"מנתקי הזרם" ו"הפתיחה האנגלית": מתי, איך כמה ולמה? להלן ההסבר המלא

מה המשמעות של מנתקי הזרם והפתיחה האנגלית ומתי הם נכנסים לפעולה? ההסבר המלא
שרות Bizportal |

לאחרונה נכנסו מושגים חדשים לחיינו - "הפתיחה האנגלית", "מנתקי הזרם" והפסקות מסחר לאחר תנודה של 8% או 12%. התנודתיות חסרת התקדים בבורסה הישראלית מוציאה את תוכניות הבורסה לשעת חירום והינה היום, השאלה המרכזית היא האם "מנתקי הזרם" ייכנסו לפועל והאם נצליח בכלל לעבור את "הפתיחה האנגלית"?

אז ב-Bizportal החלטנו שראוי להסביר את הדברים כפי שהם מוסברים ע"י הבורסה לניירות ערך בת"א.

"הפתיחה האנגלית"

בתנודה של 2.5% במדד ת"א-25 התיאורטי האחרון ביחס למדד הבסיס, נדחה מסחר הפתיחה במניות ובניירות ערך המירים למניות בפרק זמן אקראי של 3 עד 5 דקות. במידה שלאחר הארכה זו עדיין קיימת תנודה של 2.5% במדד ת"א -25 התיאורטי האחרון, נדחה מסחר הפתיחה בניירות ערך אלו פעם נוספת לפרק זמן אקראי של 3 עד 5 דקות. על הארכות אלו לא מתפרסמת הודעה.

מנתק זרם ראשון

לאחר ההארכה השנייה נבדק מדד ת"א-25 התיאורטי האחרון. אם התנודה בו היא 5% או יותר, נדחה מסחר הפתיחה במניות, בניירות ערך המירים למניות ומופסק המסחר בנגזרים על מניות ועל מדדי מניות לפרק זמן אקראי שבין 45 ל-50 דקות.

מנתק זרם שני

לקראת תום מנתק הזרם הראשון נבדק שוב מדד ת"א-25 התיאורטי האחרון. אם התנודה בו היא 12% או יותר, יידחה מסחר הפתיחה במניות, בניירות ערך המירים למניות והפסקת המסחר בנגזרים על מניות ועל מדדי מניות תימשך, וזאת לפרק זמן שייקבע על ידי מנכ"ל הבורסה, בהתייעצות עם יו"ר הדירקטוריון. המנכ"ל רשאי להפסיק את המסחר עד תום יום המסחר.

בשלב המסחר הרציף

בתנודה של 8% במדד ת"א-25 ביחס למדד הבסיס, מתקיימת הפסקת מסחר קצובה (45 דקות) במניות, בניירות ערך המירים למניות, ובנגזרים על מניות ועל מדדי מניות. במידה ולאחר הפסקת המסחר הקצובה התנודה מגיעה שוב ל-8%, לא מתקיימת הפסקת מסחר קצובה נוספת.

בתנודה של 12% במדד ת"א-25 ביחס למדד הבסיס, המסחר במניות, בניירות ערך המירים למניות, ובנגזרים על מניות ועל מדדי מניות בבורסה מופסק עד תום יום המסחר. מנכ"ל הבורסה רשאי להפסיק את המסחר גם בניירות ערך אחרים הנסחרים בבורסה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

אמזון בזאר. קרדיט: רשתות חברתיותאמזון בזאר. קרדיט: רשתות חברתיות

אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים

ענקית המסחר האלקטרוני אמזון משיקה פלטפורמה חדשה בשם Amazon Bazaar, המיועדת לשווקים מתפתחים ותציע מוצרים במחירים נמוכים במיוחד, חלקם החל מ-2 דולר בלבד; המהלך נועד להתמודד ישירות עם הצלחתן של אפליקציות הקניות הסיניות הזולות כמו שיין, טמו והחנות של טיקטוק .

רן קידר |
נושאים בכתבה אמזון

אמזון הכריזה ביום שישי על השקת Amazon Bazaar, אפליקציית קניות חדשה ונפרדת מהאפליקציה הראשית, שתציע מגוון רחב של מוצרים מוזלים ותתמקד בשווקים מתפתחים באסיה, אפריקה ודרום אמריקה. לפי החברה, רוב המוצרים באפליקציה יימכרו במחירים של עד 10 דולר, וחלקם אף ב-2 דולר בלבד. האפליקציה זמינה כבר כעת להורדה במכשירי אנדרואיד וב-iOS, ומופעלת ב-14 מדינות בהן הונג קונג, הפיליפינים, טייוואן, קווית, קטאר, בחריין, עומאן, פרו, אקוודור, ארגנטינה, קוסטה ריקה, הרפובליקה הדומיניקנית, ג׳מייקה וניגריה. 

אמזון ציינה כי בחודשים הקרובים היא מתכננת להרחיב את השירות לשווקים נוספים. המהלך נועד להרחיב את נוכחותה של אמזון בשוק הקמעונאות הזולה ולחזק את התחרות מול אפליקציות הסחר הסיניות טמו ושיין, שכבשו את המשתמשים הצעירים ברחבי העולם. האפליקציה החדשה מציעה “מאות אלפי מוצרים במחירים נגישים”, בקטגוריות כמו אופנה, מוצרים לבית, עיצוב ולייף סטייל,  תוך שימוש בממשק מוכר של אמזון, הכולל דירוגים, ביקורות גולשים וכוכבים. 

הלקוחות יכולים להשתמש בחשבון אמזון הרגיל שלהם כדי לבצע רכישות. המשלוחים צפויים להגיע תוך כשבועיים לכל היותר, עם משלוח חינם מעל סכום מינימום משתנה לפי מדינה והחזרות חינם תוך 15 יום. היישום החדש תומך בשש שפות,  אנגלית, ספרדית, צרפתית, פורטוגזית, גרמנית וסינית מסורתית, וכולל מוקד שירות לקוחות רב־לשוני. 

בדומה לטמו ושיין, גם Amazon Bazaar תשלב מאפיינים אינטראקטיביים, כמו הגרלות, קמפיינים שיתופיים והנחות למשתמשים חדשים, כאשר לקוחות שירכשו בפעם הראשונה יקבלו 50% הנחה על המשלוח הראשון. למרות שקיימת חפיפה בין Bazaar לבין Amazon Haul, פלטפורמת הקניות הזולה שהושקה לפני כשנה בשווקים המערביים (ארה״ב, בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, יפן ואוסטרליה), אמזון בחרה להשיק את Bazaar כאפליקציה נפרדת, “כדי להתאים את החוויה התרבותית והשפתית לשווקים המקומיים”. 

לדברי גורמים בחברה, השקת Bazaar היא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר להגדיל את נתח השוק של אמזון בקרב צרכנים עם הכנסה פנויה נמוכה יותר, פלח שוק שבו האפליקציות הסיניות צוברות הצלחה מסחררת. בכך, אמזון מאותתת שהיא לא מתכוונת לוותר על מאבק השליטה בשוק המסחר המקוון העולמי, גם אם זה אומר להתחרות על כל דולר בודד.