"זוהי צומת חשובה - מורידים חשיפה לנאסד"ק ומגדילים חשיפה לישראל, אירופה, סין והודו"
עופר בן שימול, סמנכ"ל הפמילי אופיס של אם אס רוק, מסביר את ההבדל המהותי בין ניהול תיק פנסיוני לבין השקעות לטווח קצר ומציע לשנות את תמהיל ההשקעות
בעוד השוק האמריקאי מתאפיין בתנודתיות גבוהה על רקע מדיניות הממשל החדש, השוק הישראלי מסמן הזדמנויות השקעה מעניינות. עופר בן שימול, סמנכ"ל הפמילי אופיס של אם אס רוק, מדגיש כי בסביבה הכלכלית המאתגרת הנוכחית כדאי לנצל את הריבית הגבוהה ולהגדיל את הרכיב האג"חי, שיכול לקבע תשואה של כ-5% בארץ ואף יותר בארה"ב. בראיון TV בן שימול מחדד את ההבחנה הקריטית בין ניהול תיק פנסיוני לטווח של 20-30 שנה, שבו הרכיב המנייתי צריך להיות גבוה, לבין ניהול כספים למטרות קצרות טווח. "הפיזור הוא המפתח", הוא קובע, "לא מוותרים על הרכיב המנייתי, אבל משנים את התמהיל ומורידים חשיפה לנאסד"ק תוך הגדלת החשיפה לישראל, אירופה, סין והודו".
נתחיל מהשוק המקומי – מה הערכות שלך לשנה הקרובה ואיזה סקטורים יכולים להניב תשואת יתר?
"השוק הישראלי מאוד מעניין להשקעה. הוא סוגר את הפערים מול השווקים האחרים ואנו מעריכים שמגמה זו תימשך בשנה הקרובה. לכן, בתמהיל הכולל של הלקוח נגדיל חשיפה לשוק המקומי. סקטורים מעניינים להשקעה כוללים פיננסים - בנקים וביטוח המהווים מרכיב יציב בהשקעה, תעשיות ביטחוניות הממשיכות להיות אטרקטיביות עם ביקושים והזמנות לעשר השנים הקרובות כפי שבולט במנועי בית שמש ואלביט, וכן סקטור הנדל"ן שמעניין למרות מידה מסוימת של אי-ודאות. כדאי גם לנצל את סביבת הריבית ולהיחשף לרכיב האג"ח, כאשר אין העדפה בין צמוד לשקלי במח"מ בינוני".
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- ממניות לטוקנים: נאסד"ק רוצה לשכתב את וול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה ההשלכות של המדיניות של טראמפ על השווקים בעולם?
"השוק האמריקאי מאופיין בתנודתיות גבוהה על רקע ממשל טראמפ שמעורר רעש סביב סיפור המכסים. זה מייצר חשש בקרב המשק האמריקאי לעלייה באינפלציה ועליית מחירים, והשוק נמצא בעמדת המתנה. מצב זה מביא את מנהלי ההשקעות לבחון היכן כדאי להשקיע ומה לעשות עם האלוקציה והניוד של הכספים.
"מתחילת השנה רואים הסטה של כספים לשוק האירופאי, שנמצא גם הוא בתשואת חסר, וכן לשוק הסיני. בטווח הקצר התנודתיות תימשך וצריך להיות ערניים, אך בטווח הארוך הכלכלה תנצח ושיקולים אלה יבואו לידי ביטוי בהחלטות ההשקעה. השוק האמריקאי חשוב, ויש להיות חשופים אליו בהשקעה לטווח ארוך, שכן אי אפשר לוותר עליו".
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
לאחרונה התפרסמו הדוחות של אנבידיה לרבעון האחרון של 2024, מה אפשר ללמוד מהם לעתיד על החברה וגם על השוק בארה"ב?
"הדו"ח של אנבידיה מהווה מדגם מייצג לעונת הדוחות שהייתה בארה"ב. בסך הכל, החברות מציגות תוצאות טובות. אנבידיה הכתה את כל תחזיות האנליסטים בהכנסות וברווח למניה, אך היא צופה שקצב הגידול בהכנסות יתמתן. זה מאפיין את הדיווחים של מרבית החברות שפרסמו את דוחותיהן, תופעה שאנחנו עדים לה וצריך להביא בחשבון.
"משמעות הדבר היא שרכיב הסיכון בשוק האמריקאי עלה. המכפילים בשוק עומדים על 22, ואם שורת ההכנסות הולכת לרדת, המכפילים יעלו בהתאם. לכן, נכון לעכשיו, בניהול הכספים מומלץ לצמצם חשיפה ל-S&P 500 ולהגדיל חשיפה לשווקים אחרים".
לאור העליה בתנודתיות בשווקים בחודשים האחרונים, איך נכון לנהל את הסיכון מבחינת הלקוח?
"התקופה הזאת מחדדת את חשיבות הליווי של הלקוח בכל הקשור לסיכונים ומאפייניהם. כדי לבנות תיק נכון ללקוח לאורך זמן, יש להבין את יחסו לסיכון ואת טווח ההשקעה של הכספים, וכן אם קיימים צרכים בטווח הקצר והבינוני. חשוב לזכור שיש הבדל מהותי בין ניהול לטווח הקצר לבין ניהול פנסיוני.
"הסביבה הכלכלית כיום מאתגרת, ודווקא בתקופה זו נכון לערוך תיאום ציפיות מחודש עם הלקוח. כדאי לנצל את סביבת הריבית הגבוהה ולהגדיל את הרכיב האג"חי, שיכול לקבע ריבית גבוהה של כ-5% בארץ ובארה"ב אף יותר (6%-5%) לטווח בינוני של 4-5 שנים. זה עשוי להניב תשואה טובה ברכיב הסולידי יותר, עם תנודתיות נמוכה יחסית ופוטנציאל לרווחי הון.
בבחינת צרכי הלקוח, זוהי צומת חשובה. איננו מוותרים על הרכיב המנייתי, אך משנים את התמהיל - מורידים חשיפה לנאסד"ק ומגדילים חשיפה לישראל, אירופה, סין והודו. הפיזור הוא המפתח להשקעה מאוזנת ויציבה לאורך זמן".
מה המלצה שלך עבור הלקוחות כיצד לנהל את התיק הפנסיוני לבין התיק השקעות לטווח קצר בינוני?
"ההבנה שתיק פנסיוני מיועד ל-20-30 שנה לפחות חשובה מאוד. הרכיב מנייתי בתיק כזה צריך להיות גבוה, לדעתי 80%-70% לפחות. המטרה העיקרית היא להגיע לגיל הפנסיה עם מקסימום תשואה ומשכורת שכשנפרוש לגמלאות. את זה צריך לנהל נכון, ועד 5 שנים לפני גיל פרישה הרכיב המנייתי צריך לרדת והרכיב הסולידי צריך לעלות. זאת מכיוון שאם יתרחש אירוע שלילי בשוק ההון, יש משמעות קריטית לאלמנט הזמן.
"הגישה הפוכה בניהול כספים קצרי טווח. יכולות להיות מטרות ספציפיות ל-2-3 השנים הקרובות כמו החלפת רכב, רכישת בית או חתונה, ולכן רכיב הסיכון משתנה מהותית. הרכיב המנייתי צריך להיות מותאם בהתאם למטרות אלה ולטווח הזמן הקצר יותר".
לאור הדברים שציינת, מה אתה חושב על החוסכים בפנסיה שמעבירים את כל כספם למסלול מחקה S&P 500?
"להיות חשוף למדד אחד, טוב ככל שיהיה, זה לא כדאי. צריך לזכור מה קרה במדד - 30% מהמדד מושפע מ-7 המופלאות. חשיפה למדד אחד מגדילה סיכון, נקודה. הפיזור הוא קריטי בניהול הכסף לאורך זמן, ולכן המדד צריך להיות חלק מתמהיל של הרכיב המנייתי בתיק הכולל של הלקוח.
"מדד ה-S&P הוא בתשואת חסר מתחילת השנה וזה חלק מהאירוע. זה נכון שיקרו בו מימושים ויתכן שיהיו בו מימושים גדולים יותר. לכן הפיזור מניב את התשואה העודפת לאורך זמן ומבטיח ניהול סיכון נכון יותר. הנהירה רק למסלול אחד מעלה את הסיכון של הלקוח ואת הפגיעות שלו."
לראיון המלא:
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
