למה ארבה רובוטיקס מזנקת והאם היא יכולה להתחרות במובילאיי? כנראה שלא
מנכ"ל החברה אמר בראיון לפני שבועיים שהוא "מאוד בטוח" שחברה צפויה לדווח על הסכם גדול עם יצרנית רכב גרמנית, שלפי ההערכות עשוי להיות שווה מיליוני דולרים; למה המניה לא זינקה כבר אז והאם ארבה יכולה להוות תחרות למובילאיי?
מניית ארבה רובוטיקס ארבה רובוטיקס -2.04% מזנקת מעל 40% ל-820 מיליון שקל, בהמשך לזינוק דומה בוול סטריט בימים האחרונים. החברה פועלת בתחום הנהיגה האוטונומית והטכנולוגיה שלה משתמשת ברדאר, שיטה קצת שונה מזו של המובילה בתחום מובילאיי Mobileye 3.23% וגם מזו של ישראלית נוספת, אינוויז Innoviz Technologies -1.54% , שמפתחת טכנולוגיית LiDAR וגם עובדת עם מובילאיי.
מנכ"ל החברה קובי מרנקו התראיין לכתב-פרשן של Seeking Alpha לפני שבועיים, ובראיון הוא אמר שהוא "מאוד בטוח" שבינואר צפויה הודעה על הסכם גדול עם יצרנית רכב גרמנית. למה המניה לא זינקה אחרי הראיון? מכיוון שזה ידוע. היא גייסה בישראל לפני כשנה אג"ח ואמרה שתממש את הסכום רק כשיגיעו החוזים. החוזים האלו בדרך כבר תקופה מאוד ארוכה ועד כה זה לא קרה. ייתכן שהראיון יצר לחימום מנועים אצל המשקיעים, אבל נראה שהסיבה היא פשוט עליות בתחום של מניות שבבי הרכבים - גם ואלנס הישראלית זינקה.
הדרך של ארבה
בחודש שעבר ארבה גייסה 49 מיליון דולר - שווה בדיוק לקצב שריפת המזומנים שלה השנה. ההכנסות ב-9 החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-670 אלף דולר לעומת 1.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה וההפסד למניה גדל ל-58 סנט לעומת 56 סנט בתקופה המקבילה, כאשר הצבר עמד על 500 אלף דולר.
הגיוס נעשה בשני חלקים. החלק הראשון הוא הנפקת מניות רגילה והחלק השני הוא של אופציות לפי מחיר מימוש של 1.82 דולר למניה, כאשר אחד הטריגרים למימוש הוא הודעה של ארבה על הסכם עם יצרן אירופי לרכישת 500,000 מערכות - הסכם שלפי ההערכות אמור להיות שווה באזור ה-6 מיליון דולר. טריגר דומה הוא גם לגבי מימוש כספי האג"ח. ומכאן שהחבר אכן צופה כבר זמן מה לעסקה גדולה. זה לא באמת הפתעה.
- ארבה צונחת ב-19%: הבטחות גדולות, הכנסות זעירות
- אחרי זינוק של 90% - ארבה מגייסת ומדללת את המשקיעים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך השווי שלה גם מבטא עסקה. היא לא היתה נסחרת ב-820 מיליון שקל, ע-224 מיליון דולר, אם לא היה סיכוי גבוה לחוזה.
תחום הרכב הוא טריקי. חברות שנותנות שירות ליצרניות הרכב צריכות להתאמץ מאוד כדי להשיג הסכמים, חברות הרכב ברובן הן מאוד שמרניות ואף אחת לא רוצה להיות הראשונה שתנסה טכנולוגיה חדשה. מובילאיי כבר מבוססת בתעשייה, חברות הרכב מכירות אותה כבר שנים עוד שהחברה הייתה ממוקדת במערכות הבטיחות, ולכן ההרחבה הצפויה שלה לנהיגה אוטונומית היה ברור ומקובל אצל הלקוחות.
ארבה רובוטיקס הוקמה ב-2015 ומוזגה לספאק ב-2021 בגל ההנפקות, מאז היא איבדה 72%, גם אחרי הזינוק האחרון, בעיקר בגלל היעדר הכנסות כאמור. מוקדם יותר השנה החברה השלימה רישום כפול של מניותיה בבורסה בתל אביב, במקביל לגיוס חוב. לארבה יש כמה הסכמים עם חברות רכב אסיאתיות, אבל בשביל באמת לצבור תאוצה בתחום הרכב צריך לסגור עסקאות עם היצרניות האירופאיות.
האם ארבה יכולה להתחרות במובילאיי?
האנליסט סטפן טובין מאמין שארבה לקראת פריצה. הוא מאמין כמובן שחוזה גדול עם יצרנית רכב גרמנית יכול להקפיץ את המניה והוא גם טוען שהטכנולוגיה של ארבה יכולה לזכות אותה בפרסים ותעודות בטיחות, כאשר לדבריו כל פרס כזה יכול להעלות את המניה מתוך הערכה שהוא מקרב אותה להסכמים נוספים עם חברות רכב.
- מניית אנבידיה יורדת בעקבות דוחות אורקל ומה זה "נייטרליות השבבים"
- למה מניית אקוסטאר מזנקת ואיך זה קשור ל-SpaceX של מאסק?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
טובין גם מציין את גודל השוק האפשרי של ארבה. כל מערכת של ארבה עולה 85 דולר, ובמידה ומהפכת הרכבים האוטונומיים תמשיך להתקדם המערכת שלה עשויה להיות מותקנת על 77 מיליון רכבים, כלומר הכנסות פוטנציאליות של 6.5 מיליארד דולר.
זה מספר ענק שכרגע נראה שאין לו קשר לארבה. לפי תחזיות החברה היא צפויה להציג השנה הכנסות דומות לשנה שעברה, כלומר בערך 1.4 מיליון דולר, אם כי לפי קצב ההכנסות הנוכחי היא צפויה להכניס השנה פחות מ-900 אלף דולר.
מובילאיי מנגד צפויה להכניס השנה 1.64 מיליארד דולר, וזה עוד בשנה לא טובה, אבל כאמור למובילאיי כבר יש מערכות יחסים מבוססות עם יצרניות רכב מהגדולות בעולם, כמו למשל ב.מ.וו ופולקסוואגן. מובילאיי נשענת בעיקר על מערכות מבוססות מצלמות עם שימוש באלגוריתמים של ראייה ממוחשבת, המאפשרים זיהוי אובייקטים, שמירת נתיב ותפקודים נוספים ברכבים אוטונומיים.
מנגד ארבה מתמקדת בטכנולוגיית רדאר תלת-ממדית (4D imaging radar), המספקת רזולוציה גבוהה יותר וזיהוי של אובייקטים גם בתנאי ריאות קשים יותר. הטכנולוגיה של ארבה מאפשרת מיפוי מדויק של הסביבה ומציבה אותה כפתרון משלים, ולעיתים חלופי, לטכנולוגיות כמו מצלמות. הטכנולוגיה דומה ל-LiDAR כמו זה שמפתחת אינוויז, אך ההבדל העיקרי הוא שה-LiDAR ממפה את השטח באמצעות אור והרדאר באמצעות גלי רדיו.
ההערכות בשוק הן שבסופו של דבר רכבים אוטונומיים יכילו שילוב של כל הטכנולוגיות האלו, אבל בינתיים היצרניות עדיין מחכות לראות איזו טכנולוגיה אמינה מספיק ואיזה לא. החברות ה"לא מוכחות" חיות מעסקה לעסקה, אינוויז למשל לאחרונה דיווחה על הזמנות חד פעמיות של 80 מיליון דולר וזה הקפיץ את המניה.
מניית ארבה נסחרת בתל אביב לפי שווי של 820 מיליון שקל ובוול סטריט לפי שווי של 224 מיליון דולר, אחרי עלייה של 15% בשנה האחרונה.
- 1.איזה תחרות 16/01/2025 19:22הגב לתגובה זואם לחברה יש מוצר אמיתי וכבר מעל שנה היא צליחה להביא מכירות של 1מ דולר בשנה זה אומר שהמוצר לא מספיק טוב. עובדה שמאז שנתנו לה שווי בספאק היא ירדה ב80 אחוז.עכשיו אחרי עלייה וירידה לחברה יש שווי שוק של 200 מיליון דולר עם מילון דולר מכירות השנה והפסד של 50מ דולר בשנה!זה פשיטת רגל קרובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIמניית אנבידיה יורדת בעקבות דוחות אורקל ומה זה "נייטרליות השבבים"
חשש מעצירת השקעות וגם רכישות צפויות של אורקל ממתחרות לאנבידיה, מושכות את המניה למטה
מניית אנבידיה יורדת ב-1.4% במסחר המוקדם, כתגובה לדוחות ולתחזית של אורקל שמנייתה נופלת ב-13%. הדוחות טובים בשורה התחתונה, חלשים בהכנסות, והתחזית חלשה מהערכות האנליסטים. כמו כן, היקף ההשקעות של אורקל עלה וקיים חשש לגבי שירות החוב.
ואיך זה קשור לאנבידיה? עלייה בהוצאות הון מעוררת חשש מהאטה בקצב ההשקעות של אורקל שהיא לקוחה של אנבידיה. אםמ לקוחה מורידה את ההשקעות היא גם קונה פחות שבבים. אורקל אומנם מעדכנת את תחזית ההשקעות ההוניות לשנת 2026 ל-50 מיליארד דולר, עלייה של 43% לעומת התחזית הקודמת של 35 מיליארד דולר, אבל החשש היא לא תעמוד בזה.
ברבעון השני לבדו הושקעו 12 מיליארד דולר בתשתיות AI, כולל GPU. אבל תזרים המזומנים היה שלילי - מינוס של 10 מיליארד דולר. המשקיעים רואים בכך סימן שענקיות הטכנולוגיה נאלצות להשקיע סכומים גדולים רק כדי לשמור על מעמדה, ללא גידול מיידי בהכנסות וללא תשואה. אנבידיה, שמספקת כ-70% משבבי ה-GPU בשוק, לא קיבלה בינתיים הזמנות לחלק מאוד מרכזי מהצבר של אורקל.
זו הסיבה הראשונה שפוגעת באורקל, והסיבה השנייה - "נייטרליות שבבים" ששוברת את הבלעדיות של אנבידיה. אורקל מכריזה רשמית על מדיניות chip neutrality – היא לא תהיה תלויה יותר רק באנבידיה ותשלב שבבים מכל הספקים. במסגרת זו היא מוכרת את כל החזקותיה בחברת Ampere תמורת רווח של 2.7 מיליארד דולר לפני מס, ומתכננת לפרוס 50,000 שבבי AMD Instinct MI450 כבר ב-2026. במקביל היא בונה מרכזי נתונים של ג'יגה-וואט עבור OpenAI עם שבבים מותאמים של Broadcom. המהלך משקף את המעבר בשוק מאימון להסקה, שבה ASICs מותאמים צפויים לתפוס כ-25% מהשוק עד 2035. התוצאה: לחץ מחירים צפוי על GPU ב-2026 וסיכון לאנבידיה לאבד הכנסות.
- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- סין נגד ארה"ב: לא מוכנים לקבל מאנבידיה שבבים נחותים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה כעת במניית אנבידיה נובעת משינוי אווירה: ההשקעות ב-AI ממשיכות לגדול, אבל בקצב איטי יותר ועם תחרות גוברת. מכפיל הרווח של אנבידיה כבר ירד מתחת ל-25 על בסיס השנה הבאה, אבל שהאלה אם הרווח הזה מייצג. עם תחרות ועם ירידה בצמיחה, המחירים עשויים לרדת משמעותית וזה כמובן ייפגע ברוחיות וברווח.
