למה ארבה רובוטיקס מזנקת והאם היא יכולה להתחרות במובילאיי? כנראה שלא
מנכ"ל החברה אמר בראיון לפני שבועיים שהוא "מאוד בטוח" שחברה צפויה לדווח על הסכם גדול עם יצרנית רכב גרמנית, שלפי ההערכות עשוי להיות שווה מיליוני דולרים; למה המניה לא זינקה כבר אז והאם ארבה יכולה להוות תחרות למובילאיי?
מניית ארבה רובוטיקס ארבה רובוטיקס 3.73% מזנקת מעל 40% ל-820 מיליון שקל, בהמשך לזינוק דומה בוול סטריט בימים האחרונים. החברה פועלת בתחום הנהיגה האוטונומית והטכנולוגיה שלה משתמשת ברדאר, שיטה קצת שונה מזו של המובילה בתחום מובילאיי Mobileye -4.61% וגם מזו של ישראלית נוספת, אינוויז Innoviz Technologies 2.54% , שמפתחת טכנולוגיית LiDAR וגם עובדת עם מובילאיי.
מנכ"ל החברה קובי מרנקו התראיין לכתב-פרשן של Seeking Alpha לפני שבועיים, ובראיון הוא אמר שהוא "מאוד בטוח" שבינואר צפויה הודעה על הסכם גדול עם יצרנית רכב גרמנית. למה המניה לא זינקה אחרי הראיון? מכיוון שזה ידוע. היא גייסה בישראל לפני כשנה אג"ח ואמרה שתממש את הסכום רק כשיגיעו החוזים. החוזים האלו בדרך כבר תקופה מאוד ארוכה ועד כה זה לא קרה. ייתכן שהראיון יצר לחימום מנועים אצל המשקיעים, אבל נראה שהסיבה היא פשוט עליות בתחום של מניות שבבי הרכבים - גם ואלנס הישראלית זינקה.
הדרך של ארבה
בחודש שעבר ארבה גייסה 49 מיליון דולר - שווה בדיוק לקצב שריפת המזומנים שלה השנה. ההכנסות ב-9 החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-670 אלף דולר לעומת 1.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה וההפסד למניה גדל ל-58 סנט לעומת 56 סנט בתקופה המקבילה, כאשר הצבר עמד על 500 אלף דולר.
הגיוס נעשה בשני חלקים. החלק הראשון הוא הנפקת מניות רגילה והחלק השני הוא של אופציות לפי מחיר מימוש של 1.82 דולר למניה, כאשר אחד הטריגרים למימוש הוא הודעה של ארבה על הסכם עם יצרן אירופי לרכישת 500,000 מערכות - הסכם שלפי ההערכות אמור להיות שווה באזור ה-6 מיליון דולר. טריגר דומה הוא גם לגבי מימוש כספי האג"ח. ומכאן שהחבר אכן צופה כבר זמן מה לעסקה גדולה. זה לא באמת הפתעה.
- ארבה צונחת ב-19%: הבטחות גדולות, הכנסות זעירות
- אחרי זינוק של 90% - ארבה מגייסת ומדללת את המשקיעים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך השווי שלה גם מבטא עסקה. היא לא היתה נסחרת ב-820 מיליון שקל, ע-224 מיליון דולר, אם לא היה סיכוי גבוה לחוזה.
תחום הרכב הוא טריקי. חברות שנותנות שירות ליצרניות הרכב צריכות להתאמץ מאוד כדי להשיג הסכמים, חברות הרכב ברובן הן מאוד שמרניות ואף אחת לא רוצה להיות הראשונה שתנסה טכנולוגיה חדשה. מובילאיי כבר מבוססת בתעשייה, חברות הרכב מכירות אותה כבר שנים עוד שהחברה הייתה ממוקדת במערכות הבטיחות, ולכן ההרחבה הצפויה שלה לנהיגה אוטונומית היה ברור ומקובל אצל הלקוחות.
ארבה רובוטיקס הוקמה ב-2015 ומוזגה לספאק ב-2021 בגל ההנפקות, מאז היא איבדה 72%, גם אחרי הזינוק האחרון, בעיקר בגלל היעדר הכנסות כאמור. מוקדם יותר השנה החברה השלימה רישום כפול של מניותיה בבורסה בתל אביב, במקביל לגיוס חוב. לארבה יש כמה הסכמים עם חברות רכב אסיאתיות, אבל בשביל באמת לצבור תאוצה בתחום הרכב צריך לסגור עסקאות עם היצרניות האירופאיות.
האם ארבה יכולה להתחרות במובילאיי?
האנליסט סטפן טובין מאמין שארבה לקראת פריצה. הוא מאמין כמובן שחוזה גדול עם יצרנית רכב גרמנית יכול להקפיץ את המניה והוא גם טוען שהטכנולוגיה של ארבה יכולה לזכות אותה בפרסים ותעודות בטיחות, כאשר לדבריו כל פרס כזה יכול להעלות את המניה מתוך הערכה שהוא מקרב אותה להסכמים נוספים עם חברות רכב.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
טובין גם מציין את גודל השוק האפשרי של ארבה. כל מערכת של ארבה עולה 85 דולר, ובמידה ומהפכת הרכבים האוטונומיים תמשיך להתקדם המערכת שלה עשויה להיות מותקנת על 77 מיליון רכבים, כלומר הכנסות פוטנציאליות של 6.5 מיליארד דולר.
זה מספר ענק שכרגע נראה שאין לו קשר לארבה. לפי תחזיות החברה היא צפויה להציג השנה הכנסות דומות לשנה שעברה, כלומר בערך 1.4 מיליון דולר, אם כי לפי קצב ההכנסות הנוכחי היא צפויה להכניס השנה פחות מ-900 אלף דולר.
מובילאיי מנגד צפויה להכניס השנה 1.64 מיליארד דולר, וזה עוד בשנה לא טובה, אבל כאמור למובילאיי כבר יש מערכות יחסים מבוססות עם יצרניות רכב מהגדולות בעולם, כמו למשל ב.מ.וו ופולקסוואגן. מובילאיי נשענת בעיקר על מערכות מבוססות מצלמות עם שימוש באלגוריתמים של ראייה ממוחשבת, המאפשרים זיהוי אובייקטים, שמירת נתיב ותפקודים נוספים ברכבים אוטונומיים.
מנגד ארבה מתמקדת בטכנולוגיית רדאר תלת-ממדית (4D imaging radar), המספקת רזולוציה גבוהה יותר וזיהוי של אובייקטים גם בתנאי ריאות קשים יותר. הטכנולוגיה של ארבה מאפשרת מיפוי מדויק של הסביבה ומציבה אותה כפתרון משלים, ולעיתים חלופי, לטכנולוגיות כמו מצלמות. הטכנולוגיה דומה ל-LiDAR כמו זה שמפתחת אינוויז, אך ההבדל העיקרי הוא שה-LiDAR ממפה את השטח באמצעות אור והרדאר באמצעות גלי רדיו.
ההערכות בשוק הן שבסופו של דבר רכבים אוטונומיים יכילו שילוב של כל הטכנולוגיות האלו, אבל בינתיים היצרניות עדיין מחכות לראות איזו טכנולוגיה אמינה מספיק ואיזה לא. החברות ה"לא מוכחות" חיות מעסקה לעסקה, אינוויז למשל לאחרונה דיווחה על הזמנות חד פעמיות של 80 מיליון דולר וזה הקפיץ את המניה.
מניית ארבה נסחרת בתל אביב לפי שווי של 820 מיליון שקל ובוול סטריט לפי שווי של 224 מיליון דולר, אחרי עלייה של 15% בשנה האחרונה.
- 1.איזה תחרות 16/01/2025 19:22הגב לתגובה זואם לחברה יש מוצר אמיתי וכבר מעל שנה היא צליחה להביא מכירות של 1מ דולר בשנה זה אומר שהמוצר לא מספיק טוב. עובדה שמאז שנתנו לה שווי בספאק היא ירדה ב80 אחוז.עכשיו אחרי עלייה וירידה לחברה יש שווי שוק של 200 מיליון דולר עם מילון דולר מכירות השנה והפסד של 50מ דולר בשנה!זה פשיטת רגל קרובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
