פיצויי פיטורים: למי זה טוב ולמה?

ירון שמיר, מומחה הפנסיה של Bizportal, סוקר את ההטבות של תשלומי פיצויים וכיצד להשתמש בהם בצורה המיטבית
ירון שמיר |

אי קבלת פיצוי הפיטורים במקרה של התפטרות מהווים לעיתים את השיקול של העובד האם לעזוב את מקום עבודתו או לא. על פי חוקי העבודה זכאי עובד שפוטר לפיצוי פיטורים בגובה שכרו האחרון כפול מספר שנות עבודתו בחברה.

כך לדוגמא עובד אשר עבד במקום עבודה מסויים במשך 5 שנים ושכרו האחרון עמד על 10,000 ש"ח יהיה זכאי לפיצויים, במקרה שיפוטר, בגובה של 50,000ש"ח. עובד שיתפטר מיוזמתו אינו זכאי לסכום זה ועל כן אך טבעי ששיקול זה נכנס כחלק משיקוליו.

אין בכונתי לדון בהיבט הארגוני של הישארות עובד כזה בניגוד לרצונו ומשיקולים שאינם מהענין במקום עבודה אלא לדון במקומם של המכשירים הפנסיונים בהיבט של פיצויי הפיטורים ובפתרון אותו הם נותנים הן למעביד והן לעובד.

בהערת אגב אציין כי כיום קיימת פתיחות גבוהה יותר אצל מעבידים לשחרר את פיצוי הפיטורים לעובד במידה והם מופקדים בתוכנית פנסיונית.

חוק פיצוי פיטורים- תשכ"ג 1963 מציין במפורש כי ניתן לצבור פיצויי פיטורים על ידי הפקדה לתוכנית פנסיונית ובהתאם לאישור. בתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל), תשכ"ד-1964 כחלק מסעיף 19 קיימת הכרה במס למעביד בהפקדה זו ובתנאי שהפקיד על פי האחוזים המצויינים בתקנות.

היתרון לעובד הוא ברור, במידה והמעביד הפקיד כבר את הכספים הרי יהיה לו קל יותר לשחרר אותם לעובד גם במקרה של התפטרות אבל איפה היתרון למעביד?

היתרון הראשון נובע מהעובדה כי על ידי הפקדה כזו כיסה המעביד חלק מחובתו לעובד, כסף שהעובד כאמור זכאי לו על פי חוק במידה ויפוטר. היתרון השני למעביד הינו כמובן שהפקדה מלאה לביטוח פנסיוני נתפסת כהטבה וכל מעביד מעוניין בעובדים מרוצים. היתרון השלישי יכול לנבוע למעסיק במידה וידע ליישם כחוק סעיף מחוק פיצוי פיטורים- סעיף 14 לחוק.

מהו סעיף 14 לחוק פיצוי פיטורים?

סעיף 14 לחוק מאפשר למעסיק בתנאים מסוימים ובהפקדה למכשירים פנסיונים לצבור את מלוא מחויבותו לפיצויים לעובד. מדובר בהטבה גדולה מאד.

לדוגמא עובד שעבד 10 שנים במקום עבודה ובתחילה היה שכרו 5,000 ש"ח ולאחר 5 שנים נוספות עלה השכר ל-10,000 ש"ח ופוטר יהיה מעבידו חייב לו פיצויים בגובה של 100,000 ש"ח.

אבל במידה ופעל המעסיק על פי האמור בסעיף ועל פי אישורים מתאימים לצאת ידי חובתו לעובד בשחרור הקופה הפנסיונית בלבד ולא לבצע השלמה לסכום של 100,000 ש"ח גם אם בקופה לא צבור הסכום כאמור.

כלומר על ידי הפקדה למכשירים פנסיונים (שצריכים להיות מסוג מסויים ובאחוזים רלונטים) יכול המעסיק לחסוך בכסף.

והיכן ההטבה לעובד?

ההטבה לעובד גלומה בנקודה כי האישור הכללי לסעיף 14 שהוצא על ידי שר העבודה והרוחה קובע כי גם במידה של התפטרות (בה העובד כאמור לא זכאי לפיצויים) תשוחרר הקופה לטובתו.

שימוש נכון בסעיף ימנע מהעובד להשאר בעבודתו עקב החשש לאבד את הפיצויים ומצד שני יתן למעביד שקט תקציבי לגבי חובותיו לעובדיו.

נציין כי המגמה של שחרור פיצויים לעובד דרך סעיף 14 באה לידי ביטוי גם בהסכם הקיבוצי בדבר פנסיית חובה במשק שהכיל באופן אוטומטי את הסעיף על ההפקדות לפנסיית החובה.

הערה חשובה לסיום

בכדי להנות מההטבות על פי הסעיף יש לבצע את האמור באישור הכללי או בהסכם הקיבוצי באופן מלא. לכן טוב יעשו המעסיקים אשר מחליטים להחיל את הסעיף אם יתיעצו עם איש מקצוע אשר יסביר להם את כל המשמעויות של ההחלטה.

*עורך דין ירון שמיר, עוסק כ-15 שנים בתחום הפנסיוני במגוון תפקידי ניהול , עוסק בפיתוח עסקי בתחום הפנסיה, הגמל והביטוח ומשמש כמומחה הפנסיוני של Bizportal

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.