טסלה אדומה (רשתות)טסלה אדומה (רשתות)

טסלה ואילון מאסק: האם המכסים של טראמפ הם מתנה אישית למיליארדר?

ולמה זאת יכולה להיות חרב פיפיות - האיבה של הדמוקרטיים כלפי מאסק הולכת וגדלה - הירידה במכירת טסלות מתעצמת

רוי שיינמן | (9)

כשנשיא ארצות הברית חתם בלילה על צו להטלת מכס של 25% על כלי רכב וחלקי רכב מיובאים, החל מה-3 באפריל, טסלה נראתה כמי שיוצאת מהמהלך הזה עם יתרון ברור. בעוד יצרניות כמו טויוטה, ג'נרל מוטורס ופורד נאנקות תחת האיום של עליית מחירים, טסלה – שמייצרת כמעט את כלכלי הרכב שלה לשוק האמריקאי במפעלים מקומיים בטקסס, נבאדה וקליפורניה – נהנית מפטור מהמכסים ומיתרון תחרותי משמעותי. אך האם זו באמת מתנה מדונלד טראמפ לאילון מאסק? אולי בתפיסה של טראמפ-מאסק זה בעצם "פיצוי" על סיכונים עמוקים של מאסק לאור תפקידו בממשל והפגיעה שנובעת מכך בטסלה, לרבות ירידה במכירות ברחבי העולם. אבל, המכסים הממוקדים האלו, בהמשך לפרסומת שעשה הנשיא לטסלה: טראמפ מרים את מניית טסלה - טובה לחבר או רציונל כלכלי , מעוררים שאלות במי שולט באמת בבית הלבן? ויוצרים תגובת נגד חריפה - האיבה כלפי טסלה ומאסק עלולה לגדול. אם במחשבה ראשונה נראה שטסלה תהנה מהמהלך הזה, במחשבה עמוקה יותר נראה שהכל פתוח. 

הקשר בין טראמפ למאסק התחזק בשנים האחרונות, כשמאסק תמך בו במהלך קמפיין הבחירות, תרם כספים ואף הופיע לצדו באירועים. כעת, עם מינויו של מאסק לתפקיד מרכזי במחלקת היעילות הממשלתית החדשה (DOGE) לצד ויווק רמאסוואמי, היחסים האלה מקבלים ממד חדש. טראמפ עצמו התייחס השבוע למצבו של מאסק, כשאמר אתמול בראיון לרשת פוקס: "אילון לא צריך את זה, הוא נפגע מהתפקיד הזה, אבל הוא רוצה לעזור למדינה". הוא חוזר על זה בנאומים ובראיונות, אבל החיבוק החם הזה לאילון מאסק, עולה לטסלה ביוקר - זיהוי בין טסלה למאסק וטראמפ והחרמה של דמוקרטיים. התוצאה ירידה בעיקר מכירות
באירופה, ושריפת רכבים בארה"ב. 

המכסים החדשים - פגיעה בתעשיית הרכב העולמית, עזרה לטסלה

הצו הנשיאותי של 25% על כל כלי רכב וחלקי רכב שאינם מיוצרים בארצות הברית, ומכוון לפגוע ביבוא ממדינות כמו קנדה, מקסיקו, האיחוד האירופי, יפן וסין. המכס חל גם על רכיבים, מה שמשפיע על שרשראות האספקה הגלובליות של תעשיית הרכב. הנשיא הוסיף כי הוא שוקל מכסים נוספים על האיחוד האירופי וקנדה אם יתאגדו נגדו, אך הציע הקלות אפשריות לסין – בתנאי שתתמוך בעסקה למכירת טיקטוק לחברה אמריקאית עד ה-5 באפריל. המהלך ממשיך את מדיניות הסחר הנוקשה מהקדנציה הראשונה, אך מרחיב אותה לתעשיית הרכב – מגזר קריטי שמגלגל טריליונים ברחבי העולם.

המכסים ישנו את כללי המשחק בשוק הרכב האמריקאי, וטסלה עומדת ליהנות מכך בטווח הקצר. כ-48% מכלי הרכב שנמכרו בארצות הברית ב-2024 היו מיובאים, וכעת הם צפויים להתייקר משמעותית – לעיתים באלפי דולרים לדגם. יצרניות כמו טויוטה, שמייבאת כ-30% מהמכוניות שלה, או ג'נרל מוטורס ופורד, שמייצרות חלק ניכר מדגמיהן במקסיקו, ייאלצו להעלות מחירים או לספוג הפסדים. לעומת זאת, טסלה, שמייצרת כ-95% מהכלים שלה לשוק האמריקאי במפעלים מקומיים, תוכל לשמור על מחירים תחרותיים ולהגדיל תיאורטית את נתח השוק שלה, שכבר עומד על כ-50% בקטגוריית החשמליות.

אך יש צד שני למטבע. מאסק, נתפס כדמות פוליטית מפלגת. דיווחים מהשבוע האחרון, כמו זה של "ניו יורק טיימס" מצביעים על כך שטסלה איבדה מכירות בקרב קונים דמוקרטים שמזהים אותה עם טראמפ. מקרים של שריפות מכוונות של כלי רכב של טסלה על ידי מתנגדי הממשל, מוסיפים שמן למדורה. טראמפ עצמו הכיר בנזק הזה כשאמר שמאסק "נפגע" מהתפקיד, אך הדגיש את רצונו של המיליארדר לתרום למדינה.

בזירה הבינלאומית, המכסים פוגעים בקנדה ומקסיקו, שמייצאות כ-3 מיליון כלי רכב לארצות הברית מדי שנה, ובאירופה – במיוחד בגרמניה, שמייצאת רכבי יוקרה. סין, שמוגבלת בשוק האמריקאי, עשויה להפנות מאמצים לשווקים אחרים, מה שמשאיר את טסלה כמובילה מקומית – אך עם סיכונים גלובליים משלה.

מה אמרו הפוליטיקאים?

התגובות העולמיות היו חריפות. בקנדה, ראש הממשלה ומנהיגים מקומיים הביעו אכזבה והזהירו מפגיעה כלכלית, תוך שקילת מכסי נקם או הגבלות על יצוא אנרגיה לארצות הברית. באיחוד האירופי, בכירים כינו את המהלך "מאכזב" והכריזו על הכנות לתגמול, כולל שימוש בכלי סחר מתקדמים. במקסיקו, הנשיאה דיברה על תגובה נגדית אך לא פירטה, והותירה מקום לאפשרויות כמו שינויים בהסכמי סחר. בסין, השיח התמקד בטיקטוק, עם רמיזות לנכונות למו"מ אם יינתנו הקלות משמעותיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בארצות הברית, תומכי הנשיא שיבחו את ההגנה על התעשייה המקומית, וראו בטסלה דוגמה להצלחה של המדיניות. המתנגדים, לעומת זאת, הזהירו מפני עליית מחירים ואובדן מקומות עבודה בתעשיות תלויות יבוא, תוך שהצביעו על הנזק התדמיתי לטסלה כתוצאה מהזיהוי עם טראמפ. הדיון הזה צפוי להתלהט בקונגרס.

טסלה ואילון מאסק: היתרונות, הסיכונים והקשר לטראמפ

טסלה נהנית כאמור מיתרון מובהק. מפעליה בארצות הברית מאפשרים לה להימנע מהמכסים, ודגמים כמו המודל Y (מחיר התחלתי של כ-44,000 דולר) עשויים להפוך לאטרקטיביים יותר לעומת מתחרים
שיתייקרו. מאסק עצמו, ששווי נכסיו מוערך בקרוב ל-300 מיליארד דולר, עשוי להרוויח מהמהלך כשהחיבור בינו לבין טראמפ הופך אותם לסוג של שותפים בשלטון. אך יש גם פגיעה, אם היא קטנה ביחס לחברות אחרות. טסלה תלויה ביבוא רכיבים מסין, כמו סוללות וחומרי גלם, ואם המכסים יורחבו או שתתפתח מלחמת סחר עם בייג'ינג, עלויות הייצור שלה עלולות לעלות. המפעלים שלה בברלין ובשנגחאי, שמשרתים שווקים בינלאומיים, עלולים לספוג מכה מתגובות נגדיות של אירופה וסין.

מה צפוי בהמשך: סיכונים, סיכויים והשפעות

המכסים יגרמו לתנודתיות בשווקים העולמיים. שוק המניות האמריקאי עשוי לתמוך בטסלה בטווח הקצר, אך ירידות צפויות במניות של יצרניות זרות. אם קנדה, מקסיקו והאיחוד האירופי יגיבו במכסי נקם, תתפתח מלחמת סחר שתפגע בצמיחה ותגביר את האינפלציה. הכלכלות הגדולות – ארצות הברית, האיחוד האירופי, סין וקנדה – עלולות להיכנס למשחק של הפסדים הדדיים, עם השפעות על תעסוקה ומחירים. סין עשויה לנצל את המצב להגברת נוכחותה בשווקים אחרים, בעוד טסלה תנסה לשמור על מעמדה כמובילה מקומית.

בארצות הברית, המכסים עשויים לעודד השקעות בייצור מקומי, וטסלה עשויה ליהנות מכך אם תרחיב את מפעליה. אך עליית מחירים תפגע בצרכנים, והבנק הפדרלי עשוי לדחות הורדות ריבית, מה שיאט את הכלכלה. עבור טסלה, הסיכוי להגדלת נתח השוק גבוה, אך הסיכון התדמיתי ממשי – במיוחד אם המחאה נגד מאסק תגבר.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי 27/03/2025 15:37
    הגב לתגובה זו
    טסלה הפכה להיות מחברה של הייטקסיטים לחברה של הזויים.הנזק שמאסק עשה הוא בלתי הפיך
  • 6.
    לרון 27/03/2025 14:50
    הגב לתגובה זו
    אינם שוים כלום כשיום אחד לפה ויומיים לשם ! המלצה כן כן ללכת יותר סולידיCL וכדולא לנסות לרוץ אחר השוקזה כבר לא תיזמון זה מעבר!
  • 5.
    שם 27/03/2025 12:38
    הגב לתגובה זו
    תגיע למרקט קאפ של 5 טריליון על הראש שלכםוהיד עוד נטויה
  • אנונימי 29/03/2025 12:10
    הגב לתגובה זו
    אני במקומך שם את כל הכסף שלי על זה
  • 4.
    אנונימי 27/03/2025 11:35
    הגב לתגובה זו
    אבל אם מכפיל רווח של כ 120 המניה של טלסה יקרה כי 4 או 5 פעמים כל חברה אחרת
  • 3.
    חשמל 27/03/2025 11:27
    הגב לתגובה זו
    האם טסלה וחברותיה משפריצות קרינה למוחות הרכים של הילדים אולי כדאי לבדוק רמות קרינה
  • 2.
    לא יעזור כלוםבקרוב רק לטראמפ ולמאסק יהיה טסלה כי אף אחד לא ירצה לקנות אותן מהם... (ל"ת)
    אנונימי 27/03/2025 10:57
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 27/03/2025 15:58
    הגב לתגובה זו
    חיי בסרט
  • 1.
    אנונימי 27/03/2025 10:54
    הגב לתגובה זו
    תמיד ידברו אם היה הפוך דלק לאוטו ולא חשמל גם היו מדברים אבל לדעתי טרמפ צודק האירופאים חושבים הכול מגיע להם עשו להם תוכנית מארבל לאחר מלחמת העולם השניה זהו נגמר תתקדמו קחו את המרוקאים והטורקים די אתם שיעבדו לכם ואת כול היום בירה צינגלה ובחורה. יאלההההה תתקדמו.
מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.


דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים

נשיא ארה״ב דוחף לביטול חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות, מהלך שעשוי לגרום לפגיעה בשקיפות, להעמקת פערי מידע בין משקיעים ולתנודתיות גבוהה יותר בשווקים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חוזר לרעיון ישן שלו: ביטול החובה על חברות ציבוריות לפרסם דוחות כספיים מדי רבעון והסתפקות בדיווח חצי־שנתי. השבוע טראמפ חזר והעלה את ההצעה ברשתות החברתיות, והפעם ייתכן שיש לו יותר כוח לקדם שינוי רגולטורי. למרות זאת, נראה שהמשקיעים לא מתלהבים. אין לחץ מצד השוק על הרשות לניירות ערך האמריקנית לשנות את דרישות הדיווח, כשהמשמעות של מהלך כזה היא פחות מידע למשקיעים ויותר חוסר־וודאות.


הרבה סיבות למה זה רעיון גרוע

דיווח כספי סדיר ושקוף מפחית לחברות את עלויות הגיוס. ככל שהמידע אמין ונגיש יותר, כך קל וזול לחברה לגייס הון או ליטול אשראי. איש לא רוצה להמתין שלושה חודשים נוספים כדי לגלות התפתחויות שליליות, כמו מעבר של חברה מרווח להפסד. באותה מידה, איש אינו מעוניין להחמיץ שינוי פתאומי לטובה, כפי שקרה באנבידיה. זו גם אחת הסיבות לכך שעלות ההון של חברות אמריקניות נחשבת לאורך שנים לנמוכה יחסית לעולם.


פחות דוחות כספיים עלולים להוביל לתנודתיות גבוהה יותר במניות. מרווחי זמן ארוכים בין פרסומים יוצרים "קפיצות" חדות כאשר סוף־סוף מתפרסם המידע. יתרה מכך, העובדה שמידע אינו מדווח לציבור אינה אומרת שאינו קיים. מנהלים ובעלי תפקידים עדיין מחזיקים בו ועלולים להשתמש בו לפני כולם.


הפחתת תדירות הדיווח תחזק במיוחד את היתרון של משקיעים מוסדיים עם תקציבי מחקר גדולים וגישה ישירה להנהלות, ותפגע במשקיעים פרטיים. דיווח קבוע מסייע לאזן את תנאי השוק. גם מנקודת מבט עסקית רחבה הצעד אינו מתיישב עם המציאות. מחזורי העסקים מתקצרים, לא מתארכים.


שוק הבינה המלאכותית ממחיש את זה היטב, כאשר לפני שלוש שנים כמעט שלא הוזכר, וכיום הוא משנה ענפים שלמים. המתנה של חצי שנה בין דוחות כספיים עלולה להיחשב נצח בתעשיות דינמיות כאלה.


תחזיות רווח לעומת דיווח שוטף