שמן זית
צילום: iStock

לא רק בישראל: יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם מזהירה ממשבר

שמן הזית הפך כמעט למוצר פרימיום כתוצאה מהעונה האחרונה בה לא היה מסיק; עכשיו גם דאולאו, יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם מספרד מזהירה: "השוק בדרך הבטוחה לרגע הקשה ביותר שלו אי פעם"
רוי שיינמן | (2)

מחיר שמן הזית יותר עלה כמעט הכפיל את עצמו ב-12 החודשים האחרונים למחיר של כמעט 10,000 דולר לטון, כאשר על פי קרן המטבע הבינלאומית מדובר בשיא של לפחות 33 שנה. משבר האקלים משפיע על גידול הזיתים כאשר גם בישראל לא היה מסיק בעונה האחרונה, מה שמביא לעליית מחירים ולייבוא של תחליפים זולים, בעיקר מטורקיה, מוצרים שהאיכות שלהם היא לרוב ירודה.

דאוליו, יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם מספרד, טוענת כי התעשייה זקוקה ל"טרנספורמציה עמוקה" בעקבות אחת התקופות המאתגרות ביותר שחוותה. סערה מושלמת של שינויי אקלים, עליות מחירים חדות, ריבית גבוהה ואינפלציה חזקה פגעה בכל שרשרת הערך של שמן הזית בחודשים האחרונים.

שנתיים רצופות של חום קיצוני בספרד הובילו לקצירת זיתים מצומצמת, וגרמו לעליית מחירים חסרת תקדים שהפתיעה את כולם. ספרד אחראית על למעלה מ-40% מייצור שמן הזית העולמי, מה שהופך לשחקנית מרכזית בקביעת המחירים. "אנחנו מתמודדים עם אחת התקופות הקשות ביותר בתולדות הענף", אמר מיגל אנג'ל גוזמן, מנהל מכירות ראשי בדאוליו. "אינפלציה חזקה לצד ריבית גבוהה ותחזיות בלתי-מחמיאות לקציר זיתים (במונחי כמות ואיכות עקב מעגל הבצורת) גרמו למחירים לעלות משמעותית", אמר גוזמן.

מחירי שמן זית כתית באנדלוסיה שבספרד הגיעו לשיא של 9.2 אירו (9.84 דולר) לקילוגרם בינואר. נכון ל-19 באפריל הם נסחרו סביב 7.8 אירו, לפי מדד הבנצ'מרק של Mintec, ירידה מ-8 אירו בערך בסוף מרץ. מחירי שמן הזית התמתנו בחלקם עקב עלייה בהערכות הייצור וגשמים במרץ ובאפריל.

עם זאת, דאוליו הביעה אמון בכך שהמצב הנוכחי הינו מחזורי וצופה חזרה ל"מחירים סבירים יותר" כאשר יבולי הקטיף העתידיים יחזרו לרמות נורמליות. "עדיין נותרו לנו חודשים רבים לפני שננצל את כל יבול 2024/2025. בינתיים התנודות האלה יהיו נקודתיות והמחירים ימשיכו להיות תנודתיים", אמר גוזמן.

מרבית האספקה העולמית של שמן זית מגיעה מהים התיכון, כאשר מדינות דרום אירופה כמו ספרד, איטליה ויוון נמנות בין היצרניות המובילות. מספר מומחים בתחום הזהירו שעצי זית פגיעים "בצורה יוצאת דופן" למשבר האקלים. למרות שהם בדרך כלל מסוגלים להתמודד עם טמפרטורות גבוהות ועמידים יחסית לבצורת, התנאים בשנים האחרונות

דאוליו ציינה כי הבצורות והטמפרטורות הגבוהות בשלבים מאוחרים של התפתחות זיתים בשנים האחרונות הובילו למחסור חמור בספרד. החברה ציינה כי מחירי הזיתים במקור מהווים עד 80% מסך עלויותיה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בתשובה לשאלה מה ניתן לעשות כדי להגן טוב יותר על עצי זית מפני מזג אוויר קיצוני, אמר גוזמן: "המגזר צריך לקחת את המושכות וכל השחקנים חייבים להשתנות אם אנחנו רוצים להפחית את התנודתיות במחירים ולהגדיל את הצפיות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מיגל אנחל גוזמן - נשמע ראש קרטל סמים. (ל"ת)
    פאבלו אסקובר 03/05/2024 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רומי 03/05/2024 10:35
    הגב לתגובה זו
    לפי מצב העצים השנה יהיה שפע זיתים שלא היה הרבה זמן והמצב הזמני ישכח עד לפעם הבאה במחזור
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.