פתיחה אדומה בוול סטריט: אודיוקודס נחתכת ב-4.89%

למרות דו"חות שעקפו ציפיות, המניה "מסכמת" צניחה של 43% מתחילת השנה. תרו יורדת ב-2.58%, בעקבות הדו"חות. שוק השבבים מכביד על וול סטריט, הנאסד"ק מאבד 0.36% והדאו פותח בירידה של 0.14%
אמיר כהן |

כפי שצפו החוזים העתידיים, נפתח המסחר בטון שלילי. חולשה עולמית בשוק השבבים, כפי שבאה לידי ביטוי במסחר באירופה, משפיעה גם על ארה"ב. מניות הטכנולוגיה הן שמכתיבות את הקצב השלילי בפתיחה. כמו כן, המשקיעים ימתינו לפירסום מדד אמון הצרכנים הצפוי בקרוב.

הנאסד"ק פתח בירידה של 0.36% לרמה של 1,943.84 נקודות, הדאו-ג'ונס יורד 0.14% לרמה של 10,228.21 וה-S&P500 מאבד 0.16% לרמה של 1,160.24 נקודות.

נפט – פגישה מוצלחת בטקסס

ביום שני, הזמין נשיא ארה"ב את יורש העצר הסעודי, עבדאללה, לפגישה בחוותו. זו הפעם השנייה בה מבקר עבדאללה בחוותו של הנשיא האמריקאי, המנהיג היחידי בעולם אשר זכה לכבוד. הנשיא בוש ביקש את עזרתו של יורש העצר, במניעת הסחף במחירי הנפט בעולם. בארה"ב סבורים, כי הסעודים יכולים להפיק יותר נפט ועל ידי כך להוריד את המחיר בעולם. מנגד, כמובן, איראן וונצואלה אשר רוצות לדחוף את המחירים למעלה. לפי שעה, לפחות, נראה כי הבקשה האמריקאית עשתה את שלה, ומחיר הנפט יורד 1.1% למחיר של 53.97 דולר, עבור חבית נפט גולמי למסירה ביוני (ארה"ב).

מאקרו: מכירות בתים חדשים ואמון הצרכנים

כמחצית השעה לאחר פתיחת המסחר (17:00, שעון מקומי) יתפרסם מדד אמון הצרכן של הקונפרנס בורד. הוא צפוי לעמוד ברמת ה-98 נקודות בחודש אפריל, בטווח שבין 95 ל-101.6 נקודות לפי צפי האנליסטים בשוק. בוול סטריט יעקבו אחרי המדד, על מנת לבחון את השפעת ה"רצף השלילי" של שווקי ההון על אזרחי הכלכלה הגדולה בעולם.

מדד מכירות הבתים החדשים אמור גם הוא להתפרסם, באותה העת. התחזית היא למכירות בהיקף של 1.19 מיליון בחודש מרס. הטווח של התחזיות נע בין 1.15 מיליון בתים חדשים שנמכרו ל-1.235 מיליון.

מניות בכותרות

חנות הספרים המקוונת אמזון (AMZN) עתידה לפרסם את התוצאות הכספיות שלה לרבעון הראשון, עם נעילת המסחר היום. המנייה עשויה לרכז את עניינם של המשקיעים.

מיקרוסופט (MSFT) הודיעה כי תשתף פעולה עם ענקית התוכנה סאפ (SAP) לפיתוח מוצר חדש בשם מנדוצ'ינו. המוצר יקשר תוכנות של שתי ענקיות התוכנה מרדמונד ומגרמניה. מי שעוד עשוייה להיות מושפעת משיתוף הפעולה היא המתחרה של שתיהן, אורקל (ORCL).

חברת התעופה, אייר קנדה הודיעה (יום שני), כי תחדש את צי המטוסים רחבי הגוף שלה באמצעות הזמנת מטוסי בואינג 777 ובואינג 787 דרימליינר. היקף ההזמנה (ללא האופציות) מוערך בכ-6 מיליארד דולר בהתאם לרשימת המחירים הנוכחית, כאשר מדובר על עסקה לרכישת עד כמאה מטוסים (כולל האופציה).

מניות ג'ננטק (DNA), ענקית התרופות האמריקנית, עולות במסחר המקדים, לאחר שמחקר רפואי מצא שתרופת הרצפטין שלה מסייעת בריפוי סרטן-השד, אצל נשים שעברו איבחון מקדים וניתוח ראשוני.

המסחר במניות אלו טרם החל.

ישראליות: גם דו"חות טובים לא מצליחים לעצור את הסחף במניית אודיוקודס

תעלומת אודיוקודס נמשכת. החברה פירסמה דו"חות טובים אבל המניה פותחת בירידה של 4.89%, ומשלימה נפילה של 43% מתחילת השנה זאת על אף ההתהלהבות שמביע האנליסט סנובסקי מ-Uבנק הישראלי, המציין כי בדומה לרבעונים האחרונים, הצליחה אודיוקודס להכות את תחזיותיו המוקדמות בכל הפרמטרים. אודיוקודס רשמה ברבעון הרביעי הכנסות שיא של כ-26.9 מיליון דולר, המהוות גידול רבעוני ושנתי של 7% ו-76% בהתאמה. מקור הגידול הנו הביקוש הגובר בעולם לציוד (הן בתחום ספקית התקשורת והן בתחום הארגונים) ולביסוס נתח השוק VOP של החברה. הוא מותיר המלצת קנייה במחיר יעד הגבוה ב-59% ממחיר השוק. עם זאת, בתל אביב נסחרה המנייה בעליות מתונות.

גם תרו היא בין החברות המדווחות טרם פתיחת המסחר. חברת התרופות הישראלית, רשמה הכנסות בהיקף של 78.5 מיליון דולר ברבעון הראשון, קיטון מול מכירות בהיקף של 84.1 מיליון דולר בעת המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי ירד ל-43.4 מיליון דולר מול רווחים של כ-56.4 מיליון דולר בעת המקבילה. אך את המכה הגדולה ספגה החברה בשורה התחתונה: הרווח הנקי צנח ל-5 מיליון דולר, נפילה ב-55% ביחס לעת המקבילה אשתקד. מניית החברה יורדת 2.58% בפתיחה.

בין הישראליות המדווחות נמצאת רדוור. החברה העוסקת בפיתוח ושיווק כלים לניהול תעבורת נתונים באינטרנט ואשר מניותיה נסחרות בתל אביב ובנאסד"ק דיווחה היום על רבעון ארבעה עשר ברציפות של צמיחה בהכנסות לשיא רבעוני חדש של 20 מיליון דולר - מדובר בעליה של 29% לעומת הרבעון המקביל. בשורה התחתונה, הציגה רדוור רווח נקי של 4.4 מיליון דולר - גידול מתון של 100 אלף דולר אל מול הכנסות הרבעון הראשון של 2004 וזינוק של 59% אל מול רווח נקי של 2.8 מיליון דולר ברבעון החולף. המניה יורדת 1.88% בפתיחה.

גם רדקום היתה במדווחות והמניה מקפצת 4.08% במחזור נמוך, האופייני למניה. החברה רשמה רווח של 134 אלף דולר ברבעון הראשון, לעומת הפסד של מעל לחצי מיליון דולר ברבעון המקביל. בנוסף רשמה רדקום גידול ניכר של כ-43% בהכנסות ל-5 מיליון דולר ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

טבע פותחת בירידה של 1.39%, צ'ק פוינט מאבדת 1.31% וקומוורס יורדת 0.93%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.