פד גרום פאוואל
צילום: Flickr

הגרף החשוב ביותר שיציג היום יו"ר הפד

מה זה "תרשים הנקודות" ולמה הוא חשוב, מה זה הידוק כמותי ואיך זה משפיע על שערי אגרות החוב ומחירי המניות והאם הפד ' צפוי לשנות את ההידוק הכמותי על שוק החוב?

אביחי טדסה | (3)

ג'רום פאוול לא יוריד היום את הריבית, אבל הוא ידבר ויציג גרפים שניתן יהיה להסיק מהם מה הפד חושב על ההמשך. רמז להורדת ריבית הוא נהדר לשווקים הפיננסים, אבל זה בכלל לא בטוח. למרות שאגרות החוב מבטאות הורדת ריבית, פאוול חושש מעלייה באינפלציה בשל המכסים של טראמפ. הוא רואה מדדים סבירים בעבר, אבל הם לא מבטאים את מלחמת הסחר. עליית אינפלציה מדאיגה אותו - היא מחלחלת לכולם - פירמות, משפחות, ממשלה ומכרסמת בהון וביכולת הקנייה והצריכה, היא סוג של מס סמוי, וכדי להילחם בה הוא לא היה רוצה לטעות ולהוריד את הריבית מוקדם מדי מהצפוי. אז הוא יחכה היום, אבל הוא ירמוז מה הוא חושב לגבי ההמשך - אאיפה תוכלו למצוא את הרמזים? 


אלו הנתונים החשובים ביותר במצגת שלו

בשעה 20:00 (שעון ישראל) יכריז הפד על החלטת הריבית, ואחרי חצי שעה יעלה למסיבת עיתונאים ויציג את התחזית הכלכלית שלו. כולם בטוחים שהריבית לא תשתנה – היא תישאר בטווח של 4.25%-4.5%. אבל מה שחשוב באמת זה לא ההחלטה עצמה, אלא הגרפים והמספרים שפאוול יראה – מה שנקרא "תרשים הנקודות" (Dot Plot). שם נמצא הרמז הכי גדול: האם וכמה הריבית תרד בהמשך השנה, ואיך הכלכלה האמריקאית נראית לעיני המומחים של הפד.



מה זה "תרשים הנקודות" ולמה הוא כל כך חשוב?


תרשים הנקודות הוא כמו מפת דרכים שמראה מה חברי הוועדה של הפדרל ריזרב חושבים על העתיד. כל אחד מהם שם נקודה שמייצגת את התחזית שלו לריבית, צמיחה כלכלית, אבטלה ואינפלציה. זה לא סתם גרף – זה מסמך שמשפיע על הכל: ממחירי המניות בוול סטריט, דרך שער הדולר, ועד כמה יהיו תשלומי המשכנתא של האמריקאים, המומחים צופים שהגרף יראה שתי הורדות ריבית אפשריות עד סוף 2025 – כלומר, הריבית עשויה לרדת ל-3.75%-4% בעוד כמה חודשים. אבל השאלה הגדולה היא: האם פאוול ייתן אור ירוק להורדות האלה בקרוב, או שימשיך להגיד "חכו בסבלנות"?


המצב עכשיו: הכלכלה יציבה, אבל יש חששות


הכלכלה האמריקאית נראית בסדר כרגע. יש עבודות, המשק ממשיך לגדול, והאינפלציה – העלייה במחירים – לא משתוללת כמו לפני כמה שנים. אבל יש סימנים מדאיגים: אנשים מרגישים פחות בטוחים בעתיד והקניות שלהם מאטות. בנוסף, ממשל טראמפ מדבר על קיצוצים במגזר הציבורי ועל מכסים חדשים, שיכולים להקשות על הציבור. כל זה נותן לפד סיבה להיות זהיר – לא להוריד ריבית עכשיו, אבל גם לא להגיד "לא" להורדות בעתיד.

פאוול כבר אמר ב-7 במרץ שהוא לא ממהר לשנות כלום. "אנחנו לא צריכים לרוץ", הוא אמר בראיונות בתקשורת האמריקאית "הכלכלה חזקה, ואנחנו יכולים לחכות עד שהתמונה תהיה ברורה יותר. אנחנו מסתכלים על הנתונים, ואם צריך – נזוז מהר", היום הוא ככל כנראה יחזור על המסר הזה.

מה יראו בגרפים?

רוב המומחים חושבים שתרשים הנקודות יראה שרוב חברי הוועדה יצביעו על שתי הורדות ריבית ב-2025, אבל לא כולם מסכימים. יש כלכלנים שסבורים שעל רקע אי הוודאות, ייתכן שלא נראה בגרפים שתי הורדות קדימה, אלא אחת. זו תחזית שנראית פסימית, אבל האמת שהכל פתוח. צריך גם לזכור שדווקא העלאות מכסים וקיצוץ במגזר הציבורי מביאים להאטה כלכלית וירידה בצמיחה ובמצב כזה הפד עשוי להוריד ריבית כדי להקל על המשק. 


בנוגע לשיעור הצמיחה, כלכלני גולדמן זאקס מעריכים שהפד יוריד את תחזית הצמיחה ל-1.8% ב-2025, לעומת תחזית קודמת של כ-2%. הם גם חושבים שהאינפלציה תעלה ל-2.8% עד סוף השנה – יותר מה-2% שהפד רוצה, וזו בדיוק הסיבה שהפד לדעתם לא ירוץ להוריד ריבית. ועדיין גם הם צופים שתי הורדות ריבית השנה. להערכת הרוב - הגרפים יראו כנראה תמונה של "זהירות אופטימית", הכלכלה בסדר, אבל יש סיכונים, והפד לא רוצה לקחת צ'אנסים גדולים.

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד החלטה גדולה: מה עם ה"הידוק הכמותי"?

חוץ מהריבית, הפד עשוי להכריז על הפסקה ב"הידוק הכמותי" (Quantitative Tightening, או QT). זה מונח שנשמע מסובך, אבל אם ננסה לפשט אותו זה אומר שהפד מפחית את כמות הכסף שהוא שם בשוק על ידי מכירת-הנפקת אג"ח. הוא מוכר פחות אג"ח, מקטין גיוסי אג"ח. מה זה עושה לשוק? זה גורם לכך שיש פחות היצע בשוק האג"ח, זה עשוי להעלות את המחירים ולהוריד את הריבית האפקטיבית של האג"ח. זה סוג של הורדת ריבית חלקית בדלת האחורית, כי אם הריבית תרד באגרות החוב היא תשליך על פרמטרים נוספים כמו למשל - ריבית המשכנתאות. זה גם יכול לעזור לשוק המניות.  

עכשיו, כשיש חששות מתקרת החוב של ארה"ב ומתנודות בשוק, הם עשויים להגיד: "בואו נעצור את זה לעת עתה." בלייק גווין, מומחה מ-RBC Capital Markets, חושב שזה יקרה כבר היום, כי "אין סיבה לחכות". הוא אומר שזה צעד טכני, לא סימן שהכלכלה קורסת, ויכול לעזור לשמור על יציבות.


סיכוי להפתעה?

הסיכוי להפתעה בהפחתת הריבית היום הוא קטן מאוד. סיכוי להפתעה ביחס להמשך בהחלט קיים. הפד' יכול לתמרן בין צפי להפחתה של פעם אחת ל-3 פעמים. הקונסנזוס מדבר על 2 הפחתות וחושש מהפחתה אחת בלבד. הכל פתוח, אבל נראה שהסיכוי להפתעה הוא לא גדול.


הדבר הכי חשוב שפאוול יציג היום הוא תרשים הנקודות – הוא יגלה לנו אם הפד רואה את הכלכלה חזקה או חלשה, ומתי הריבית תשתנה. הוא לא יוריד אותה עכשיו, אבל המילים שלו והגרפים יקבעו את האווירה בשווקים לחודשים הקרובים. למי שחדש לעניין: תחשבו על זה כמו תחזית מזג אוויר – אם השמש תזרח, השווקים יעלו; אם יש עננים, אולי נראה ירידות. תשימו לב ל-20:00 הערב – שם הכל יתחיל!



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מיכאל 19/03/2025 18:55
    הגב לתגובה זו
    יוריד את הריבית רק בסוף השנה יתעמת עם טראמפ כי הוא נציג של הדמוקרטיים
  • 2.
    בשעה 2000 שעון קיץ בארצות הברית (ל"ת)
    אנונימי 19/03/2025 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ZZ 19/03/2025 17:55
    הגב לתגובה זו
    ללא הורדת תקציב וחוסר יעול של פיזור התקציב איך הוא יממן את זה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.