דירות למכירה
צילום: שלומי יוסף

מ-3,700 ל-4,300: עלייה של 16% במספר הזכאים לדיור ציבורי

כך עולה מדו"ח מבקר המדינה. עוד עולה מהדו"ח כי זמן ההמתנה הממוצע לדירה בדיור הציבורי עלה מ-2019 למאי 2023 ב-13%, והגיע ל-35 חודשים. מנתוני הדו"ח עולה כי ההכנסות ממכירת דירות גבוהות מהעלות הכוללת של רכש דירות לדיור הציבורי
עוזי גרסטמן |

במאי 2023 הגיע מספר הזכאים שהמתינו לדירה בדיור הציבורי לכ-4,300, לעומת 3,700 ב-2019 - עלייה של כ-16%. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום. זמן ההמתנה הארצי הממוצע לקבלת דירה ציבורית התארך מכ-31 חודשים ב-2019 לכ-35 חודשים במאי 2023 - זינוק של כ-13%.

בכל אחת מהשנים 2022-2014 היה מספר הדירות שמכר משרד הבינוי והשיכון במסגרת חוק הדיור הציבורי גדול ממספר הדירות שרכש. במצטבר, הוא מכר כ-12.9 אלף דירות בשווי 3.55 מיליארד שקל, ומנגד רכש כ-3,100 דירות בשווי של כ-3.93 מיליארד שקל. ב-2019-2016 היתה העלות הרכש גבוהה מהתמורה ממכירת דירות (כ-2,300 דירות שנרכשו ב-2.93 מיליארד שקל לעומת כ-5,700 דירות שנמכרו תמורת 1.53 מיליארד שקל), ואילו ב-2022-2020 היתה התמורה הכוללת ממכירת דירות גבוהה מהעלות הכוללת של רכש דירות (460 דירות שנרכשו ב-676 מיליון שקל לעומת כ-3,500 דירות שנמכרו תמורת 1.13 מיליארד שקל). עקב כך, גדל בקרן הדיור הציבורי הסכום המיועד לרכש דירות מכ-453 מיליון ש"ח ב-2020 לכ-1.254 מיליארד שקל בתחילת 2023 - כמעט פי שלושה. בספטמבר 2023 יועדו כמיליארד שקל מהיתרה לתשלום על קניית הדירות שכבר נחתמו הסכמים לרכישתן, כך שבפועל היתה בקרן יתרה זמינה של כ-250 מיליון שקל לרכש דירות. כמו כן, תוקף החוק פג בפברואר 2023, ונכון לדצמבר 2023 עדיין לא הושלם הליך חקיקה להארכת תוקפו, שהחל בכנסת בתמיכת הממשלה.

עוד עולה מהדו"ח כי חלה ירידה בשיעור הדירות הציבוריות מכלל הדירות במדינה: ב-2022 הגיע שיעור הדירות הציבוריות מכלל הדירות בישראל לכ-1.7%. מדובר בנתון שנמוך משיעורן ב-2018 (2%), לאחר שמספר הדירות הציבוריות ב-2022-2018 קטן מכ-54 אלף לכ-48 אלף (ירידה של כ-10%) עקב מכירת דירות לזכאים ונוכח עליית מספר כלל הדירות במדינה מכ-2.65 מיליון לכ-2.85 מיליון (כ-8%).

בביקורת הקודמת עלה כי צוות בין-משרדי שהקימה הממשלה לא הגיש המלצות לממשלה בנוגע לתוכנית פעולה רב-שנתית להגדלת מלאי הדירות הציבוריות. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה. בפברואר 2022 הוקמה ועדה ציבורית לבחינת אמות המידה לזכאות לדיור ציבורי; בסוף 2023 עסקה הוועדה בגיבוש מסקנותיה והמלצותיה, אך אלו עדיין לא הוגשו.

כמו כן, עלה בביקורת הקודמת כי כעניין שבמדיניות, לא רכש משרד השיכון דירות ביישובים שבהם אין דירות ציבוריות, ובכלל זה ערים באשכול חברתי-כלכלי נמוך, שרובן ערים שבהן האוכלוסייה היא של בני מיעוטים או של חרדים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה - אמנם המשרד שינה את מדיניותו והחליט, בשלב ראשון, על רכישת דירות ביישובים שבהם לא היו דירות ציבוריות - עשר דירות בשלושה יישובי מיעוטים - אום אל פחם (ערבי), רהט (בדואי) ושפרעם (ערבי-דרוזי) ו-11 דירות ביישוב חרדי (מודיעין עילית), אך פעולות משרד השיכון ועמידר לרכש הדירות ביישובים אלה היו חלקיות, ולא מוצו ערוצים פוטנציאליים שיכלו להניב רכש דירות ביישובי המיעוטים. בפועל, עד סוף 2023 לא נרכשו דירות באותם יישובי מיעוטים, ובמודיעין עילית נרכשו שש דירות.

עוד עלה בביקורת הקודמת כי עד אוגוסט 2019 פרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מכרזים רק לחלק מהפרויקטים, ובהם בניית 203 דירות ציבוריות במסגרת פרויקטים של מחיר למשתכן בשישה יישובים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן. עד סוף 2020 שיווקה רמ"י קרקעות במסגרת מכרזי דירה בהנחה, שבהם נכללו רק 232 דירות ציבוריות (כולל 203 שנכללו בנתוני הביקורת הקודמת), וב-2023-2021 לא שיווקה רמ"י קרקעות שבהן נכללו דירות ציבוריות. זאת, בין היתר, עקב שינוי מדיניות מועצת מקרקעי ישראל בנושא. בפועל המדינה כמעט לא עשתה שימוש לטובת זכאי הדיור הציבורי בכלי המרכזי שלה לטיפול במשבר הדיור, שבמסגרתו ב-2022-2020 היא חתמה על עסקות לבניית כ-33 אלף יחידות דיור במסלולי מחיר מטרה ומחיר מופחת, תוך מתן הנחות בערך הקרקעות, שהסתכמו בכ-8.6 מיליארד שקל לכל הפחות, לפי נתוני אגף החשב הכללי (החשכ"ל).

כמו כן, בביקורת הקודמת עלה כי בכ-2,100 דירות ציבוריות לא היתה הלימה בין גודלן לגודל המשפחה שגרה בהן. נמצאו דירות של ארבעה חדרים ויותר שבהן התגוררו דייר אחד או שניים. בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי לא תוקן. מלבד הגדרת ״עודף דיור״ כמצב שבו דיירים מחזיקים ביותר מדירה אחת, לא התייחס משרד הבינוי והשיכון להגדרה "דיור בשטח עודף", במצב שבו משק בית הזכאי לדיור ציבורי מורכב מנפש אחת או שתיים המתגוררות בדירת ארבעה חדרים ויותר, כפי שצוין בדו"ח הקודם. יתרה מכך, משרד השיכון עדיין לא בחן מנגנונים אפשריים לתמרוץ הדיירים להחליף דירה, ואת שיעור הדיירים שיהיו מוכנים להחליף את דירתם בדירה קטנה יותר.

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.