חזקיהו לבנקים: תאמצו מדיניות חדשה שתגביל את הבונוסים לעובדים

המפקח על הבנקים שלח חוזר לבנקים בו הפציר בהם לגבש מדיניות חדשה, שתגביל את רמות השכר והמענקים שבהם נהגו עד כה לתגמל את המנהלים והעובדים בבונוסים שנתיים
אריאל אטיאס |

המפקח על הבנקים בבנק ישראל, רוני חזקיהו, שלח אמש (ד') חוזר לראשי הבנקים בו הפציר בהם לגבש מדיניות חדשה, שתגביל את רמות השכר והמענקים שבהם נהגו עד כה לתגמל את המנהלים והעובדים, דרך קבע או בבונוסים שנתיים. תאריך היעד לגיבוש המדיניות נקבע ל-30 ביוני.

"הסדרי תגמול בלתי הולמים הם אחד הגורמים הבולטים שהובילו להיווצרותו של המשבר הנוכחי בשוקי ההון והכלכלה בעולם. הם עודדו לעיתם נטילת סיכון חסרת פרופורציות, תוך התחשבות מועטה בסיכונים ארוכי טווח", אמר חזקיהו בחוזר.

חזקיהו ביקש מראשי הבנקים להחליט בהקדם על שינוי כיוון, שיתחיל להביא בחשבון את הסכנות החדשות המאיימות על יציבות המוסדות הפיננסיים בעקבות המשבר הגלובלי. בתוך כך, הוא לא חייב את ראשי הבנקים לבטל את הבונוסים או לבצע קיצוץ דרמטי בשכר, וגם לא קבע מגבלות מירביות להיקף התגמולים.

מכתבו של המפקח על הבנקים נשלח בעקבות אזהרת הרווח חסרת התקדים של בנק הפועלים על ההפסד הצפוי לו בשנה שעברה בהיקף של כחצי מיליארד שקל. לדברי חזקיהו, מדובר ב"סנונית ראשונה", זאת לנוכח התחזית שלו שאזהרות רווח דומות צפויות בקרוב גם מצד הבנקים האחרים עקב ההאטה במשק, שמובילה לירידה תלולה ברווחיותם.

כמו כן, ניתן להניח שהחקיקה בארה"ב עליה הודיע בשבוע שעבר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, גם דחפה לביצוע המהלך. אובמה הודיע על תקנה חדשה הקובעת תקרה לשכר המנהלים במוסדות הפיננסיים המקבלים סיוע מהממשל האמריקני. על פי התקנה לא יוכלו לקבל הבכירים משכורת ובונוסים העולים על 500 אלף דולר לשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.79%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.