מערך הניכויים - הסכומים המתואמים מינואר 2005

ביום 3.1.2005 פרסמה רשות המיסים לוח עזר לחישוב מס הכנסה לשנת 2004 וחוזר בענין השינויים במערך הניכויים לשנת 2005. להלן הסכומים המתואמים לשנת 2005, כפי שפורטו בחוזרים אלה.
עו"ד לילך דניאל |

- סכום נקודת הזיכוי - 178 ₪ לחודש (הוקפאה בהוראת שעה בין השנים 2005 ל-2008).

- קצבה מזכה - 6,840 ₪ לחודש.

- סכום פטור לפי סעיף 9א(ב) לפקודה - 96 ₪.

- החלק הפטור של מענקי פרישה ששולמו מיום 1.1.2005 ואילך - 9,980 ₪ לכל שנת עבודה.

- החלק הפטור של מענקים כאמור ששולמו במקרה של מוות - 19,970 ₪ לכל שנת עבודה.

- תקרת הכנסה מזכה שהיא הכנסת עבודה (סעיף 47) -7,060 ₪ לחודש.

- הכנסה מזכה שאינה הכנסת עבודה – למי שיש הכנסת עבודה - בניכוי הכנסת העבודה או 7,060 לפי הנמוך – 10,000 ₪ לחודש.

- הסכום לפי סעיף 45א(ד) לפקודה - 137 ₪ לחודש.

- הכנסת עיוור ונכה 100%

סכום ההכנסה מיגיעה אישית הפטורה ממס אצל עיוור או נכה 100% (סעיף 9(5)(א)):

עד 184 יום – אין פטור.

364 – 185 יום - חלק יחסי עד לתקרה של 59,520 ₪.

365 יום או יותר - חלק יחסי עד לתקרה של 496,800 ₪ כשהיא מוכפלת במספר ימי הפטור ומחולקת ב-365.

הכנסה שלא מיגיעה אישית הפטורה ממס אצל עיוור או נכה 100% (סעיף 9(5)(ב)):

עד 184 יום – אין פטור.

364 – 185 יום – חלק יחסי עד לתקרה של 59,520 ₪.

365 יום או יותר – חלק יחסי עד לתקרה של 59,520 ₪ כשהיא מוכפלת במספר ימי הפטור ומחולקת ב-365.

אם מדובר בהכנסה מריבית לפי סעיף 9(5)(ב) שמקורה בפיצויים עבור נזקי גוף – במקום 59,520 ₪ התקרה תהיה 118,680 ₪.

כל האמור לעיל כפוף להוראות סעיף 9(5) לפקודה.

- משכורת מירבית שההפרשה בעדה לקרן השתלמות פטורה ממס בעת ההפרשה - 15,712 ₪ לחודש.

- הכנסה קובעת (קרן השתלמות לעצמאי) - 213,000 ₪ לשנה.

- הפקדה מוטבת – 9(16א) ו-9(16ב) - 14,880 ₪.

- זיכוי בשל תרומות למוסדות ציבור מאושרים - 35% מהתרומה אם התרומה עולה על 370 ₪.

הסכום המירבי בעדו ניתן זיכוי - 2,131,000 ₪ או 30% מההכנסה החייבת – הנמוך ביניהם.

- הוצאות לינה באזור פיתוח – למי שאושר לכך - 1,450 ₪.

- הוצאות שהייה למומחה המוזמן מחוץ לארץ - 260 ₪ ליממה.

- הוצאות שהייה לעיתונאים וספורטאים זרים - 260 ₪ ליממה.

- משכורת מירבית שמלכ"ר משלם, הפטורה ממס שכר - 80,738 ₪ לשנה.

- הוצאות מותרות בניכוי: כיבודים - 80% מההוצאות שהוצאו לכיבוד קל במקום העיסוק של הנישום.

- מתנות - 170 ₪ לאדם לשנה.

- תשלום חד פעמי לספק הפטור מניכוי מס במקור משירותים או נכסים - 3,960 ₪.

- הוצאות נסיעה לחו"ל - הוצאות הנסיעה המותרות בניכוי לפי תקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות מסוימות), התשל"ב–1972 מתעדכנות אחת לשנה, לפי שיעור עליית מדד המחירים לצרכן בארצות הברית של אמריקה. שיעור העלייה בשנת 2004 מסתכם ב- 3.52%. סכומי ההוצאה המעודכנים יהיו איפוא כלהלן:

(1) לינה לפי קבלות – סכום מזערי - 94$ ללילה.

סכום מירבי - 215$ ללילה.

(2) הוצאות שהייה: אם נדרשו הוצאות לינה לפי

קבלות - 60$ ליממה.

אם לא הוגשו קבלות על לינה - 101$ ליממה.

(3) שכר לימוד בבי"ס יסודי או תיכון עבור ילד שטרם מלאו לו 19 שנה - 539$ לחודש.

(4) הוצאות נסיעה ברכב פרטי שכור לשם יצור ההכנסה – עד 47$ ליממה.

רשימת הארצות בהן ניתן להגדיל ב- 25% את סכום הוצאות הלינה: הונג-קונג, טיואן, יפן, סין, סינגפור, פיליפינים וקוריאה.

- שווי השימוש ברכב

קבוצת מחיר שווי שימוש לחודש

1 940 ₪

2 990 ₪

3 רכבים ששנת ייצורם 2005 1,290 ₪

רכבים ששנת יצורם עד וכולל 2004 1,490 ₪

4 1,590 ₪

5 2,340 ₪

6 3,030 ₪

7 3,900 ₪

- "שכר מינימום" (לחודש) לצורך משיכה מקופת גמל בפטור - 3,335 ₪.

- ההפרשה לקופת גמל לקיצבה או לפיצויים עבור בעל שליטה המוכרת לחברה בשנת המס לפי סעיף 32 (9)(א)(2) לפקודה – סכום שנתי - 9,980 ₪.

- פיצויי הלנת שכר הפטורים ממס (סעיף 9(21) לפקודה) - פיצויי הלנת שכר המשולמים לפי חוק הגנת השכר, התשי"ח-1958 פטורים ממס בגבולות שנקבעו בחוק, אם משכורתו של העובד לא עלתה באף אחד מ- 24 החודשים האחרונים של עבודתו על 6,600 ₪.

- שכר דירה - שכר דירה החייב במס בשיעור 10% על פי סעיף 122 לפקודה – אין תקרה.

- הנחה ממס לכוחות הביטחון ולתושבי ישובים מיוחדים:

5% - עד לתקרת ההכנסה החייבת 89,040 ₪ לשנה בשלב זה (כוחות הביטחון).

25% - 13% - הכנסה חייבת לישובים לפי התוספת הראשונה לפקודה (סעיף 11) - 194,880 ₪ לשנה.

הכנסה חייבת לתושבי ישובים אחרים על פי רשימה המופיעה בסעיף 11 לפקודה – 129,840 ₪ לשנה.

- ניכוי מתשלום בעד שרותים או נכסים מ- 1.1.2005

מחזור עסקי בשנת מס 2003 - 4,300,000 ₪.

מחזור של חברה בת בשנת מס 2003 - 840,000 ₪.

מחזור של מוסד ציבורי בשנת מס 2003 - 2,600,000 ₪.

- ניכוי מתשלום בעד מסחר ביהלומים מ- 1.1.2005

מחזור עסקי בשנת מס 2003 - 13,900,000 ₪ - טרם אושר.

- הטבות על הכנסה בעד עבודה במשמרות- טרם אושר

תקרת הכנסה - 8,650 ₪.

זיכוי מגיע – 15%- 760 ₪.

- פטור על הכנסות משכר דירה למגורים - 5,595 ₪ לחודש.

- סכום הלוואה לעניין 3(ט) שחל עליה רק שיעור עליית המדד - 6,240 ₪.

- סעיפים 44, 45 לפקודה - תקרת הכנסה של נטול יכולת

ליחיד - 136,000 ₪ לשנה.

לזוג - 218,000 ₪ לשנה.

- תשלום "ביום הבחירות" - 6,900 ₪.

- פדיון מניות באגודה שיתופית - 317,000 ₪ (קיימים שינויים בהוראות החוק בעקבות הרפורמה במס).

- ניכוי למשקיע בסרט ישראלי - טרם אושר - 568,823 ₪.

- סכום ההכנסה המחייב קטין בהגשת דו"ח - טרם אושר - 55,850 ₪.

- פטור מהגשת דין וחשבון - טרם אושר

תוספת א' - 520,000 ₪.

תוספת ב' - 270,000 ₪.

- הוצאות החזקת טלפון שאינו נייד

1. אם סכום ההוצאה נמוך מ-19,300 ₪ - סכום ההוצאה המוכרת מעל 1,900 ₪ (או 80% מההוצאה לפי הנמוך).

2. אם סכום ההוצאה מעל 19,300 ₪ - סכום ההוצאה המוכרת מעל 3,900 ₪.

- הוצאות לינה בארץ

לינה שעלותה נמוכה מ-94$ - מלוא הסכום.

לינה שעלותה גבוהה מ- 94$ - 75% מההוצאה, אך לא פחות מ-94$ ולא יותר מ-161$ = (215$ X 75%).

- "השכר הממוצע במשק" – 4 פעמים השכר הממוצע במשק לצורך סעיף 3(ה3) - 27,856 ₪.

- שווי שימוש ברדיו טלפון נייד (רט"ן) - 85 ₪ לחודש.

- תקרת הפקדה מוטבת בגיל הזכאות לענין פטור על ריבית ורווחים לפי סעיף 9(18א) (קופת גמל לתגמולים) - 19,940 ₪ שנתי.

- ניכוי מריבית – 125ד

תקרה מוטבת - 125ד(א) - 50,640 ₪ לשנה.

פטור למעוט הכנסה - 125ד(ב) - 5,280 ₪.

פטור גיל פרישה ליחיד - 125ד(ג)(1) - 4,200 ₪.

פטור גיל פרישה לזוג - 125ד(ג)(2) - 6,360 ₪.

פטור מירבי של 35% לפי סעיף 125ה - 28,728 ₪

- הגרלות והימורים (תקרת הפטור) - טרם אושר סופית - 50,000 ₪.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.