אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

הרובוטקסי של מובילאיי ו-Lyft יתחיל לפעול ב-2026; המניה מזנקת

מניית מובילאיי מזנקת לאחר שדייוויד רישר, מנכ"ל חברת הנסיעות השיתופית לפיט, הצהיר על שיתוף פעולה עם תאגיד יפני, שיכלול השקת רובוטקסי אוטונומי לחלוטין, המופעל על ידי החברה הישראלית "כבר ב-2026"

איתן גרסטנפלד | (1)

מניית חברת הרכב האוטונומי מובילאיי Mobileye -4.1%  מזנקת לאחר שחברת הנסיעות השיתופית לפיט Lyft -6.84%  דיווחה כי בכוונתה להשיק רובוטקסי אוטונומי לחלוטין, המופעל על ידי החברה הישראלית "כבר ב-2026".

 

בציוץ שהעלה היום דייוויד רישר, מנכ"ל  Lyft, לרשת X (טוויטר לשעבר), הוא העריך כי החברות יתחילו להפעיל את השירות שהוא פרי העבודה המשותפת של החברות כבר בשנה הקרובה. לדבריו, חברת Marubeni היפנית, המחזיקה בצי של מעל ל-900 אלף רכבים, תפעיל את כלי הרכב שיצוידו במערכת של מובילאיי, ויופיעו באפליקציית הנסיעות של Lyft. העיר הראשונה בה יופעל השירות היא דאלאס בטקסס.


כל זאת, לאחר שלפני מספר חודשים חתמו הצדדים על על תוכנית לשיתוף פעולה שמטרתה לאפשר את הרחבת יכולת המסחור של שירותי רכבים אוטונומיים. במסגרת ההסכןם, החברות מתכננות להשתמש בטכנולוגיה החדשה מבוססת הענן של מובילאיי, המחברת בין רכבים המצוידים בטכנולוגיית Mobileye Drive למפעילי ציי רכבים אוטונומיים. באמצעות האקוסיסטם הניהולי של מובילאיי וחבילת ה AV Partner APIs של ליפט צפויים ציי רכבים אוטונומיים לייצר הכנסות, מה שיאפשר למשתמשי ליפט גישה מהירה ורחבה יותר לרכבים אוטונומיים.

תוצאות מעורבות

לפני כשבועיים פרסמה החברה את דוחותיה הכספיים בהם הכתה את צפי האנליסטים עם הכנסות של 490 מיליון דולר ורווח של 0.13 דולר למניה ברבעון האחרון של 2024. עם זאת, במבט קדימה החברה פרסמה תחזיות מעט מאכזבות לשנה הקרובה, אותה היא צופה לסיים עם הכנסות של כ-1.75 מיליארד דולר (אמצע הטווח)

 

הכנסות החברה ברבעון הרביעי ירדו בכ-23% ועמדו על כ-490 מיליון דולר, מעל לצפי האנליסטים להכנסות של 478.24 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח מתואם של 0.13 דולר למניה גם כן מעל לצפי האנליסטים לרווח של 0.11 דולר למניה. הירידה בהכנסות מיוחסת לירידה של 20% בכמות היחידות (EyeQ SoC) אותן מכרה החברה בשל הצטברות מלאי משמעותית אצל לקוחות.



במבט קדימה, החברה צופה כי תסיים את השנה עם הכנסות של בין 1.69-1.81 מיליארד דולר, בזמן שצפי האנליסטים היה להכנסות של 1.96 מיליארד דולר. בנוסף, החברה צופה כי תציג רווח תפעולי של 175-260 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"



בשעות הראשונות שלאחר פרסום הדו"ח המשקיעים שהתאכזבו מהתוצאות שלחו את המניה לירידות של עד 14%. אך אז הגיעה שיחת המשקיעים, בה הציגה הנהלת מובילאיי קו אופטימי, ששכנע את המשקיעים והביא למחיקת הירידות. לדבריהם, הם אמרו שהחולשה ברבע שהביאה למחיקת הירידות ברבעון הרביעי נבעה גם כן מחולשה בשוק הסיני, אבל בהסתכלות קדימה נשמעה אופטימיות זהירה: "רבעון 4 היה בהתאם לצפי שלנו", פתח אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל החברה. "מכירות EyeQ היו מעט טובות מהצפוי. התוצאות נבעו מהזמנות גבוהות מהצפוי בסין שהמשיכו להזמין ברמות גבוהות מאלה עליהן דיברנו ברבעון הקודם. אם אנחנו לוקחים אינדיקציות מהלקוחות שלנו התחזית שלנו הייתה גבוהה יותר, אבל אנחנו מעדיפים להיות שמרנים יותר, אנחנו לא רוצים להיות מופתעים לרעה שוב".


על רקע הדיווח היום מזנקת מניית החברה בכ-19% והיא נסחרת כעת לפי שווי של ככ-15.47 מיליארד דולר.


גרף מניית החברה בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אמר ב2025... חחח נראה... (ל"ת)
    אנונימי 10/02/2025 21:43
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.