ג'יי.פי. מורגן בצומת דרכים: יד ימינו של ג'יימי דיימון פורש

פרישת דניאל פינטו מציתה מרוץ לירושת הנהגת הבנק: פיפזאק מסרבת להתמודד על תפקיד המנכ"ל, בעוד בכירים אחרים כמו מריאן לייק נחשבים למועמדים מובילים להחליף את דיימון ב-2029

אדיר בן עמי |


דניאל פינטו, מי שנחשב במשך שנים ליד ימינו של ג'יימי דיימון בג'יי.פי. מורגן צ'ייס JPMorgan Chase & Co , הודיע על כוונתו לפרוש מתפקידו בסוף 2026. ההודעה מעלה שאלות משמעותיות לגבי עתיד הבנק הגדול בארה"ב ומי יוביל אותו בשנים הקרובות.


פינטו, שעבד בבנק למעלה מ-40 שנה, שימש כמנהל התפעול הראשי ונשיא הבנק, ונחשב למחליפו הטבעי של דיימון בשעת חירום. הוא אף הוכיח זאת כשניהל את הבנק בפועל ב-2020, כאשר דיימון נעדר בשל בעיות בריאותיות בתחילת מגפת הקורונה.


במקביל להודעת הפרישה של פינטו, הבנק הכריז על מינויה של ג'ניפר פיפזאק לתפקיד מנהלת התפעול הראשית. פיפזאק, שעבדה בחברה 30 שנה, כיהנה בשנה האחרונה כמנכ"לית משותפת של חטיבת הבנקאות המסחרית וההשקעות. למרות שפיפזאק נחשבה למועמדת פוטנציאלית להחליף את דיימון בתפקיד המנכ"ל, מקורבים אליה מסרו כי היא אינה מעוניינת בתפקיד. לדבריהם, היא ביקשה את תפקיד מנהלת התפעול הראשית ומעדיפה לתמוך במי שיחליף את דיימון כשיפרוש מתפקיד המנכ"ל, צפוי להתרחש עד 2029.


פרישתו של פינטו מסמנת את סופה של תקופה בג'יי.פי. מורגן. במהלך הקריירה שלו, שרובה התרחשה בלונדון, הוא היה אחראי למספר יוזמות מפתח של הבנק, כולל פיתוח עסקי התשלומים המשגשגים והרחבת הפעילות הקמעונאית באירופה.


עם פרישתו של פינטו, מספר בכירים בבנק נחשבים כעת למועמדים פוטנציאליים להחליף את דיימון. ביניהם מריאן לייק, המנהלת את פעילות הצרכנות ובנק צ'ייס, וכן טרוי רוהרבאו ודאג פטנו, שינהלו את חטיבת הבנקאות המסחרית וההשקעות.


הבנק נמצא בתקופת מעבר משמעותית, כאשר דיימון עצמו הצהיר כי הוא מתכנן לפרוש מתפקיד המנכ"ל עד 2029, אם כי צפוי להישאר כיו"ר הדירקטוריון. החלטתו של פינטו לפרוש מוסיפה נדבך נוסף לאתגר המעבר הדורי בהנהגת הבנק. דובר הבנק אישר כי פיפזאק הבהירה את העדפתה לתפקיד תפעולי בכיר, תוך עבודה צמודה עם דיימון ותמיכה בצוות ההנהלה הבכיר. הוא הדגיש את מחויבותה העמוקה לעתיד החברה ועובדיה, וציין כי היא מעוניינת לסייע בכל דרך אפשרית.


המעבר בהנהגת הבנק מתרחש בתקופה מאתגרת עבור הסקטור הבנקאי האמריקאי, המתמודד עם שינויים רגולטוריים, תחרות גוברת מצד חברות פינטק, ושינויים טכנולוגיים מהירים. יכולתו של ג'יי.פי. מורגן לנווט את המעבר בהצלחה תהיה קריטית להמשך מעמדו כבנק המוביל בארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ פאוול
צילום: טוויטר

פרוטוקול הפד׳: האינפלציה במוקד, שוק העבודה מציג סימני חולשה

רוב חברי הוועדה רואים באינפלציה את האיום העיקרי ומעדיפים להשאיר את הריבית ללא שינוי, בעוד מיעוט מצביע על היחלשות התעסוקה וקורא להפחתה. טראמפ מוסיף לחץ פוליטי, והישיבה הקרובה בספטמבר עשויה להיות גורלית לכיוון המדיניות

אדיר בן עמי |

המכסים שהטיל הנשיא טראמפ מאיימים להאיץ את האינפלציה, בעוד ששוק העבודה מראה סימנים ראשונים של היחלשות. פרוטוקולי הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח חושפים מחלוקות פנימיות בנוגע לדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הכלכלית החדשה.


מרבית חברי הוועדה סבורים כי האיום האינפלציוני גובר על הסיכונים הנובעים מהתמתנות שוק העבודה. כך עולה מהפרוטוקולים של הדיון שהתקיים ב־29–30 ביולי. עם זאת, חלק מהחברים הציגו גישה שונה, מה שמעיד על מחלוקות מהותיות סביב שולחן הדיונים. בסופו של דבר, הוועדה הותירה את הריבית ללא שינוי בטווח של 4.25%–4.5%. שניים מחברי הוועדה – כריסטופר וולר ומישל באומן – התנגדו להחלטה והעדיפו להפחית את הריבית ברבע אחוז. התנגדותם משקפת חשש גובר מפני היחלשות שוק העבודה, גם אם מדובר בעמדת מיעוט.


מקור הדאגה העיקרי

המכסים שהטיל טראמפ מהווים את מקור הדאגה העיקרי. השאלה שמעסיקה את חברי הוועדה היא האם מדובר בהשפעה זמנית על המחירים או בתהליך שיביא לעלייה מתמשכת באינפלציה. אחד הציטוטים מהפרוטוקולים מבהיר: "כמה משתתפים הדגישו כי האינפלציה חרגה מיעד ה־2% במשך פרק זמן ממושך."


הניסיון מהעבר מלמד כי כאשר האינפלציה מתבססת לאורך זמן, הציבור מפתח ציפיות לעליות מחירים נוספות – מה שהופך את הבעיה לקשה בהרבה לפתרון. זו הסיבה שבפד נוקטים גישה זהירה, גם אם עדיין לא ברור עד כמה המכסים ישפיעו בפועל על רמת המחירים. בפועל, ההשפעה לא צפויה להופיע באופן מיידי. מחירי המוצרים והשירותים יתייקרו בהדרגה ככל שהיבואנים יעבירו את העלויות לצרכנים. המשמעות היא שהשפעת המכסים צפויה להתעצם בחודשים הקרובים.


נתוני האינפלציה האחרונים תומכים בחששות הללו: מדד מחירי הסיטונאות רשם את העלייה החדה ביותר בשלוש השנים האחרונות – אינדיקציה ברורה לכך שחברות כבר החלו לגלגל את העלויות לציבור. נתון זה חיזק את העמדה הזהירה של הפד. במקביל, שוק העבודה מציג תמונה פחות מעודדת. קצב הגידול במספר המשרות היה הנמוך ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, ושיעור האבטלה עלה ל־4.2%. אלו הנתונים שהובילו שניים מחברי הפד להעדיף הפחתת ריבית.


מאנדיי ערן זינמן ורועי מן
צילום: יחצ

מאנדיי מפסידה ל-AI של גוגל ומקבלת הורדת תחזית מ-BofA

בנק אוף אמריקה חתך את ההמלצה על המניה בעקבות ירידה חדה בתנועת המשתמשים דרך גוגל – עם אצבע מאשימה כלפי AI Overviews

רן קידר |
נושאים בכתבה מאנדיי גוגל AI

בנק אוף אמריקה מפרסם היום ניתוח שמציג כיצד מאנדיי monday.com -0.89%  חווה ירידה משמעותית בתנועת המשתמשים האורגנית, מה שפוגע ישירות באחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה, ערוץ ה־Self-Serve. ההמלצה על מניית החברה הורדה מ"קנייה" ל"נייטרלי", ותחזית מחיר היעד עודכנה כלפי מטה ל-205 דולר, ירידה של כ-15% מהתחזית הקודמת. 

עיקר הבעיה מגיע מכיוון מנוע החיפוש של גוגל Alphabet 0.41%  , ובעיקר מהרחבת תצוגות סקירת ה-AI, פיצ'ר שמציף תשובות אוטומטיות בראש תוצאות החיפוש ומקטין את כמות ההקלקות על קישורים חיצוניים. בפועל, מדובר בפגיעה בתנועה האורגנית, שעליה נשען ערוץ רכישת הלקוחות העצמאי של מאנדיי. לפי ניתוח של Similarweb, מספר הביקורים באתר מאנדיי דרך תוצאות חיפוש אורגניות ירד ביולי האחרון בשיעור חד של 25% לעומת יולי הקודם. ברבעון השני כולו הירידה הממוצעת עמדה על 23.5%. אמנם נרשמה התאוששות קלה בכמות הביקורים ברצף חודשי (כלומר ביוני 2025 נרשמה יותר תנועה מאשר במאי 2025, וכך גם ביולי), אך הירידה השנתית נמשכת ואף מחריפה.

המוסדיים נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה

מעבר למודל יקר יותר 

המכה שמאנדיי סופגת אינה רק תיאורטית. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי המשך מגמה כזו עלול להביא לירידה של 5.2% ב-ARR חדש בערוץ ה־Self-Serve במהלך 2026. לצורך ההשוואה, ב-2024 הערוץ הזה הציג צמיחה של כמעט 30%. בנוסף, הערוץ הזה היה אחראי לכ-38% מהכנסות חדשות באותה שנה, לעומת יותר מ-70% רק חמש שנים קודם לכן – ירידה שמשקפת את המעבר של החברה לכיוון שיווק מכירות ישיר ואנטרפרייז, אך עדיין מציבה את הערוץ העצמאי כנדבך מהותי. 

לאור הירידה בתנועה האורגנית, החברה נאלצת להשקיע יותר בפרסום ממומן כדי לפצות על הפער. ההוצאה על קמפיינים ממומנים (PPC) בגוגל זינקה ביולי בכ-46% לעומת ממוצע הרבעון הקודם, והעלות לקליק (CPC) עלתה בכ-30%. בפועל, עלות רכישת לקוח בערוץ ה־Self-Serve הופכת ליקרה יותר, מה שפוגע ביעילות השיווקית של החברה ובשולי הרווח.