מהשינוי במדד, עם מנגנון הגנה חלקי: הפיקדון נפרע אוטומטית אם המדד עולה או יורד בשיעור של 40% ומעלה בתוך 12 חודשים שזה אומר שיש לכם כאן כרית ביטחון מסוימת. המוצר מוצע בדולרים וללקוחות מיועצים בלבד, החל מהפקדה מינימלית של 5,000 דולר. בניגוד לפיקדונות מובנים אחרים שבהם הקרן מובטחת, כאן המשקיע חשוף במלואו לתנודתיות של המדד, אבל נהנה מנזילות יומית שזה דבר חריג בעולם הפיקדונות המובנים. אם כי הפקדון הזה הוא דולרי וכאן לבתי ההשקעות יש יתרון כיוון שחלק מהקרנות הן מנוטרלות מט״ח מה שמאפשר לעקוב אחר תשואות המדדים אבל מבלי להיחשף לשחיקה השקלית שכרוכה בזה.

הפיקדון של לאומי מאיים לערער את הסדר של שוק ההון הישראלי, אם יותר ללאומי להציע כזה מוצר, סביר שהבנקים האחרים יצטרפו והפרדת הכוחות שהונהגה לפני שני עשורים עם מסקנות ועדת בכר, שהפרידה בין פעילות בנקאית לניהול השקעות, תטושטש. מטרת הוועדה, שהוקמה ב-2004, הייתה לצמצם את כוחם של הבנקים במערכת הפיננסית ולמנוע ניגודי עניינים, שבהם יועצי ההשקעות בבנקים ממליצים ללקוחות על מוצרים שהבנק עצמו מרוויח מהם. לפי פרסום בגלובס, רשות ניירות ערך פתחה בבדיקה של המוצר וביקשה מהבנק לעצור את השיווק שלו עד להחלטה סופית בנדון. זה כנראה מגיע אחרי שאיגוד מנהלי קרנות הנאמנות פנה לרשות בדרישה להבהיר האם מדובר בהפרה של ההוראות הקיימות. כנראה שהקרנות בלחץ - קרנות הסל וקרנות מחקות הן עסק גדול מאוד והם חוששים מכניסה של הבנקים, אבל השאלה מבחינתנו היא - "טובת הלקוח". הלקוח נהנה מהכניסה של לאומי לתחום.

קרן נאמנות ב״תחפושת״?

הפקדון המובנה עובד ככה, אתם מפקידים סכום כסף (לפחות 5,000 דולר לתקופה של עד חמש שנים) והכסף נזיל - כלומר אתם יכולים למשוך אותו כל יום - והתשואה זהה לביצועי מדד S&P 500. אם המדד עולה, אתם מרוויחים באותה מידה; אם הוא יורד, אתם מפסידים בהתאם, עד תקרה (או לרצפה) של 40% לכל כיוון בשנה. בשונה מקרן נאמנות, אין כאן עמלות קנייה או דמי ניהול, אבל אתם גם לא יכולים לקזז הפסדי מס. המיסוי זהה להשקעות בשוק ההון - 25% על הרווח הריאלי.

למעשה, זה אחד המקרים הבודדים שבהם פיקדון בנקאי מתנהג כמו קרן מחקה לכל דבר. הנזילות היומית, החשיפה הישירה למדד והיעדר דמי הניהול יכולים להפוך את הפקדון הזה לחלופה אמיתית לקרנות ה-S&P 500 שמנהלות כיום עשרות מיליארדי שקלים. באיגוד מנהלי הקרנות כאמור לא אהבו את זה בלשון המעטה, והם טוענים שמדובר בהתחכמות לרוח ועדת בכר, או כמו שהם הגדירו את זה “קרן נאמנות בתחפושת בנקאית״.


אפשר להבין את החשש של מנהלי הקרנות - אם הבנקים יורשו לשוב ולהציע מוצרים מחקים למדדים, הם עלולים לאבד נתח שוק משמעותי. אבל במקביל, קשה להתעלם מהשינוי שהתחולל במערכת הפיננסית מאז ימי ועדת בכר. הבנקים אולי נשארו רווחיים וחזקים, אבל לצדם צמחו ״מפלצות״ אחרות, גדולות לא פחות, ובראשן חברות הביטוח שהתרחבו הרחק מעבר לליבת העסקים שלהן. הפניקס, למשל, מחזיקה בבית ההשקעות ובקרנות קסם; הראל מפעילה את הראל פיננסים; מנורה מבטחים שולטת בסוכנויות כמו "אורות" ו"משאבים"; ומגדל אחזקות שותפה בעשרות גופים בתחום ההשקעות והייעוץ. ומעבר לקרנות כולן מציעות גם פוליסות חיסכון - אפיק השקעה שדומה מאוד לקרנות (אם כי בדמי ניהול יקרים, גם על מוצרים פסיביים לחלוטין). במציאות הזאת, שבה חברות הביטוח הפכו לשחקניות השקעה לכל דבר, ייתכן שהשאלה אם הבנקים צריכים להיות מנועים מלהציע מוצרים עוקבי מדדים כבר אינה שאלה של עיקרון, אלא של איזון. אולי דווקא פתיחת השוק מחדש, תחת פיקוח ושקיפות יכולה לחזק את התחרות ולהיטיב עם הצרכנים.