אופ"ק חותכת את תחזית הביקוש לנפט ל-2025 - ומזהירה מהשפעות מדיניות הסחר
הארגון הפחית גם את תחזית הצמיחה הכלכלית הגלובלית לשנתיים הקרובות, על רקע העלאת המכסים בארה"ב ועלייה באי-הוודאות
ארגון אופ"ק (OPEC) פרסם את הדו"ח החודשי שלו, שבו הוא מעדכן מטה את תחזיתו לביקוש העולמי לנפט בשנת 2025, וזאת בעקבות נתוני הרבעון הראשון והשפעות העלאת המכסים מצד ממשל טראמפ. הארגון גם הפחית את תחזיות הצמיחה הגלובלית לשנים 2024 ו-2025, תוך שהוא מציין עלייה
משמעותית ברמות הודאות בסביבה הכלכלית העולמית.
לפי הדו"ח, הביקוש העולמי לנפט צפוי לגדול בשנת 2025 ב-1.3 מיליון חביות ביום - ירידה של 150 אלף חביות לעומת התחזית הקודמת. למרות העדכון השלילי, מדובר עדיין בתחזית אופטימית יחסית בהשוואה
לגופי תחזיות אחרים בתעשייה. בעוד אופ"ק רואים בבירור המשך עלייה בצריכת הנפט בשנים הקרובות, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA) דווקא מעריכה שהביקוש העולמי יגיע לשיא עוד במהלך העשור הנוכחי, על רקע המעבר הגלובלי לדלקים נקיים ואנרגיה מתחדשת.
באופ"ק ציינו כי הכלכלה העולמית החלה את 2025 במגמה יציבה, אך העלאת המכסים על ידי ארה"ב והתפתחויות בסחר העולמי מטילות צל כבד על תחזיות הצמיחה בטווח הקצר. הארגון צופה כעת קצב צמיחה מתון יותר לשנתיים הקרובות, אך לא נקב במספרים מדויקים במסגרת העדכון. הדו"ח מדגיש
כי התפתחויות גיאופוליטיות ומדיניות, במיוחד בתחום הסחר הבינלאומי, מהוות גורם סיכון מרכזי ליציבות הכלכלית ולביקוש העולמי לאנרגיה. על רקע זה, אופ"ק ממשיך לעקוב מקרוב אחר מגמות הצריכה, ובמידת הצורך עשוי לשקול התאמות במדיניות האספקה שלו בשוק הנפט.
לצד תחזיות הביקוש המעודכנות של אופ"ק, מתבהרת תמונה רחבה יותר של האינטרסים האמריקאיים בזירת האנרגיה העולמית, ובראשם הרצון להבטיח מחירי נפט נמוכים, גם במחיר ויתורים גיאו-אסטרטגיים. ירידת המחירים, שהושפעה מהחשש ממיתון כתוצאה ממלחמת הסחר, משרתת את ממשל טראמפ ומתחברת ישירות למדיניות שמטרתה להגדיל את ההיצע הגלובלי, להוזיל את עלויות האנרגיה ולרסן את האינפלציה.
- מדוע מחירי הדלק עולים בעוד הנפט יורד? סקירת נפט
- חשש מעודף היצע: אופ״ק+ מקפיאה את התפוקה ברבעון הראשון של 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביקורו של שר האנרגיה האמריקאי, כריס רייט, בריאד שופך אור על עומק הקשר בין כלכלה לביטחון: מצד אחד, רייט הביע תמיכה במחירים נמוכים
ואף הבטיח כי יישארו כאלה בשנים הקרובות. מצד שני, הוא הציע לערב הסעודית פיצוי בדמות שיתוף פעולה בתחום הגרעין האזרחי, מהלך שנועד, בין היתר, לבלום את השפעת סין באזור. ההצעה כוללת פיקוח אמריקאי הדוק, אך מעלה סימני שאלה קשים מבחינת ישראל, שכן יכולת גרעינית אזרחית
עשויה בעתיד לשמש בסיס לטכנולוגיה צבאית. התמונה שנרקמת היא של עסקת "תן וקח": סעודיה תגדיל תפוקה, ארה"ב תוזיל מחירים, ובתמורה תקדם את תוכנית הגרעין הסעודית, אולי גם תוך תיווך שקט מול ישראל לקראת נורמליזציה. כל עוד הלחימה בעזה נמשכת, סעודיה לא תסכים להסכם גלוי
עם ישראל, אך ברור שהמהלכים מתרחשים מאחורי הקלעים, כשמחיר הנפט משמש כציר מרכזי. להרחבה: תוכנית הגרעין של ערב הסעודית ואיך זה קשור למחירי הנפט ולנורמליזציה?
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותטסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
טסלה Tesla 1.27% קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.
הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.
שלוש שנות נהיגה ללא תאונה
מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.
מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו
ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.
