פאנלים סולארים איירטאצ
צילום: אלי דסה

תוצאות Sunrun מצביעות על קשיים בשוק הסולארי - לידיעת המשקיעים בסולאראדג

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה אנרגיה מתחדשת


חברת Sunrun, המובילה בשוק הפאנלים הסולאריים הביתיים בארה"ב, דיווחה על תוצאות כספיות מעורבות, שממחישות את הקשיים שצפויים לתעשיית האנרגיה הסולארית בשנת 2025. מניית החברה צוללת ב-8.4% לאחר שהחברה הזהירה כי קצב התקנת המערכות הסולאריות לא צפוי לצמוח השנה.

המניה נסחרת כעת ברמות שלא נראו מאז מרץ 2018, רחוק מאוד מהשיא שלה בשנת 2021, אז נסחרה במחיר של 96.50 דולר למניה.

חדשות חיוביות לצד אתגרים משמעותיים

למרות הירידה, Sunrun דיווחה על רווח תזרימי חיובי זה הרבעון השלישי ברציפות והצליחה להגדיל את נתח השוק שלה. החברה עברה את רף מיליון הלקוחות בשנת 2024, כאשר מספר הלקוחות החדשים גדל ב-12% ברבעון האחרון בהשוואה לשנה הקודמת.

אחד התחומים שמניבים הכנסות נוספות עבור החברה הוא מכירת מערכות סוללות יחד עם הפאנלים הסולאריים. מערכות אלו מאפשרות ללקוחות לאגור חשמל ולהשתמש בו במקרה של הפסקות חשמל, וכן לנהל טוב יותר את צריכת האנרגיה שלהם.

האתגרים ב-2025

למרות הדיווח על תזרים מזומנים חיובי, החברה מתמודדת עם מספר בעיות משמעותיות:

צמצום תמריצי המס – הממשל האמריקאי והרפובליקנים בקונגרס שוקלים לקצץ את זיכויי המס שמאפשרים לחברות סולאריות ליהנות מהחזר של עד 30% מעלות הפרויקטים. Sunrun מסתמכת רבות על תמריצים אלו, וצמצומם עלול לפגוע משמעותית ברווחיות שלה.

ירידה בתחזיות הרווחים – הדו"ח האחרון חשף כי החברה החמיצה את התחזיות של האנליסטים לגבי תזרים המזומנים לרבעון הרביעי. בנוסף, Sunrun הורידה את התחזיות שלה ל-2025:

קיראו עוד ב"גלובל"

כעת היא צופה תזרים מזומנים של 200-500 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת של 350-600 מיליון דולרהסיבות לירידה: ירידה קלה בהיקפי ההתקנות, עלויות הון גבוהות יותר, ואיטיות בניצול זיכויי המס של שותפיה העסקיים.

תגובה של האנליסטים – מספר בנקים הורידו את מחיר היעד של מניית SunrunMizuho הפחית את מחיר היעד מ-18 דולר ל-15 דולר. Jefferies חתך את התחזית מ-17 דולר ל-14 דולר, אך עדיין רואה ב-Sunrun חברה עם יתרון יחסי על רקע המשבר בתעשייהלמרות החששות, יש אנליסטים שממשיכים לראות ב-Sunrun חברה שיכולה "לשרוד את הסערה". החברה עדיין צופה תזרים מזומנים חיובי בארבעת הרבעונים של 2025, מה שעשוי לתת לה יציבות בטווח הקצר.

מה הלאה?

השוק הסולארי בארה"ב ניצב בפני תקופה מאתגרת, עם אי-ודאות לגבי מדיניות הממשל ומגבלות מימון אפשריות. ל-Sunrun יש יתרון בהיותה השחקנית הגדולה ביותר בשוק, אך הצמיחה שלה תלויה רבות בהמשך תמיכת הממשלה והיכולת שלה להתמודד עם עלויות המימון הגוברות


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המשקיעים בסולאראדג יודעים טוב טוב על הקשיים בשוק הסולארי. על בשרם. (ל"ת)
    הזקן 06/03/2025 05:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה הקטע שכל דוח סולארדג נופלת (ל"ת)
    אנונימי 01/03/2025 11:33
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.