הרבי, העשירים והמלחמה בעוני
מספרים על רב העיירה אשר ישב מהורהר בביתו, במוצאי שבת. לשאלת אשתו, הרבנית, ענה כי עלה במוחו רעיון כביר: "עשירי העיירה יתנו קצת מכספם לעניים וכך אלה יקטינו במעט את ממונם ולאלה לא ייחסר". עודדה הרבנית את בעלה ואכן זה הלך לבית הכנסת. הרב חזר לאחר זמן, מהורהר כשהיה. כששאלה אשתו: "איך היה?", ענה הרבי: "פיפטי-פיפטי, כלומר, הצלחתי בחמישים אחוז". הרבנית שאלה למה הכוונה ב"חמישים אחוז"? והרבי ענה: "העניים מוכנים לקבל, אבל העשירים עדיין לא מוכנים לתת".
חשיבה שיווקית על רגל אחת
במקרים רבים נדרש מנהל תיקי הלקוחות (מת"ל) להתמודד עם מצב הדומה לזה המוצג במשל: רצון הראשון לנתב את לקוחותיו לתועלת הארגון המיוצג על ידי המת"ל, כשהאחרונים אינם בהכרח שותפים לרצון זה. מסיבה זו אנו נדרשים למספר תובנות מעולם השיווק.
שיווק הוא חיבור בין צורך למענה
אדם המתמודד עם בעיה כלשהי הוא בהכרח בעל צורך. אם לפני אדם זה יוצג מענה לאותו צורך - גדולים הסיכויים שהמענה המוצע יאומץ.
אנשים קונים תועלות ולא תכונות
כולנו מקבלים החלטות קנייה רבות לאורך החיים. החלטות אלה עוסקות במוצרים "גדולים" (רכב ודירה לדוגמה) ובמוצרים קטנים (עיתון, מזון מהיר וכיו"ב). ניתוח הגורמים העומדים מאחורי החלטות קנייה, כאלה ואחרות, מראה כי אנשים בוחרים במוצרים הנותנים להם את התועלת המרבית עבורם.
החלטות קנייה נסמכות על מניעים רציונליים ואמוציונליים כאחד
בהמשך לכלל הקודם, ניתן לראות כי בצד מניעים רציונליים בהחלטות קנייה (מחיר, איכות, תנאי תשלום וכיו"ב), ישנה שורה שלמה של מניעים מבוססי רגש - מניעים אמוציונליים - אשר יש להם משקל בהחלטתו הסופית של הצרכן. מניעים אלה כוללים, בין היתר, את הצורך בהשתייכות והערכה, הצורך בביטחון והצורך בקבלה חברתית.
צעד אחד קדימה - מכירת מוצרי שרות
"מוצר שרות" הנו מוצר בלתי מוחשי המוצע ללקוח. בין המוצרים המוגדרים כ"מוצרי שרות" ניתן למנות מוצרים כגון ייעוץ פסיכולוגי, עריכת דין, שירותים בנקאיים, ייעוץ עסקי ואף את עבודת המת"ל. הדבר המשותף לכל מוצרי השרות הוא העובדה שללקוח קשה לאמוד את רמת האיכות של המוצר עקב היותו לא-מוחשי. עקב כך, הלקוח יחפש מדדים זמינים אחרים ומעל הכל הגורמים שייבחנו בקפידה הם מאפייני נותן השרות - המת"ל, כולל רמת המקצועיות שלו, צורת התקשורת שלו עם הלקוח, מידת האסרטיביות שלו, יכולתו להתמודד עם הדרישות העולות מצד הלקוח, ועוד.
המלצות למת"ל
1. השתמש בעקרונות ה-One to One Marketing בעבודת ההדרכה. גישה זו מתייחסת אל כל לקוח כאל ישות נפרדת, בעלת צרכים, אינטרסים ורצונות משלה; זיהוי הצרכים, האינטרסים והרצונות של הלקוח מאפשר לספק להתאים את המוצר הנמכר בצורה מיטבית. התאמת צורת התקשורת עם כל אחד מן העובדים השייכים לארגון המנוהל על ידי המת"ל יגבירו את רמת ההבנה של המת"ל, את יכולתו לקדם את יעדיו האישיים וכך גם את יכולתו לעזור ללקוח.
2. על המת"ל "למכור" את עצמו, לפני הכל. עבודת השיווק נשענת על שלושה עיקרים: הארגון, המוצר ואיש השיווק. הלקוחות השונים בודקים בראש ובראשונה את המדריך, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית-אנושית. יכולות המת"ל לענות לצורכי הלקוחות, להגיב במהירות לדרישות שונות, להתמודד עם מצבים בעייתיים ולהפגין סוגי התנהגות נוספים העונים להגדרה "מנהיגות לא-פורמלית", כל אלה יכתיבו, במידה רבה, את הצלחתו של המת"ל בעבודתו.
3. התועלות הרציונליות ללקוח חייבות להיות ברורות. הלקוח יטה לשתף פעולה עם המת"ל אם, מעבר לקשר הטוב ביניהם, יהיה ברור ללקוח מה הוא מקבל בתמורה. במלים אחרות, "מה יוצא ללקוח" מעצם קיום הקשר שלו עם המת"ל.
4. בצע פעולות pre-sale לפני תחילת הקשר עם הלקוח. השלב הטרום-מכירתי הכולל פעולות שונות ובהן איסוף מידע על הלקוחות השונים - אלה עימם למת"ל יש קשר ישיר וכן עובדים אחרים בארגון הלקוח אשר עלולה להיות להם השפעה עקיפה על עבודת המת"ל. זאת, כהכנה לקראת הקשר עם הלקוח, על שלביו השונים.
בנוסף, מומלץ להיוועץ עם קולגות המכירים את ארגון הלקוח בניסיון לאתר את המנהיגים הלא-פורמליים בארגון הלקוח, היות ואלה נחשבים ל"מעצבי דעת קהל" (opinion leaders) ויכולים ליצור סחף חיובי בקרב חבריהם. זיהוי המנהיגים הלא פורמליים משמעותי במיוחד להצלחת תהליכי הטמעה של מערכות חדשות בארגון.
לסיכום, הטמעת התפיסה השיווקית בעבודתם של מנהלי תיקי לקוחות, ובפרט כאלה אשר צמחו בתחומים טכנולוגיים באופיים, תעזור לטיוב עבודת המת"ל ולעמידה ביעדים המוגדרים לו.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

סכסוך העבודה בבנק הפועלים: 8,000 עובדים בשביתות אזוריות ללא הגבלת זמן
העיצומים בבנק הפועלים מתרחבים, כאשר עובדי הבנק פותחים בשביתות אזוריות ללא הגבלת זמן במחאה על תוכנית קיצוצים נרחבת שמקדמת ההנהלה, שלטענתם תפגע בעובדים, בלקוחות ובעתיד הבנק
סכסוך העבודה בבנק הפועלים פועלים -1.54% מחריף. לאחר השביתה שהתקיימה היום (שני), ארגון עובדי הבנק הודיע על החרפת הצעדים החל ממחר. 8,000 עובדי הבנק יקיימו שביתות אזוריות ללא הגבלת זמן, כאשר בכל יום יושבת אזור אחר. מחר יושבתו כל סניפי איזור המרכז, המוקד הטלפוני הארצי וחטיבת השווקים הפיננסיים.
השביתות הן תגובה לתוכנית קיצוצים דרמטית שמקדמת הנהלת הבנק תחת ניהולו של המנכ"ל ידין ענתבי. התוכנית כוללת ביטול של כ-770 תקנים באמצעות אי איוש ואיחוד משרות, וניוד כפוי של מאות עובדים תוך פגיעה בשכרם ובאופק הקידום שלהם. העובדים מתנגדים לצעדים שהם מגדירים כ"כוחניים וחד-צדדיים". העיתוי של הקיצוצים מעורר זעם מיוחד בקרב העובדים. הבנק ממשיך לרשום רווחי שיא של מיליארדי שקלים, מה שגורם לעובדים לראות בקיצוצים צעד בלתי מוצדק. לדבריהם, זה סותר את הרווחיות הגבוהה של הבנק ופוגע בעובדים שתרמו להצלחה זו לאורך השנים.
רוני גרפונקל, יושב ראש ארגון עובדי בנק הפועלים, מתח ביקורת חריפה על ענתבי: "התוכנית הדורסנית והמנותקת שמוביל מנכ"ל הבנק תפגע בעתיד הבנק, בעובדים ובלקוחות. ענתבי שכח שהוא כבר לא נער אוצר שרק מחפש סעיפים לקיצוץ בתקציב, אלא מנכ"ל של ארגון חיוני שמשרת מיליוני לקוחות ועושה זאת בהצלחה במשך עשרות שנים".גרפונקל הוסיף והאשים את ענתבי בחוסר אחריות ניהולית: "במקום לנהוג באחריות ניהולית ובחזון ארגוני, הוא מקדם צעדים כוחניים, חד-צדדיים ואטומים, שנועדו לשרת את שורת הרווח בלבד - על חשבון הלקוחות והעובדים".
העובדים טוענים שהם כבר מתמודדים עם עומסי עבודה חסרי תקדים כתוצאה מקיצוצים קודמים ושינויים במצבת כוח האדם בשנים האחרונות. לדבריהם, הקיצוצים הנוספים יחמירו את המצב ויפגעו גם בשירות ללקוחות. ארגון העובדים מדגיש שהמחאה נועדה להגן לא רק על זכויות העובדים אלא גם על עתיד הבנק ועל איכות השירות שהוא מעניק ללקוחותיו.
- 8,000 עובדי בנק הפועלים ישבתו מחר במחאה על תוכנית הקיצוצים
- ידין - בלי עובדים לא תעקוף את חנן פרידמן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השביתות האזוריות מתוכננות להמשיך ללא הגבלת זמן עד להגעה להסכמה. מחר כאמור יושבתו סניפי איזור המרכז כולל תל אביב, בקעת אונו, רמת גן, גבעתיים ופתח תקווה. המהלך צפוי לפגוע בשירותי הבנק ללקוחות ולהגביר את הלחץ על ההנהלה להגיע להסכמה עם נציגי העובדים.