מאסק וטראמפ
צילום: טוויטר

טסלה קופצת ב-4% - דיווחים על פרישה של מאסק מממשל טראמפ

לאחר נתוני מסירות מאכזבים וירידה של 13% בהשוואה לשנה שעברה, דיווחים על פרישת מאסק מתפקידו בממשל טראמפ מעוררים תקווה בקרב המשקיעים

אדיר בן עמי | (2)

מניית ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla 4.31%  התאוששה ועולה כעת ב-4%, לאחר שמוקדם יותר ירדה בחדות בעקבות דו"ח אכזב במיוחד של מסירות רכבים ברבעון הראשון של השנה. על פי דיווח של אתר החדשות האמריקאי פוליטיקו, המתבסס על שלושה גורמים בסביבתו של טראמפ, מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, מתכנן לפרוש מתפקידו בממשל בשבועות הקרובים. הדבר עשוי להרגיע את החששות מפני פגיעה במותג טסלה בשל מעורבותו הפוליטית של מאסק.


בעוד הבית הלבן לא הגיב לחדשות, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר לכתבים בחדר הסגלגל כי ישמור על מאסק "כל עוד אוכל לשמור עליו, הוא בחור מוכשר מאוד", והוסיף כי "הוא חכם מאוד והוא עשה עבודה טובה... בשלב מסוים, אילון ירצה לחזור לחברה שלו".


דו"ח מסירות מאכזב במיוחד

מניות טסלה ירדו מוקדם יותר ביום רביעי לאחר דו"ח מסירות מאכזב במיוחד לרבעון הראשון, שעורר חששות מפני נזק למותג הנגרם מפעילותו הפוליטית של המנכ"ל אילון מאסק.  טסלה מסרה 336,681 כלי רכב ברבעון הראשון. וול סטריט ציפתה לכ-378,000 מסירות. ההערכות העדכניות ביותר של האנליסטים היו בטווח של 360,000 יחידות.


התוצאות פספסו את הערכות הקונצנזוס ביותר מ-10% ואת חלק מההערכות הנמוכות ביותר של האנליסטים בכ-20,000 כלי רכב. המסירות ירדו ב-13% בהשוואה לשנה שעברה, מה שמהווה את הירידה הרבעונית הגרועה ביותר בהיסטוריה של החברה.


עד פתיחת המסחר היום (רביעי), מניית טסלה ירדה ב-34% עד כה השנה ובכ-45% משיא של כמעט 489 דולר למניה שהושג באמצע דצמבר. ציפיות המסירה תרמו לירידות אלה. מאז אמצע דצמבר, הערכות וול סטריט למסירות ברבעון הראשון ירדו מממוצע של כ-470,000 כלי רכב ל-380,000.


הגורמים העיקריים לירידת המניה

הראשון והמדאיג ביותר הוא החשש שפעילותו הפוליטית הנרחבת של מאסק מרחיקה קונים פוטנציאליים, במיוחד אלה המזוהים עם עמדות שמאל, שהיוו היסטורית קהל יעד מרכזי של טסלה בשל התדמית הירוקה והחדשנית של החברה. דן אייבס, אנליסט וודבוש, התייחס לנתונים במילים חריפות וכינה אותם "אסון בכל מטריקה אפשרית". לדעתו, מאסק חייב למצוא דרך לנווט את משבר המותג שנוצר, ולאזן טוב יותר את זמנו בין מחויבויותיו בוושינגטון לבין ניהול המטה בטקסס.


למרות הביקורת החריפה, אייבס ממשיך להמליץ על רכישת המניה, עם מחיר יעד של 550 דולר - כמעט כפול ממחירה הנוכחי, תחזית שנראית אופטימית במיוחד לאור הנתונים האחרונים.

קיראו עוד ב"גלובל"


הגורם השני שתרם לירידה במסירות קשור בעדכון שערכה החברה בדגם Y, המכונית הפופולרית ביותר שלה. עדכוני דגמים יוצרים לעיתים "בועת המתנה" כאשר לקוחות פוטנציאליים מעדיפים לחכות לגרסאות החדשות, תופעה מוכרת בתעשיית הרכב.


ירידה של 16% בייצור רכבים

הירידה בייצור מספקת אינדיקציה ברורה לאתגרים: טסלה ייצרה ברבעון האחרון 362,615 כלי רכב, נתון המשקף ירידה של 16% בהשוואה לשנה הקודמת, ונפילה חדה של 21% לעומת הרבעון האחרון של 2024, בו יוצרו 459,445 מכוניות. הפער בין הייצור למסירות - כ-26,000 יחידות - גדול מהרגיל עבור טסלה, מה שמצביע על קשיים גם בשרשרת האספקה או בביקוש. האנליסטים העריכו כי רק נתון של מעל 360,000 מסירות היה יכול לתמוך ביציבות המניה, ולכן התוצאות הנוכחיות מבשרות המשך אתגרים למשקיעים.


גארי בלאק, מייסד-שותף בקרן ETF אקטיבית ובעל מניות בטסלה, מעריך כי התוצאות יובילו לקיצוץ בתחזיות המסירות השנתיות ובהערכות הרווח לשנת 2025, מהלכים שבדרך כלל מייצרים לחץ מכירות על המניה.


מצב דומה התרחש כבר בשנה שעברה. ברבעון הראשון של 2024, החברה מסרה כ-387,000 רכבים, בעוד שהשוק ציפה לכ-425,000, החמצה משמעותית שהובילה לנפילה של כ-30% במניה בתוך שבועות ספורים, עד לשפל של כ-140 דולר. רק הבטחתו של מאסק באפריל 2024 לקיים אירוע מיוחד להצגת טכנולוגיית המוניות האוטונומיות ("רובו-טקסי") הצליחה אז לייצב את המניה ולהחזיר לה חלק מהתנופה.


אירוע ה"רובו-טקסי" שהתקיים ב-10 באוקטובר עורר התלהבות רבה בקרב משקיעים, כאשר מאסק הציג חזון של מיליוני מכוניות טסלה אוטונומיות הפועלות כמוניות ומניבות הכנסות לבעליהן. טסלה אמורה להשיק שירות מוניות אוטונומי באוסטין ביוני הקרוב, מהלך שיבחן את היתכנות החזון שהוצג. עם זאת, המשקיעים כנראה יצטרכו להמתין לפרסום דו"ח הרווח של הרבעון הראשון, הצפוי בסוף אפריל, כדי לקבל עדכונים רשמיים בנושא.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רפי 03/04/2025 04:10
    הגב לתגובה זו
    מוסדיים תוציאו את הפנסיה שלי מטסלה. טסלה בדרך למטה שוק הרכב יהיה סיני. מעבר לכך שאף פעם לא היתה רווחית
  • 1.
    אנונימי 02/04/2025 20:16
    הגב לתגובה זו
    קשה לנהל בשלט רחוק עובדה שהמשקיעים מצביעים ברגליים
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר המלצת המכירה. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  ירדה בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט ביום שאחרי. באפט יפרוש בסוף השנה מניהול החברה. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A. ביטוח זה חלק מרכזי מפעילותה של ברקשייר וכשבוחנים את הרווחים שהשיגה לאורך השנים מגלים שהביטוח היה העוגן הכי מרכזי, עד ההשקעה באפל וההשבחה שלה שהפכה להיות הכי משמעותית לברקשייר מאז ומעולם. 


המלצת מכירה על ברקשייר זה לא משהו שקורה בכל יום, למעשה לא זכור שבשנים האחרונות מישהו המליץ למכור את המניה. ברקשייר של באפט מקבלת המלצות חמות מרוב האנליסטים המכסים אותה כשרק שילדס ממליץ למכור.  שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את הירידה מהשיא של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-340 מיליארד דולר במזומן ובאגרות חוב קצרות. אם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט - החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם החשש הגדול "מהיום שאחרי". באפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. המחליף של באפט מנוסה וידען, אבל הוא לא באפט וזה בצדק מעלה חשש: האיש שיירש את וורן באפט - המשימה הבלתי אפשרית של גרג אייבל