הדולר נחלש קלות על אף ששב להתחזק בעולם

נחלש ב-0.11% סביב 4.3588 ש', האירו מתחזק ב-0.18% סביב 5.7704 ש'. השוק שקט וממתינים להמרות סוף החודש. פינוטק: הפד שמר על האפשרות להעלאת ריבית נוספת וזו הסיבה להתחזקות הדולר בעולם
שרון שפורר |

הדולר הרציף נסחר בשעה זו בירידה של 0.11% סביב שער של 4.3588 שקל. זאת, לאחר שגם אתמול נחלש קלות בשיעור של 0.09% ושערו היציג נקבע בגובה 4.364 שקל. האירו מתחזק בשעה זו ב-0.18% וסובב סביב שער של 5.7704 שקל. אתמול נקבע שערו היציג של המטבע האירופי בגובה 5.7598 שקל, לאחר שהוסיף 0.16%.

מחדר העסקאות של בנק דיסקונט נמסר, כי המסחר הבוקר נפתח בשקט יחסי אך צפויה בהמשך התעוררות מה, בשל המרות סוף החודש. עיקר הפעילות בשעה זו הינה בין בנקאית. טכנית, מעדכנים אותנו בבנק, רמת תמיכה חזקה לדולר מצויה בגובה 4.355 שקל ואם יפרוץ אותה ייסוג אל עבר ה-4.32 שקל. למעלה ממתינה למטבע האמריקני רמת התנגדות קרובה בגבובה 4.38 שקל.

העולם בעיניים של פינוטק

ביממה האחרונה, התחזק הדולר כנגד המטבעות העיקריים. נראה כי הסיבה לעלייתו של הדולר נובעת מכך שה-FED, הבנק המרכזי של ארה"ב, הותיר את הדלת פתוחה להעלאות ריבית נוספות. על פי הפרוטוקול אשר התפרסם אתמול, נגידיו של הבנק רואים את הריבית כנמוכה מדי לרסן את האינפלציה ההולכת ועולה. אתמול, התפרסם כי האינפלציה, לפי ה-CPI, מדד מחירים לצרכן, עלה שוב בשיעור של 0.1% ללא מזון ואנרגיה. אם מזון ואנרגיה, הנתון הראה עלייה של 0.2%.

עצם העובדה שה-CPI ממשיך לעלות מעיד על הצורך להעלאות ריבית נוספות על ידי הבנק המרכזי של ארה"ב. למרות שהיה ידוע כי הבנק עדיין מעוניין בהעלאות, ראיות לכך, מסוג הפרוטוקול, מחזקות את ידיהם של המשקיעים המעוניינים בקנייתו של הדולר. נגידי ה- FED, גם הביעו הססנות לגבי התרחבותו של סקטור היצור.

נראה כי נגידים מסוימים אינם אופטימיים לגבי ההתפתחויות בסקטור הייצור ומביעים ספקות לגבי ההתרחבות והאפשרות להתאוששות ברבעון הקרוב. השמועה שהבנק המרכזי של דרום קוריאה בתהליכים להמיר את הרזרבות שלו מאלה של דולרים לטובת מטבעות אחרים, היו נטולות יסוד בעקבות ההצהרות מטעם הבנק אשר הכחישו את השמועה. לאחר הפרסום הראשוני של השמועה ביום שלישי, הדולר זינק, אולם מאז, הדולר טרם תיקו כלפי מטה מול המטבעות העיקריים.

היום, מתפרסמים מספר אינדיקאטורים, אשר צפויים לשפוך אור נוסף על סקטור היצור באמצעות פרסום הזמנות חדשות, מוצרים ברי קיימא, וסקר ה-FED של שיקגו. כמו כל יום חמישי, מתפרסם מדד תביעות מחוסרי העבודה. הצפי לפרסום הוא 305 אלף, אשר גבוהה במעט מהפרסום המפתיע הקודם של 302 אלף. מגמת השיפור בשוק העבודה בהחלט מאפשר המשך התחזקות של הדולר.

האירו נסחר תחת קומבינציה של הכזבה מסקר ה-IFO (סנטימנט העסקי) הנמוך, אשר צנח בחודש פברואר לרמה של 95.5 נקודות בלבד ומהתבהרות התמונה בנוגע למהלכיו של הבנק המרכזי הדרום קוריאני. כעת נסחר האירו סביב הרמה של 1.3240 כנגד הדולר וסביב הרמה של 138.70 כנגד היין.

היומן הכלכלי האירופאי, ריק היום מנתונים בעלי חשיבות רבה, כאשר המשקיעים יתמקדו במידע כלכלי של ארה"ב ובנאומו של בכיר הבנק המרכזי האנגלי (BOE), לומקס, הצפוי לנאום היום ב-11:25 (GMT). אתמול נחלש היין כנגד הדולר עד לרמה של 105.12 יין לדולר, לאחר שפורסם בפרוטוקול של ה-FED כי ישנה אפשרות לעליית ריבית אגרסיבית יותר. "המהלך של הזוג (דולר/יין), לאחר פרסום הדוחות מעיד על קושי של הזוג לצאת מהטווח של 104-106, כאשר סביר להניח כי הטווח הזה יוותר עד לפרסום של משרות חדשות ללא מגזר חקלאי בארה"ב, בשבוע הבא", אומר סוחר בכיר בבנק יפני. אנליסטים מעריכים כי למרות המומנטום החלש כלפי הדולר, גם היין נמצא תחת לחץ, לאחר שכלכלת יפן הצביע על שיעורי הצמיחה נמוכים ב-2004.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".