הדולר האוסטרלי נראה זוהר אל מול הקנדי

עוצמתה של הכלכלה האוסטרלית על אף הדישדוש במרבית כלכלות המערב נובעת בעיקר מקשרי המסחר הנירחבים בין אסיה ליבשת האוסטרלית

עוצמתה של הכלכלה האוסטרלית על אף הדישדוש במרבית כלכלות המערב נובעת בעיקר מקשרי המסחר הנירחבים בין אסיה ליבשת האוסטרלית. כמו כן, המשך נסיקתו של הזהב, אשר על אף רמות השיא בהן שוהה, מותיר סוחרים רבים בשוק בפוזיציות קניה. יצוא מתכות מהווה את אחד מהענפים המרכזיים של אוסטרליה ומחיריו הגבוהים של הזהב תומכים בשטר המקומי. מנגד הירידה במחירי הנפט ותלותה של הכלכלה הקנדית בכלכלת ארה"ב מכבידים משמעותית על הלוני. הצפי להמשך הורדות הריבית בקנדה בשבוע הקרוב עשוי להגדיל את פער הריביות בין שתי המטבעות לכדי 3% ולתמוך משמעותית בהמשך התחזקותו של הדולר האוסטרלי על חשבונו של הדולר הקנדי החבוט.

איתותי קניה:

קניה בפריצה של רמת ההתנגדות 0.9185

קניה בפריצה של רמת ההתנגדות 0.9090

קניה בכישלון פריצה של רמת התמיכה 0.8990

איתותי מכירה:

מכירה בכישלון פריצה של רמת התמיכה ב 0.9090

מכירה בפריצה של רמת התמיכה ב 0.8990

מכירה בפריצה של רמת התמיכה ב 0.8880

לאחר ששהה הזוג זמן רב בין הרמות של 0.8450-0.8880 נפרץ הטווח לכיוון מעלה. כעט נראה כי המגמה הראשית של הזוג חזרה להיות שורית וכך גם המגמה המשנית. ניתן לראות חציה של קו הממוצע הנע ל 50 יום כלפי מעלה על ידי קו הממוצע הנע ל 20 יום, כשגם הממוצעים הנעים לטווח הקצר 20 ו-10 יום נמצאים לאחר הצטלבות שורית ומצביעים מעלה. ה-RSI חזר מרמות של קניות יתר מטה ונמצא במגמה שורית המאותת על המשכות הקניות על הזוג.

ה-RSI מקבל תמיכה סביב רמות ה-60% ויש לשים לב לפריצה של רמה זו מטה אשר עשויה לאשר תיקון. אוסילטור המומנטום מצביע מטה בחדות ומאותת על אפשרות של תיקון בתחילת השבוע אל עבר רמת ה 0.8990.

רצועות בולינגר עדיין רחבות ומאותת על המשך מהלכו של הזוג מעלה. ה-MACD נמצא מעל קו האפס וממשיך מעלה. במגמה המינורית נראה כי קו המגמה השורית לא ניפרץ.

הפסגות עליהן עשוי הזוג לקרוא תיגר הן 0.9180-0.9230 בטווח הקצר ו-0.95 בטווח הבינוני ארוך.

אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את המטבעות או השוק להלן. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה טכנית. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

מאת, שגיב פרץ

פינוטק מחלקת אנאליזה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.