טסלה צונחת 6%, אנבידיה צונחת 4.5%, החוזים בנפילה של עד 1.4%; ומי יהיו המניות הבולטות במסחר היום?
פלנטיר מאבדת גובה ומה קורה בטסלה ומניות יצרניות הרכב האחרות?
וול סטריט נערכת לפתיחה סוערת, כשהחוזים העתידיים צונחים על רקע חוסר הוודאות סביב מדיניות המכסים של הנשיא דונלד טראמפ. החוזים על מדד S&P 500 יורדים ב-0.7%, חוזי הדאו ג'ונס נחלשים ב-0.7%, ואילו החוזים על הנאסד"ק צוללים ב-1.5%. השווקים נמצאים בסוף רבעון קשה, והמשקיעים ממתינים בדריכות ל"יום השחרור" – ה-2 באפריל – שבו ייחשפו תעריפי מכס חדשים.
השווקים בלחץ: סיום מאכזב לרבעון מאכזב
הרבעון הראשון לא חייך לשווקים. מדד S&P 500 כבר איבד 5.1% מתחילת השנה, והוא בדרך לשבור רצף של חמישה רבעונים חיוביים – הירידה החדה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2022. הנאסד"ק צנח ב-10.3%, והדאו נחלש ב-2.3%.
הסיבה המרכזית? החשש ממדיניות המכסים של טראמפ, שתכלול תעריפים הדדיים על מדינות עם מאזן סחר שלילי מול ארה"ב ומכסים של 25% על כלי רכב וחלקי חילוף, שייכנסו לתוקף ב-3 באפריל. מקסיקו וקנדה, שותפות סחר מרכזיות, כבר שוקלות תגמול, והמתח בשיאו.
טראמפ ניסה להרגיע בשבוע שעבר כשאמר שהמכסים יהיו "מאוד מתונים", אבל דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" מיום ראשון חשף שפקידי הממשל שוקלים העלאה גורפת של 20% – מה שזרע שוב אי-שקט.
- אנבידיה רוכשת את Slurm ומעמיקה את האחיזה בתשתיות ה-AI
- נעילה שלילית בוול-סטריט; צים זינקה ב-8%, מובילאיי נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השווקים העולמיים מרגישים את הלחץ: הניקיי 225 ביפן צנח ב-4.1%, ההאנג סנג בהונג קונג ירד ב-1.1%, והסטוקס 600 באירופה נחלש ב-1.2%. בארה"ב, הסיפור הגדול הוא "יום השחרור" וההכרזות בו, אבל בהמשך, ביום שישי, יהיה את דוח התעסוקה של מרץ ואת נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול.
אנבידיה תחת זרקור: צניחה של 4.4%
אנבידיה, NVDA ענקית השבבים שמובילה את עולם הבינה המלאכותית, נמצאת במרכז הסערה. בטרום-מסחר היא יורדת 3.3%, אחרי שכבר איבדה 18% מתחילת השנה. הירידה הזו מגיעה על רקע חששות ממכסים שיפגעו בשרשראות האספקה הגלובליות, שבהן אנבידיה תלויה לייצור השבבים שלה. המשקיעים מודאגים שהתעריפים יעלו את העלויות, יפחיתו ביקוש ויכבידו על החברה, שכבר מתמודדת עם תחרות גוברת והאטה בשוק הטכנולוגיה.
המניות הבולטות היום: מי עולה ומי יורד?
טסלה (TSLA ): המניה צונחת ב-6% בטרום-מסחר. המניה סיימה את השבוע שעבר בעלייה קלה ושברה רצף של תשעה שבועות אדומים, טסלה כבר איבדה 36% מתחילת השנה וקרוב ל-50% מהשיא לפני 4 חודשים. המשקיעים מחכים בדריכות לדוח המסירות לרבעון הראשון שייצא ביום רביעי, שיכול לקבוע אם המניה תמשיך לצלול או תתחיל להתאושש. "אני מקווה שהם יעלו מחירים" אמר טראמפ על יצרניות הרכבים זרות – מה שיכול לתת לטסלה יתרון, אבל השוק עדיין סקפטי.
- הקרב על האוטונומי: וויימו מגייסת לפי שווי של מעל 100 מיליארד דולר
- אופיר נאור ניצח את צים - החברה תכניס שני דירקטורים חיצוניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
פורד (F ) וג'נרל מוטורס (GM ): שתי ענקיות הרכב האמריקאיות נחלשות בטרום-מסחר – פורד יורדת ב-0.9% וג'נרל מוטורס ב-0.8%. טראמפ דיבר על תמיכה בייצור מקומי, ואמר: "אם המחירים של מכוניות זרות יעלו, אנשים יקנו אמריקאיות" – מה שיכול להועיל להן בטווח הארוך. אבל כרגע, הלחץ הכללי בשוק מוריד אותן מטה, גם כי חלק גדול מהייצור שלהם נמצא מעבר לגבול.
CoreWeave (CRWV ): הסטארט-אפ לבינה מלאכותית, שמתבסס על שרתים עם שבבי אנבידיה, נופל ב-3.6% ל-38.57 דולר בטרום-מסחר. המניה התחילה להיסחר ביום שישי ב-39 דולר – מתחת למחיר ההנפקה של 40 דולר – וסיימה ב-40 דולר. המשקיעים עדיין בוחנים את הפוטנציאל של החברה, אבל הירידה של אנבידיה גוררת אותה איתה.
פלנטיר (PLTR ): חברת ניתוח הנתונים צונחת ב-5.5% בטרום-מסחר, למרות עלייה של כמעט 14% מתחילת השנה. הירידה שלה היום קשורה ללחץ הכללי על מניות טכנולוגיה.
השוק נמצא בנקודת מפנה. ביום שישי יגיע דוח התעסוקה של מרץ, שיכול להשפיע על ציפיות הריבית, ונאומו של ג'רום פאוול עשוי לתת רמזים על מהלכי הפדרל ריזרב. אבל כרגע, כל העיניים על ה-2 באפריל.
- 5.ע. 01/04/2025 09:21הגב לתגובה זובמשך כ 30 שנים אחרונות רוב מפעלי התעשייה האמריקאית נארזו בקונטיינרים ונשלחו לסין להקמתם שם. הסינים חגגו והפכו להיות ספקי העולם. אבל לא כל אזרחי ארהב מסוגלים לעבוד בהיי טקפיננסים. ארהב הקריבה בכך את מעמד הביניים הנמוך שעבד באותם מפעלים.בהרמת המכסים טראמפ יפתור בעייה זו.
- 4.החיים 31/03/2025 13:28הגב לתגובה זובשאר הנושאים הוא גורם רק נזקבצדק האמרקאים חושבים שהוא לוקח אותם למיתון ולסטגפלציההם לא יסלחו לו על כך
- מה טוב בזה להפיל את השווקים ועל איזו בועה פיננסית אתה מדבר (ל"ת)אנונימי 31/03/2025 15:51הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 31/03/2025 13:18הגב לתגובה זומצד שני טראמפ נתן לו בראש לא פעםהוא לא ירצה שטראמפ ידיח אותו מקווה שהשווקים ירגעו בשישי ותגיע נקודת מפנה
- 2.האם אינטל תסגור את חטיבת הבאנה (ל"ת)אינטל לקראת חדלות פרעון. 31/03/2025 13:09הגב לתגובה זו
- 1.Ron DeSantis 31/03/2025 12:43הגב לתגובה זוממונף נאסדק X3
- שלא יעצרו אותך על עודף משקל חחחח (ל"ת)אנונימי 31/03/2025 13:47הגב לתגובה זו
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיותהקרב על האוטונומי: וויימו מגייסת לפי שווי של מעל 100 מיליארד דולר
חברת הנהיגה האוטונומית של אלפבית מנהלת מגעים לגיוס של יותר מ־15 מיליארד דולר, מרחיבה במהירות את פעילותה בארה״ב ובעולם ומבססת יתרון ברור מול טסלה, בעוד אילון מאסק מזהיר: לא יהיה מנצח אחד בתחום הרובוטיקה עוד עשרות שנים
וויימו (Waymo), חטיבת הנהיגה האוטונומית של אלפבית Alphabet -0.54% , עומדת במרכזו של אחד המהלכים המשמעותיים ביותר שידע שוק הרכב האוטונומי מאז הקמתו. על פי דיווחים רבים, החברה מנהלת מגעים עם משקיעים פוטנציאליים לגיוס
הון בהיקף של מעל 15 מיליארד דולר, לפי שווי שעשוי לחצות את רף ה-100 מיליארד דולר ואף להגיע עד כ-110 מיליארד. סבב הגיוס צפוי להתגבש בתחילת השנה הקרובה, ולהיות מובל על ידי אלפבית, לצד השתתפות של משקיעים חיצוניים.
מדובר בקפיצת שווי דרמטית ביחס לסבב
הקודם של וויימו, שנסגר באוקטובר 2024 לפי שווי של כ-45 מיליארד דולר. אם אכן יושלם הגיוס בהיקף המדובר, הוא יהיה יותר מכפול בגודלו מהסבב הקודם, ויחזק את מעמדה של וויימו כחברה הפרטית היקרה ביותר בעולם בתחום התחבורה האוטונומית.
ממיזם ניסיוני למנוע
צמיחה
וויימו, שנולדה מתוך פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל והופרדה כחברה עצמאית בשנת 2016, נחשבת כיום למובילה הברורה בשוק הרובוטקסי האמריקאי. היא המפעילה היחידה בארה״ב שמציעה שירותי נסיעה אוטונומיים בתשלום, ללא נהג בטיחות וללא מלווה אנושי ברכב.
צי החברה כולל למעלה מ-2,500 כלי רכב אוטונומיים, והיא ממשיכה להשקיע סכומי עתק בהרחבתו ובהטמעת טכנולוגיות חישה ובינה מלאכותית מתקדמות.
על פי נתוני החברה ודיווחים בתקשורת, וויימו חצתה לאחרונה רף של כ־450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, ובמהלך 2025 לבדה
ביצעה כ-14 מיליון נסיעות. בקצב הנוכחי, החברה צפויה לסיים את השנה עם למעלה מ-20 מיליון נסיעות מצטברות מאז השקת השירות המסחרי ב-2020, ובכך להוביל את הענף.
התרחבות אגרסיבית לשווקים חדשים
כיום מפעילה וויימו שירותי רובוטקסי בתשלום במספר אזורים
מרכזיים, בהם אזור מפרץ סן פרנסיסקו, פיניקס, אוסטין, אטלנטה ולוס אנג’לס. במקביל, החברה נמצאת בשלבי בדיקה, היערכות או השקה מתוכננת ב־26 שווקים שונים בארה״ב ובעולם.
