התחזית המדאיגה: החוב הלאומי של ארה"ב יגדל ב-23.9 טריליון דולר בעשור הקרוב
בעקבות העלויות הגוברות של תכניות ממשלתיות וקיצוצי מס מתוכננים, ארה"ב ניצבת בפני אתגר פיסקלי משמעותי בעשור הקרוב
משרד התקציבים של הקונגרס האמריקאי (CBO) פרסם תחזית לעשור הקרוב, לפיה החוב הלאומי של ארה"ב צפוי לגדול ב-23.9 טריליון דולר. התחזית אינה כוללת את העלויות הצפויות של הארכת קיצוצי המס שמקדם הנשיא הנבחר דונלד טראמפ.
התחזית מציירת
תמונה מעורבת: מצד אחד, ההכנסות ממסים צפויות לעלות בשל גידול בהכנסות חייבות במס, מה שעשוי להקל במעט על גידול החוב. מצד שני, הוצאות הממשלה על ביטוח לאומי, מדיקר ושירות החוב צפויות להמשיך לגדול, מה שעלול להוביל לגירעונות משמעותיים בטווח הארוך. התחזית מראה שהגירעון
התקציבי לשנת 2024 יעמוד על 1.87 טריליון דולר, ירידה קלה בהשוואה לשנה שעברה (1.91 טריליון דולר). עם זאת, המגמה עשויה להשתנות: בשנים הקרובות צפויה ירידה מסוימת בגירעונות כתוצאה מגידול בהכנסות ממסים, אך החל מ-2027, ההוצאות יתחילו לעלות בקצב מהיר יותר בשל העלויות
הגוברות של תכניות ביטוח לאומי ובריאות.
קיצוצי המס של טראמפ: סכנה לפערים תקציביים
הנשיא הנבחר דונלד טראמפ מקדם את הארכת קיצוצי המס מ-2017 שצפויים לפקוע השנה, לצד קיצוצים חדשים במסים. על פי הערכות, צעדים אלה
עשויים לעלות לארה"ב מעל 4 טריליון דולר, דבר שיחמיר את הגירעונות ויעמיק את החוב הלאומי. מועמדו של טראמפ לתפקיד שר האוצר, סקוט בסנט, הזהיר בשימוע בסנאט כי אי-הארכת הקיצוצים עלול להוביל למשבר כלכלי. לדבריו, הבעיה העיקרית של ארה"ב אינה חוסר בהכנסות, אלא רמת ההוצאות
הגבוהה. הנתונים של CBO מדגישים את הפער המתמשך בין המסים שאזרחי ארה"ב מוכנים לשלם לבין השירותים הממשלתיים שהם מצפים לקבל. התחזית מצביעה על כך שהגרעונות המצטברים בין 2025 ל-2034 יהיו נמוכים בכטריליון דולר בהשוואה לתחזית מיוני האחרון, בעיקר בשל צפי לגידול בהכנסות
ממסים.
האתגר של הוצאות בלתי ניתנות לצמצום
התחזית של CBO מדגישה שתקציב ההוצאות הפדרלי ימשיך לגדול, בעיקר בשל שתי תכניות מרכזיות: ביטוח לאומי ומדיקר, שנהנות מתמיכה רחבה בקרב מצביעים משני צידי המפה הפוליטית.
על פי הדוח, ההוצאות הממשלתיות יגיעו ל-7 טריליון דולר בשנת הכספים הנוכחית, שהם כ-23.3% מהתמ"ג. ההוצאות על ביטוח לאומי ומדיקר, שתופסות נתח מרכזי בתקציב, צפויות לעלות משמעותית בשנים הקרובות בשל הזדקנות האוכלוסייה. תכניות אלה, שמהוות עמוד תווך בביטחון הכלכלי של
אמריקאים מבוגרים, נמצאות במסלול לא בר-קיימא מבחינה כלכלית. לעומת זאת, ההוצאות הממשלתיות הלא-חייבות (Discretionary Spending) צפויות לרדת מ-7.9% בממוצע ב-50 השנים האחרונות ל-5.3% בלבד.
- המשך שחרור תיקי אפשטיין מחזיר את הסיכון הפוליטי למסך של וול סטריט
- אישור משפטי ליוזמת טראמפ: תשלום של 100 אלף דולר לבקשת אשרת H-1B
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מייקל פיטרסון, מנכ"ל קרן פיטרסון, ארגון ללא מטרות
רווח המתמקד בקידום אחריות פיסקלית ובמציאת פתרונות להתמודדות עם החוב הלאומי והגירעון התקציבי של ארה"ב, הדגיש בהצהרה כי קובעי המדיניות חייבים להימנע מצעדים שיחמירו את המצב הפיסקלי. לדבריו, עליהם להסתמך על נתונים אובייקטיביים ונטולי פניות, כמו אלו של CBO, ולהימנע
משימוש ב"גימיקים תקציביים" שיחמירו את החוב. האתגר המרכזי של ארה"ב הוא למצוא איזון בין שאיפות להקטין מסים לבין הצורך להתמודד עם הוצאות גוברות. האתגר של הממשל הנכנס הוא לשלב בין מדיניות פרו-עסקית לבין שמירה על אחריות תקציבית, מה שעשוי להכריע את עתיד הכלכלה האמריקאית
בשנים הקרובות.
- 1.איתי תוהה 17/01/2025 23:21הגב לתגובה זוז
- לסינים ולעולם (ל"ת)a 19/01/2025 15:04הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)