אורנה צח גלרט
צילום: מערכת ביזפורטל
ראיוןTV

מגיעה לכם קצבה מביטוח לאומי ולא ידעתם - ככה תוכלו לבדוק

רו"ח אורנה צח גלרט, מומחית בביטוח לאומי על הקצבה שמגיעה לכם בגיל פרישה, למה יש אנשים שלא מקבלים (למרות שמגיע להם) ומה עצמאים צריכים לעשות בשוטף כדי לקבל קצבה מלאה בעת פגיעה בעבודה?
צחי אפרתי | (1)

רו"ח אורנה צח גלרט יועצת ומרצה בתחומי הביטוח לאומי מסבירה באולפן ביזפורטל איך ליהנות מקצבת זיקנה מביטוח לאומי, איך למקסם אותה ומתייחסת לקצבאות אחרות שמגיעות לנו מביטוח לאומי. 

כאשר אדם מגיע לגיל פרישה וזכאי לקצבת אזרח ותיק – האם זה מגיע אוטומטי לבנק?

"יש שני סוגים של אנשים, קבוצה אחת שחושבת שזה מגיע אוטומטי וזה ממש לא, במיוחד בגיל שזה מותנה בהכנסות. כאשר מגיעים לגיל 70 וזה כבר לא מותנה בהכנסות אבל צריך למלא מידע על הכנסות. אנשים לא קוראים את הטופס שביטוח לאומי שולח או מפחדים לפתוח את הטופס ומפספסים את קצבת הזיקנה".

 

תקרת הכנסה בביטוח לאומי המזכה לקצבה עומדת על כ-9,200 שקל, מה עושה אזרח שמרוויח 10,000-12,000 שקל, הוא צריך להגיש תביעה?

"אנשים חושבים שאם הם מרוויחים יותר מהתקרה של ה-9,200 שקל לא מגיעה להם קצבה. אבל זו טעות. אם יש להם  למשל ילד בצבא או בת זוג שאין לה הכנסות או בן זוג שאין לו הכנסות. אותו אחד שהרוויח יותר נכנס לתוך הזכאות. ואז הסכום עולה ונכנסים לתוך הזכאות.

"אפשרות נוספת זה קצבה חלקית ובמקרה הזה ביטוח לאומי ישלם פחות קצבה. ובנוסף אנשים חושבים שגם יפסידו את התוספת של 5% שצפויים לקבל לקצבה אם דוחים בשנה את קבלת הקצבה. וכאן יש שיקול כלכלי - כאשר מקבלים קצבת אזרח ותיק לא משלמים דמי ביטוח לאומי בכלל ודמי ביטוח בריאות משלמים בסכום קבוע מההכנסה. נשאלת השאלה, כמה צריך לחיות בשביל לקבל 5% תוספת לעומת הרווח המיידי של לא לשלם ביטוח לאומי ולקבל קצבה נמוכה?. בחישוב כלכלי זה יוצא לא מאוד משתלם לוותר על הקצבה החלקית.

כך או אחרת באתר ביטוח לאומי יש מחשבון, מכניסים את הנתונים ואפשר לראות את הזכאות"  

 

מתי משתלם לאזרח לדחות את קבלת הקצבה ולקבל תוספת קבועה של 5% עבור כל שנת דחיה?

"שההכנסות שלו באמת גבוהות, אין לו ברירה וכדאי לו לקבל את ה-5%. מתוך שנה צריך לפחות תשעה חודשים שההכנסה עולה על המותר. אם השלילה היא רק בגלל הכנסות פאסיביות גבוהות לא מגיעה תוספת של 5% לקצבה. אבל אם יש לאזרח הכנסות פאסיביות גבוהות וגם הכנסות מעבודה שלא עולות על הרף הוא יקבל את ה-5% תוספת".

 

  

האם פנסיה שוללת את קבלת הקצבה?

"אנשים חושבים שאם יש להם פנסיה גבוהה ויחד עם המשכורת לא מגיעה להם קצבה. פנסיה זה רלוונטי רק לאוכלוסיית העולים שמקבלים קצבה מיוחדת. לכלל האזרחים הפנסיה לא נחשבת במבחן הכנסות"

 

עצמאים ובעלי שליטה - לא להקטין מקדמות 

"עצמאי בביטוח לאומי מחולק לעצמאי קטן ועצמאי רגיל. ביום שהוא פתח את התיק בביטוח לאומי ונפתח עם הכנסות קטנות ומספר שעות נמוך והוא נפתח כעצמאי שאינו עונה להגדרה והוא לא מבוטח לכלום. כרגע במילואים מקבלים מינימום תגמול מזערי. פגיעה בעבודה הוא לא מבוטח. בשביל להיות מבוטח צריך להיות עובד שעונה להגדרה.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

"לעצמאי שעונה להגדרה הבסיס שהוא משלם מבוסס על המקדמות וברוב המקרים זה הבסיס לפגיעה בעבודה, כל עצמאי יבדוק מדי פעם שהוא מבוטח לפי ההכנסה הנכונה שלו. ולתקן מקדמות אם המקדמות נמוכות ביחס להכנסה. ניתן לתקן 4 פעמים בשנה. ואפילו לדאוג שהמקדמות מעט מעל ההכנסות בכדי לא להיות בביטוח חסר".

 

איך עצמאי או בעל שליטה יכול לדאוג שיהיה לו את הזכויות המלאות?

"להתייחס לעצמו כאילו הוא עובד רגיל, אם מגיעה משכורת שימשוך אותה. אם מגיע בהסכם עבודה בונוס שיקח אותו. ולא לשחק עם המשכורות. כל תביעה שמגיעה לביטוח הלאומי נבדקת בקפדנות יתרה ואם אותו בעל שליטה רוצה חיים קלים פשוט להיות עובד רגיל עם הסכם עבודה וכל דיני העבודה".

לראיון המלא:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מיכל בוטבול 29/05/2024 09:53
    הגב לתגובה זו
    הגראנדמייזר וההנהגה החרדית הארורה בוזזים את הקופה ללא רחמים ומנהלים כלכלת "בעזרת השם". האם לא יקצצו בקצבאות בעתיד?
סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.