שמן זית
צילום: iStock

לא רק בישראל: יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם מזהירה ממשבר

שמן הזית הפך כמעט למוצר פרימיום כתוצאה מהעונה האחרונה בה לא היה מסיק; עכשיו גם דאולאו, יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם מספרד מזהירה: "השוק בדרך הבטוחה לרגע הקשה ביותר שלו אי פעם"
רוי שיינמן | (2)

מחיר שמן הזית יותר עלה כמעט הכפיל את עצמו ב-12 החודשים האחרונים למחיר של כמעט 10,000 דולר לטון, כאשר על פי קרן המטבע הבינלאומית מדובר בשיא של לפחות 33 שנה. משבר האקלים משפיע על גידול הזיתים כאשר גם בישראל לא היה מסיק בעונה האחרונה, מה שמביא לעליית מחירים ולייבוא של תחליפים זולים, בעיקר מטורקיה, מוצרים שהאיכות שלהם היא לרוב ירודה.

דאוליו, יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם מספרד, טוענת כי התעשייה זקוקה ל"טרנספורמציה עמוקה" בעקבות אחת התקופות המאתגרות ביותר שחוותה. סערה מושלמת של שינויי אקלים, עליות מחירים חדות, ריבית גבוהה ואינפלציה חזקה פגעה בכל שרשרת הערך של שמן הזית בחודשים האחרונים.

שנתיים רצופות של חום קיצוני בספרד הובילו לקצירת זיתים מצומצמת, וגרמו לעליית מחירים חסרת תקדים שהפתיעה את כולם. ספרד אחראית על למעלה מ-40% מייצור שמן הזית העולמי, מה שהופך לשחקנית מרכזית בקביעת המחירים. "אנחנו מתמודדים עם אחת התקופות הקשות ביותר בתולדות הענף", אמר מיגל אנג'ל גוזמן, מנהל מכירות ראשי בדאוליו. "אינפלציה חזקה לצד ריבית גבוהה ותחזיות בלתי-מחמיאות לקציר זיתים (במונחי כמות ואיכות עקב מעגל הבצורת) גרמו למחירים לעלות משמעותית", אמר גוזמן.

מחירי שמן זית כתית באנדלוסיה שבספרד הגיעו לשיא של 9.2 אירו (9.84 דולר) לקילוגרם בינואר. נכון ל-19 באפריל הם נסחרו סביב 7.8 אירו, לפי מדד הבנצ'מרק של Mintec, ירידה מ-8 אירו בערך בסוף מרץ. מחירי שמן הזית התמתנו בחלקם עקב עלייה בהערכות הייצור וגשמים במרץ ובאפריל.

עם זאת, דאוליו הביעה אמון בכך שהמצב הנוכחי הינו מחזורי וצופה חזרה ל"מחירים סבירים יותר" כאשר יבולי הקטיף העתידיים יחזרו לרמות נורמליות. "עדיין נותרו לנו חודשים רבים לפני שננצל את כל יבול 2024/2025. בינתיים התנודות האלה יהיו נקודתיות והמחירים ימשיכו להיות תנודתיים", אמר גוזמן.

מרבית האספקה העולמית של שמן זית מגיעה מהים התיכון, כאשר מדינות דרום אירופה כמו ספרד, איטליה ויוון נמנות בין היצרניות המובילות. מספר מומחים בתחום הזהירו שעצי זית פגיעים "בצורה יוצאת דופן" למשבר האקלים. למרות שהם בדרך כלל מסוגלים להתמודד עם טמפרטורות גבוהות ועמידים יחסית לבצורת, התנאים בשנים האחרונות

דאוליו ציינה כי הבצורות והטמפרטורות הגבוהות בשלבים מאוחרים של התפתחות זיתים בשנים האחרונות הובילו למחסור חמור בספרד. החברה ציינה כי מחירי הזיתים במקור מהווים עד 80% מסך עלויותיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בתשובה לשאלה מה ניתן לעשות כדי להגן טוב יותר על עצי זית מפני מזג אוויר קיצוני, אמר גוזמן: "המגזר צריך לקחת את המושכות וכל השחקנים חייבים להשתנות אם אנחנו רוצים להפחית את התנודתיות במחירים ולהגדיל את הצפיות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מיגל אנחל גוזמן - נשמע ראש קרטל סמים. (ל"ת)
    פאבלו אסקובר 03/05/2024 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רומי 03/05/2024 10:35
    הגב לתגובה זו
    לפי מצב העצים השנה יהיה שפע זיתים שלא היה הרבה זמן והמצב הזמני ישכח עד לפעם הבאה במחזור
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.