טיילור סויפט (X)טיילור סויפט (X)

סטאבהאב בדרך לוול סטריט

החברה שהיא למעשה פלטפורמה למכירת כרטיסים הכניסה בשנה שעברה 1.77 מיליארד דולר והפסידה סכום נמוך; סיפור של מיזוג דרמטי, יריבות עסקית והימור על עתיד תעשיית האירועים החיים

רוי שיינמן | (1)

פלטפורמת מכירת הכרטיסים סטאבהאב (StubHub), ששמה הפך לשם נרדף לשוק המשני של כרטיסי הופעות ומשחקים, עומדת לקראת הנפקה ראשונית (IPO) בוול סטריט. החברה הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), וחשפה נתונים מרשימים לצד אתגרים – הכנסות של 1.77 מיליארד דולר ב-2024, עלייה של כ-30% לעומת השנה הקודמת, אך גם הפסד, אם כי קטן של 2.8 מיליון דולר. מאחורי המספרים מסתתר סיפור מרתק של יזמות, נקמה עסקית ומיזוג היסטורי עם ויאגוגו (Viagogo), שממשיכות לפעול יחד כשני מותגים מובילים בעולם.

ממחזה בברודווי למיליארדים: הסיפור של סטאבהאב

הכל התחיל ב-1999, כשאריק בייקר, אז סטודנט צעיר ב-Stanford, רצה לקחת את חברתו לראות את "מלך האריות" בברודווי, אבל גילה שאין דרך פשוטה לקנות כרטיסים בשוק המשני. הרעיון הזה, שנולד מתוך תסכול אישי, הפך לפרויקט כיתתי עם שותפו ג'ף פלוהר, וב-2000 הפך לסטאבהאב – פלטפורמה שחיברה בין מוכרי כרטיסים לקונים והמציאה מחדש את שוק הכרטיסים המשני. החברה צמחה במהירות, וב-2007 נמכרה לענקית המסחר המקוון איביי תמורת 310 מיליון דולר.  

אבל הסיפור לא נגמר שם. בייקר, שהודח מהחברה לפני המכירה לאיביי בשל חילוקי דעות עם פלוהר, לא ויתר על חלומו. הוא עבר לאירופה והקים את ויאגוגו ב-2006, מתחרה ישירה לסטאבהאב, גם כי לא היה הסכם אי-תחרות שיעצור אותו. במשך יותר מעשור, שתי החברות התחרו ראש בראש, עד שב-2019 בייקר השלים מהלך דרמטי: ויאגוגו רכשה את סטאבהאב מאיביי תמורת 4.05 מיליארד דולר – עסקה שהחזירה לו את השליטה ב"בייבי" שלו, והפכה את החברה המשולבת לשחקנית הדומיננטית בשוק הכרטיסים המשני העולמי. כיום, שתי הפלטפורמות פועלות תחת מטריית StubHub Holdings, עם נוכחות ביותר מ-200 מדינות.

המספרים מאחורי ההנפקה: צמיחה מרשימה, אבל לא בלי אתגרים

הדו"ח שהוגש ל-SEC מציג תמונה מורכבת של מצבה הפיננסי של סטאבהאב. ב-2024, החברה רשמה הכנסות של 1.77 מיליארד דולר – זינוק של 29.5% לעומת 1.37 מיליארד דולר ב-2023. המכירות הגולמיות שלה (ערך הכרטיסים שנמכרו בפלטפורמה) הסתכמו ב-8.7 מיליארד דולר, מה שמראה את העוצמה שלה בשוק האירועים החיים. עם זאת, ההפסד של 2.8 מיליון דולר מעיב מעט על ההישגים, במיוחד בהשוואה לרווח הנקי המרשים של 405 מיליון דולר ב-2023.  

הרווח המתואם לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) עמד על 299 מיליון דולר ב-2024 – ירידה לעומת השנה הקודמת, אבל שיפור משמעותי לעומת הפסד של 57 מיליון דולר ב-2022. הנתונים האלה משקפים חברה שצומחת במהירות, אך נאלצת להתמודד עם עלויות תפעול גבוהות וחוב משמעותי של 2.33 מיליארד דולר, אותו היא מתכננת לפרוע בחלקו מהכסף שתגייס בהנפקה.  

החברה לא חשפה עדיין את היקף ההנפקה או את טווח המחירים של המניות, אך היא צפויה לרשום את המניה שלה בניו יורק תחת הסימול "STUB", בסיועם של בנקים מובילים כמו J.P. Morgan ו-Goldman Sachs, שמובילים את ההנפקה יחד עם יותר מעשרה בנקים נוספים.

שוק האירועים החיים: רוח גבית או סיכון גדול?

סטאבהאב מגיעה להנפקה בתקופה מרתקת עבור תעשיית האירועים החיים. לאחר הקריסה של 2020 בעקבות מגפת הקורונה – שפגעה קשות בעסקי הכרטיסים כשהעולם נסגר – השוק התאושש בצורה מרשימה. סיבובי הופעות ענקיים כמו The Eras Tour של טיילור סוויפט ו-Renaissance Tour של ביונסה הביאו לזינוק בביקוש לכרטיסים בשוק המשני, והפכו את 2023 לשנה שוברת שיאים עבור סטאבהאב.  

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, ההחלטה לדחות את ההנפקה מ-2024 ל-2025, כפי שדווח בבלומברג ביולי, משקפת גם את האתגרים: תנאי שוק "מסובכים" וחוסר ודאות כלכלית גרמו לחברה לחכות לרגע הנכון. המהלך הזה מוכיח שסטאבהאב לא ממהרת לקפוץ למים עמוקים, אלא בוחרת תזמון אסטרטגי שימקסם את הערך למשקיעים.התחרות בשוק לא פשוטה. מתחרות כמו SeatGeek, שגם היא שוקלת הנפקה, ו-Live Nation, ששולטת בשוק הכרטיסים הראשוני דרך Ticketmaster, ממשיכות לאתגר את מעמדה של סטאבהאב. בנוסף, חקירות אנטי-טרסט נגד Live Nation בארה"ב עשויות לשנות את כללי המשחק, ולפתוח הזדמנויות חדשות לשחקניות כמו סטאבהאב – או להגביר את הלחץ התחרותי.


אבל יש גם סיכונים. תעשיית האירועים החיים רגישה מאוד לשינויים – ממגפות עתידיות ועד שינויים בהרגלי צריכה של קהלים צעירים. התלות של סטאבהאב בהצלחה של אירועים גדולים כמו סיבובי הופעות של כוכבים עלולה להפוך לנקודת תורפה אם השוק יאט. בנוסף, השליטה המוחלטת של בייקר על ההצבעה (הוא משאיר בידיו את מניות השליטה) עשויה להרתיע משקיעים שמחפשים השפעה רבה יותר על הכיוון של החברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רן 23/03/2025 13:05
    הגב לתגובה זו
    לא הגיוני שחברה שכל עיסוקה הוא תיווך בין קונים למוכרים למרות שיש לה הוצאות הנהלה שכירות עובדים פירסום וכו תפסיד בשורה התחתונה כסף על הכנסות של קרוב ל2 מיליארד דולר. או שהמודל העסקי שגוי או שהבכירים מושכים משכורות בונוסים ומענקים חסרי פרופורציה ביחס למה שהחברה מכניסה.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

סאטיה נאדלה מנכל מיקרוספט
צילום: מיקרוסופט

מיקרוסופט מגדילה החזקה ב-OpenAI: תחזיק בכ-27% מהחברה ותקבל גישה לטכנולוגיות עד 2032

המניה מזנקת ב-4%; OpenAI התחייבה לרכוש שירותי ענן ב-250 מיליארד דולר ל-7 שנים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מיקרוסופט OpenAI

מיקרוסופט ו-OpenAI הודיעו על חתימת הסכם חדש ומקיף ביניהן, שמעניק לחברת התוכנה הענקית נתח משמעותי מהבעלות ב-OpenAI שמובילה את תחום ה-AI. במקביל תינתן גישה ארוכת טווח לטכנולוגיות ולמודלים שפיתחה OpenAI. מדובר בהסכם שצפוי להשפיע משמעותית על מפת התחרות בענן ובבינה המלאכותית בשנים הקרובות.

לפי ההודעה, מיקרוסופט תחזיק כעת בכ-27% מהון OpenAI, שווי מוערך של כ-135 מיליארד דולר (OpenAI מוערכת ב-500 מיליארד דולר). נוסף לכך, מיקרוסופט תקבל גישה לטכנולוגיות כולל למודלים שמוגדרים ככאלה שהשיגו רמת "בינה כללית" (AGI), עד לשנת 2032. עם זאת, מיקרוסופט ויתרה על זכות הסירוב הראשונה שהייתה לה בכל הנוגע לגישה למשאבי המחשוב של OpenAI.

במקביל להשקעה והגדרת הבעלות, התחייבה OpenAI לרכוש שירותים בפלטפורמת Azure של מיקרוסופט בהיקף של 250 מיליארד דולר. זו דרמה גדולה גם למיקרוסופט. המשמעות היא חיזוק נוסף למעמד Azure כשחקן המוביל בתחום הענן, והצבת מיקרוסופט בעמדה מועדפת מול מתחרות דוגמת גוגל ואמזון.

לכאורה, מדובר בהסכם שכולו רווח למיקרוסופט: גם שליטה חלקית ב-OpenAI, גם גישה לטכנולוגיה, וגם הבטחת הכנסות אדירה מהשימוש ב-Azure. במקביל זה גם הסכם טוב ל-OpenAI שרוכשת כנראה בתמחור סביר שירותים שהיא צריכה ל-7 שנים קדימה. אלא שכדאי להסתכל על המהות -  מיקרוסופט בעצם קונה מניות בתמורה לעסקה. יש כאן הרמת שווי, גם של מיקרוסופט וגם של OpenAI בעסקה שלא זורם בה בשלב הראשון כסף. 

עסקאות כאלו, סוג של עסקאות בתוך המשפחה של העברה מכיס לכיס, נפוצות בחודשם האחרונים והן מסוכנות - הן גורמות לחשש שמדובר במפת אינטרסים לא ברורה - שאנבידיה משקיעה ב-OpenAI  ובמקביל OpenAI רוכשת מאנבידיה שבבים, אז מה בעצם העסקה, ולפי איזה שווי, כי יש לזה השלכות גם על המחיר, והשווים שמוצגים החוצה לא שקופים.