גרינברג: "אני מעריך ש-GM לא תיכנס לצ'פטר 11 ואז תוך שנתיים-שלוש המניה תעשה מאות אחוזים"
התקופה הנוכחית בשוק ההון היא תנודתית ביותר ועדיין המדדים קרובים יותר לשפל מאשר לשיא. אחד הנושאים המעניינים ביותר כיום בשוק ההון היא ההימור על מניות של חברות שנמצאות על סף פשיטת רגל ומעל כולן נמצאת בסיטואציה הזו ענקית הרכב האמריקנית, חברת ג'נרל מוטורס.
בשיחה עם שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של אתר BIzportal, ניסינו להבין מה זה תהליך כניסה לצ'פטר 11, מה האפשרויות העומדות בפני הסוחר ומה הסיכוי שג'נרל מוטורס אכן תיכנס לשלב של צ'פטר 11.
הראיון התקיים ביום ראשון בצהריים, ביום שני דיווחה הנהלת GM על תוכנית מעודכנת שתהפוך את התמהיל העסקי של החברה לממוקד לקוחות, חסכני בעלויות ויעיל. כל זאת כדי שתוכל לשרוד לאור המשבר החמור בתעשיית הרכב בארה"ב וכאשר הממשל מציב לוח זמנים לביצוע ההתייעלות עם דדליין ברור - ה-1 ביוני.
בשורה התחתונה והדבר החשוב ביותר ביותר בתוכנית הוא הצעת GM להמרה של התחיבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח למניות רגילות. במסגרת ההמרה מציע ג'נרל מוטורס 225 מניות רגילות תמורת כל 1,000 דולר של אג"ח ערך נקוב לפדיון. ההצעה למחזיקי האג"ח תהיה תקפה עד ל-26 למאי. ההיקף הכולל של המהלך מוערך ב-27.2 מיליארד דולר.
מנ"כל ג'נרל מוטורס, פריץ הנדרסון, אמר בראיון מצולם לרשת בלומברג (ראיון שחובה לראות) כי עסקת המרת חוב החברה למניות היא השלב הקריטי בעניין שאלת כניסת החברה למצב של הגנה מפני נושים (צ'פטר 11).
בתוך כך, מספר שעות לאחר פרסום התוכנית מצד ג'נרל מוטורס, כבר נשמעו לא מעט קולות שאומרים כי הסיכוי בעלי האג"ח יסכימו למהלך שהחברה מציעה הוא נמוך מאוד וכי ההצעה לחלוטין לא הוגנת.
אחד האנליסטים שהתייחס לעניין, אמר כי ההצעה היא למעשה הצמדת אקדח לראשם של בעלי האג"ח שיודעים שבתהליך של כניסה לצ'פטר 11 הם יכולים להפסיד הרבה יותר ולכן אין להן ממש ברירה.
בראיון המצולם ל-BIzportal אומר גרינברג, כי "GM זה לא עניין כלכלי אלא לאומי, זו העיר דטרויט שכרגע האבטלה בה עומדת על 15% והיא עלולה להגיע למצב של 30%. הממשל יכול להציל את ג'נרל מוטורס, אין הבדל בין סיטיגרופ לג'נרל מוטורס מבחינת יכולת הממשל להציל את החברה".