"מנתקי הזרם" ו"הפתיחה האנגלית": מתי, איך כמה ולמה? להלן ההסבר המלא

מה המשמעות של מנתקי הזרם והפתיחה האנגלית ומתי הם נכנסים לפעולה? ההסבר המלא
שרות Bizportal |

לאחרונה נכנסו מושגים חדשים לחיינו - "הפתיחה האנגלית", "מנתקי הזרם" והפסקות מסחר לאחר תנודה של 8% או 12%. התנודתיות חסרת התקדים בבורסה הישראלית מוציאה את תוכניות הבורסה לשעת חירום והינה היום, השאלה המרכזית היא האם "מנתקי הזרם" ייכנסו לפועל והאם נצליח בכלל לעבור את "הפתיחה האנגלית"?

אז ב-Bizportal החלטנו שראוי להסביר את הדברים כפי שהם מוסברים ע"י הבורסה לניירות ערך בת"א.

"הפתיחה האנגלית"

בתנודה של 2.5% במדד ת"א-25 התיאורטי האחרון ביחס למדד הבסיס, נדחה מסחר הפתיחה במניות ובניירות ערך המירים למניות בפרק זמן אקראי של 3 עד 5 דקות. במידה שלאחר הארכה זו עדיין קיימת תנודה של 2.5% במדד ת"א -25 התיאורטי האחרון, נדחה מסחר הפתיחה בניירות ערך אלו פעם נוספת לפרק זמן אקראי של 3 עד 5 דקות. על הארכות אלו לא מתפרסמת הודעה.

מנתק זרם ראשון

לאחר ההארכה השנייה נבדק מדד ת"א-25 התיאורטי האחרון. אם התנודה בו היא 5% או יותר, נדחה מסחר הפתיחה במניות, בניירות ערך המירים למניות ומופסק המסחר בנגזרים על מניות ועל מדדי מניות לפרק זמן אקראי שבין 45 ל-50 דקות.

מנתק זרם שני

לקראת תום מנתק הזרם הראשון נבדק שוב מדד ת"א-25 התיאורטי האחרון. אם התנודה בו היא 12% או יותר, יידחה מסחר הפתיחה במניות, בניירות ערך המירים למניות והפסקת המסחר בנגזרים על מניות ועל מדדי מניות תימשך, וזאת לפרק זמן שייקבע על ידי מנכ"ל הבורסה, בהתייעצות עם יו"ר הדירקטוריון. המנכ"ל רשאי להפסיק את המסחר עד תום יום המסחר.

בשלב המסחר הרציף

בתנודה של 8% במדד ת"א-25 ביחס למדד הבסיס, מתקיימת הפסקת מסחר קצובה (45 דקות) במניות, בניירות ערך המירים למניות, ובנגזרים על מניות ועל מדדי מניות. במידה ולאחר הפסקת המסחר הקצובה התנודה מגיעה שוב ל-8%, לא מתקיימת הפסקת מסחר קצובה נוספת.

בתנודה של 12% במדד ת"א-25 ביחס למדד הבסיס, המסחר במניות, בניירות ערך המירים למניות, ובנגזרים על מניות ועל מדדי מניות בבורסה מופסק עד תום יום המסחר. מנכ"ל הבורסה רשאי להפסיק את המסחר גם בניירות ערך אחרים הנסחרים בבורסה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.