טים קוק מנכ"ל אפל; קרדיט: טוויטר
טים קוק מנכ"ל אפל; קרדיט: טוויטר

אפל ומהלך ההצלה בסין: חוברת לעליבאבא לשדרוג ה-AI באייפונים

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית בוחרת בעליבאבא כשותפה אסטרטגית להטמעת יכולות בינה מלאכותית באייפונים בסין, במטרה להתמודד עם הירידה במכירות ולחזק את נוכחותה מול התחרות המקומית

אביחי טדסה |

חברת אפל Apple -0.65%   הודיעה על שיתוף פעולה עם עליבאבא Alibaba -1.8%   לשילוב פתרונות בינה מלאכותית באייפונים המיועדים לשוק הסיני, כך מסר יו"ר עליבאבא, ג'וזף צאי, בכנס ממשלתי בדובאי. המהלך מסיים חודשים של ספקולציות סביב אסטרטגיית הבינה המלאכותית של אפל בסין, כאשר החברה שקלה שיתופי פעולה עם חברות מקומיות נוספות, בהן ביידו, טנסנט ובייטדאנס.


המהלך של אפל – תגובה לירידה במכירות בסין


שיתוף הפעולה בין אפל לעליבאבא מגיע בתקופה קריטית עבור אפל, לאחר ירידה משמעותית במכירות האייפון בסין. התחרות העזה מול וואווי (Huawei), ויוו (VIVO) ויצרניות מקומיות נוספות הפכה את השוק הסיני למאתגר במיוחד עבור החברה האמריקאית. אפל, שנחשבה בעבר ליצרנית הסמארטפונים המובילה בסין, איבדה את הבכורה בשנת 2024, כאשר נתח השוק שלה ירד ל-15% בלבד, מה שהציב אותה במקום השלישי אחרי ויוו (17%) וואווי (16%). ברבעון הפיסקלי הראשון של 2025, מכירותיה של אפל נפלו ב-11% ל-18.51 מיליארד דולר בגזרת סין, בעוד ששוק הסמארטפונים הסיני רשם עלייה בהעדפה למכשירים מקומיים. כחלק מהניסיון להתאים את האייפונים לצרכים של הצרכן הסיני, אפל הבינה שעליה לשלב יכולות AI מתקדמות, בדומה למה שהיא עושה מחוץ לסין עם Apple Intelligence ו-ChatGPT של OpenAI. עם זאת, מכיוון שבסין מוצרים מבוססי בינה מלאכותית חייבים לעבור רגולציה מחמירה, אפל נדרשה לבחור שותפה מקומית שתספק את הפלטפורמה המתאימה – ולבסוף בחרה בעליבאבא.


בנוסף להבטחת החוזה עם אפל, עליבאבא הופכת למוקד משיכה משמעותי עבור משקיעים בתחום ה-AI. מניית החברה זינקה ביותר מ-40% מתחילת 2025, וזכתה לתשומת לב בזכות פיתוחים טכנולוגיים מרשימים. בחודש ינואר השיקה עליבאבא גרסה חדשה של מודל ה-AI שלה – Qwen 2.5, שלטענתה עולה בביצועיו על DeepSeek-V3, שנחשב לאחד מהמודלים המתקדמים והזולים בשוק. היכולת של עליבאבא לפתח מודלים בעלי ביצועים גבוהים בעלויות נמוכות ממצבת אותה כשחקנית מובילה בתחום ה-AI הסיני, ומעניקה לה יתרון משמעותי על פני המתחרות המקומיות, כולל ביידו וטנסנט.


ההצלחה של אפל בשוק הסיני תלויה כעת בקצב ההטמעה של יכולות ה-AI החדשות באייפונים שלה. מומחים מציינים כי החברות המקומיות משקיעות מאמצים שיווקיים אדירים כדי לבסס את מעמדן בתחום הבינה המלאכותית, ולכן אפל תצטרך להתמודד עם התחרות מצד וואווי ושאר היצרניות המקומיות, שכבר מציעות פתרונות AI מתקדמים במכשיריהן. עבור עליבאבא, השותפות עם אפל מהווה אישור ליכולותיה בתחום ה-AI, וחיזוק משמעותי למעמדה בין ספקיות הבינה המלאכותית המובילות בסין. העובדה שאפל בחרה בה על פני ביידו וטנסנט מדגישה את הדומיננטיות הגוברת שלה בשוק הטכנולוגיה המקומי, וייתכן כי ההסכם עם אפל יפתח לה דלתות לשיתופי פעולה נוספים עם חברות בינלאומיות. 


למרות ההתפתחויות החיוביות עבור שתי החברות, נותרות שאלות רבות – האם הרגולציה הסינית עלולה להוות מכשול בהמשך הדרך, האם אפל תצליח להפוך את שיתוף הפעולה הזה לכלי אמיתי לשיפור מכירותיה, וכיצד ישפיע המהלך על התחרות מול וואווי ושאר היצרניות המקומיות? בשלב זה, נראה כי החיבור בין אפל לעליבאבא מציב את שתיהן בנקודת זינוק משמעותית לקראת השלב הבא של תחרות ה-AI בסין.


אפל ברבעון האחרון 


ברבעון הרביעי של השנה, אפל דיווחה על רווח למניה של 2.4 דולר על הכנסות של 124.3 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 2.35 דולר על הכנסות של 124.03 מיליארד. עם זאת, מכירות האייפון הסתכמו ב-69.1 מיליארד דולר, נמוך מהציפיות של וול סטריט שעמדו על 71 מיליארד דולר.


נקודת חולשה משמעותית בדו"חות היא המכירות בסין , שהסתכמו ב-18.5 מיליארד דולר - פער משמעותי מתחזיות האנליסטים שצפו מכירות של 21.5 מיליארד דולר. הנתונים משקפים מגמה מדאיגה בשוק הסיני, שם חוותה אפל ירידה של 8% במכירות ב-2024 ו-2% ב-2023. בנוגע לירידה של 11% בהכנסות בסין, קוק הסביר כי כמחצית מהירידה נובעת משינויים במלאי המפיצים. בנוסף, העדר זמינות של תכונות Apple Intelligence בסין מהווה אתגר משמעותי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

קוק ציין כי בשווקים בהם הושקו תכונות הבינה המלאכותית, הביצועים של סדרת אייפון 16 היו חזקים יותר בהשוואה שנתית. החברה צפויה להשיק את התכונות בשפות נוספות כמו צרפתית וגרמנית באפריל, אך טרם נקבע מועד להשקה בסין, כאשר החברה ממשיכה לעבוד מול הרגולטורים המקומיים. מגזר השירותים של החברה הציג ביצועים יציבים עם הכנסות של 26.3 מיליארד דולר, בהתאם לציפיות השוק. נתון זה מדגיש את חשיבותו הגוברת של מגזר זה בפעילות החברה.


בעוד שמכירות האייפון אכזבו, אפל רשמה הצלחה משמעותית במגזרי המק והאייפד. מכירות המחשבים (מק) הסתכמו ב-8.99 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 7.96 מיליארד דולר. מכירות האייפד הגיעו ל-8.09 מיליארד דולר, משמעותית מעל לציפיות השוק של 7.32 מיליארד דולר. מגזר המוצרים הלבישים של אפל, הכולל את השעון החכם Apple Watch ואוזניות ה-AirPods, הציג מכירות של 11.75 מיליארד דולר, מתחת לציפיות האנליסטים שעמדו על 12.01 מיליארד דולר.


לעומת זאת, מגזר השירותים המשיך להפגין צמיחה חזקה עם הכנסות של 26.34 מיליארד דולר, עלייה של 13.9% לעומת השנה הקודמת. התוצאה עקפה את תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 26.09 מיליארד דולר. מגזר זה, הכולל שירותים כמו אחסון ב-iCloud ושירותי המוזיקה והווידאו של החברה, ממשיך להוות מנוע צמיחה משמעותי עבור אפל.


שווי השוק של אפל עומד על 3.673 טריליון דולר, מכפיל הרווח העתידי של החברה עומד על 29.8. מניית החברה עלתה במהלך 12 החודשים האחרונים בכ-33%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.