שוקי הסחורות: אפשר לעשות כסף ממה שיש במצבר שלכם
העופרת היא בין העתיקות שבמתכות הידועות לאדם. בימי הביניים אף נחשבה לעתיקה שבמתכות, ואלכימאים חיפשו דרך להפוך אותה לזהב.
בספר במדבר (פרק ל"א, פסוק כ"ב) היא נזכרת כאחת משש מתכות נוסף על הזהב, הכסף, הנחושת, הברזל והבדיל. ואכן, העופרת נמצאת בשימוש האדם כבר יותר מ-7000 שנה, מכיוון שהיא נפוצה ביותר וקל להפיק אותה. מדובר במתכת רכה, הניתכת בטמפרטורה נמוכה (327 מעלות צלזיוס) וקלה לעיבוד; דבר המסביר את השימושים הרבים שנעשו בה במרוצת השנים.
ברומא העתיקה השתמשו בעופרת להתקנת צינורות מים, שימוש שהחזיק מעמד עד לאחרונה. רבים מאתנו אולי עדין זוכרים את הסיפון מתחת לכיורים שהיה מעופרת ורק בשנים האחרונות הוחלף בצינורות פלסטיק. משום כך, מקורה של המילה שרברב באנגלית, plumber, ובספרדית, plomero, בשם הלטיני של העופרת plumbum.
העופרת היא מתכת אפורה, כבדה (משקלה הסגולי 11.3), בעלת מוליכות חשמלית ותרמית נמוכה. העופרת יוצרת שכבת תחמוצת במגע עם האוויר, דבר המסביר את העמידות הרבה שלה בפני קורוזיה. העופרת ותרכובותיה הן רעילות ביותר, ולכן מרבית השימושים שנעשו בעבר בעופרת אסורים כיום. ברומא העתיקה למשל השתמשו בכלי עופרת להכנה, לאחסון ולשתיית יין, ויש היסטוריונים המשערים שהאימפריה הרומית קרסה מפני שהאוכלוסייה סבלה מהרעלת עופרת עקב הספקת מים בצינורות עופרת ושתיית יין מכלי עופרת. זו השערה שאין לפסול, אף על פי שקיימות עדויות בכתב לכך שרעילות העופרת הייתה ידועה עוד בימי רומא העתיקה, ומשקע הגיר בצינורות שם לא אפשר מגע ישיר בין המים לעופרת.
לעופרת ולתרכובותיה שימושים רבים, שרובם נאסרו בשנים האחרונות. שימוש רב נעשה בעופרת פחמתית כמרכיב בצבעים, שבהם גם ציירו הציירים בתקופות השונות. קיימת סברה שהצייר הספרדי פרנסיסקו גויה לקה בחירשות עקב הרעלת עופרת. כיום משתמשים בעופרת רק לצבעים לצביעה חיצונית, למשל של כבישים וקירות חיצוניים. עד לא מזמן השתמשו בתוספת אתיל עופרת כתוסף לבנזין לשיפור ביצועי המנוע, שימוש זה נפסק כמעט לחלוטין מלבד במכוניות ישנות שעדיין זקוקות לדלק עם עופרת בגלל תכונות הסיכה שיש לעופרת, וכמעט כולנו משמשים כיום בדלק נטול עופרת.
השימוש העיקרי כיום בעופרת והמסביר את הביקוש הרב אליה הוא ייצור הלוחות במצברי המכוניות וסוללות מסוימות, למעשה התעשייה הזו מהווה כ-75% מצריכת העופרת בעולם. שימושים נוספים הם ייצור לוחות מיגון מפני קרינה בציוד רנטגן ובכורים גרעיניים וכן במכשירי טלוויזיה ובמסכי מחשב המבוססים על שפופרת קטודית (במסכים דקים אין צורך בלוחות הגנה מפני קרינה). בין השאר, העופרת משמשת גם להכנת קליעי תחמושת, לציפוי כבלי חשמל, לייצור זכוכית בדולח, לגלזורות מסוימות בקרמיקה ולמשקולות לדיג ולצלילה.
עופרת טהורה מופיעה אומנם בטבע אבל היא נדירה למדי; לרוב תימצא העופרת בתרכובות של מינרלים שונים, הנפוץ בהם הוא גלניט, גופרת הנחושת, המכיל 86.5% עופרת. לרוב מפיקים את העופרת מהמינרל בקלייה בטמפרטורה גבוהה בנוכחות פחם אבן.
כיום יותר מ-50% מצריכת העופרת העולמית נוצרת ממחזור עופרת ממצברים ישנים ומגרוטאות עופרת.
התפוקה העולמית של עופרת ממכרות בשנת 2005 הייתה 3.3 מיליון טון, סין הפיקה 30.8% מהכמות, אוסטרליה - 21.6%, ארצות הברית - 13.3%, פרו - 9.7%, מקסיקו - 4.8%, וקנדה - 2.4%.
הצריכה העולמית של עופרת בשנת 2005 הייתה 7.6 מיליון טון, סין צרכה 25.0% מהכמות, ארצות הברית - 20.3%, גרמניה - 5.2%, קוריאה - 4.9%, יפן - 3.8%, בריטניה, ספרד, איטליה, ומקסיקו - 3.5% כל אחת וצרפת 2.8%.
יצואנית העופרת הגדולה בעולם בשנת 2005 הייתה סין ואחריה אוסטרליה, קנדה, פרו וגרמניה. יבואנית העופרת העיקרית באותה שנה הייתה ארצות הברית ואחריה ספרד, קוריאה, צרפת וטייוואן.
קיימות רזרבות מוכרות גדולות של עופרת ברחבי העולם, העיקריות שבהן (על פי סדר חשיבותן) נמצאות באוסטרליה, סין, ארצות הברית, קזחסטאן, פרו, קנדה ומקסיקו. החברות מפיקות העופרת המובילות בעולם בשנת 2005 לפי סדר כמות ההפקה היו BHP Billiton, Doe Run, Xstrata, State of China, Tack Cominco ו-Anglo American.
מחיר העופרת נע בתחום שבין 200 ל-500 דולר לטון בשנים 1947-1976, לאחר מכן החל המחיר לעלות והגיע למחיר ממוצע של 1,160 דולר לטון בשנת 1979, מחיר המקביל ל-3,500 דולר לטון, בדולרים של היום מתואמים לאינפלציה. בשנים שלאחר מכן שב מחיר העופרת לרדת עד שהגיע למחיר ממוצע של 420 דולר לטון בשנת 1985. בסוף שנת 2003 החל מחיר העופרת לעלות ונע בסביבות 1,000 דולר לטון מתחילת שנת 2004 לתחילת 2006. ממאי 2006 עלה מחיר העופרת באופן תלול והגיע למחיר של כ-2,000 דולר לטון בחודשיים האחרונים.
המסחר בעופרת מתנהל בבורסת המתכות של לונדון (LME) החל משנת 1903. חוזה סטנדרטי מתייחס ל-25 טון עופרת, ובמחיר של 2,074 דולר לטון היה ערכו ב-16 במאי 51,850 דולר. מי שמעריך שמחיר העופרת ירד בקרוב יכול גם "למכור שורט" חוזה על עופרת.
עסקות בחוזים עתידיים ובייחוד באופציות על החוזים האלו הן ממונפות וכרוכות בסיכון רב, אך גם בפוטנציאל לרווחים גדולים מאוד כשמצליחים לצפות את מגמת מחירי העופרת. עסקות מסוג זה אינן מומלצות למי שאינו מקצוען.
מכיוון שכל מצברי המכוניות בעולם צורכים עופרת (אם כי המצברים המודרניים מחזיקים שנים רבות יותר), יגדיל הגידול בייצור המכוניות בעולם כולו ובעיקר בסין, הודו ואמריקה הלטינית, את הביקוש לעופרת. גם הגידול בציי המשאיות וכלי הרכב הגדולים בעולם, הנזקקים למצברים גדולים יותר, יוסיף למגמה. אולם הגידול בהספקת העופרת הוא בעייתי בגלל התנגדות התושבים וארגוני איכות הסביבה לפתיחת מכרות ומפעלי התכה חדשים. כל הגורמים האלה יכולים להביא למחסור בעופרת ולעלייה במחירה.
*מאת: אריה גורן, אנליסט גלובלי בפרגון, מערך ניהול השקעות חו"ל של כלל פיננסים בטוחה.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

״מה שטוב לאירופה״ - שווה לישראל: עד 12% ירידה במחירים
משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את סיכום המחצית הראשונה של 2025, ובו נתונים המעידים על השינויים בתהליכי היבוא לישראל. שיעור יישום הרפורמות "לא עוצרים בנמל" ו"מה שטוב לאירופה - טוב לישראל" חוצה את רף ה-90%, והנתונים מצביעים על עלייה משמעותית ביבוא מוצרים ועל ירידות מחירים של עד כ-10% במוצרים מסוימים. שר הכלכלה ניר ברקת אמר כי "הרפורמות שהשקנו כבר מוכיחות את עצמן בשטח - יותר תחרות, יותר יבואנים, ומחירים שיורדים לצרכן הישראלי. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים בזמן אמת וממשיכים לעודד את היבואנים בהסברה והדרכה, כדי שכל משפחה בישראל תרגיש את ההקלה ביוקר המחיה".
שוק היבוא הישראלי נחשב במשך שנים לריכוזי ומסורבל, עם חסמים רגולטוריים ותקינה כפולה שהכבידו על יבואנים. גם מוצרים שאושרו באירופה נדרשו לעבור הליכים חוזרים בישראל - מה שיצר עיכובים בנמלים, בדיקות כפולות ועלויות נוספות שהגולגלו לצרכן. הרפורמות שמוביל משרד הכלכלה נועדו לצמצם את שכבות הפיקוח, להפחית עלויות ולפתוח את הדלת לשחקנים חדשים. מדובר במהלך שנועד לשפר את התחרות, לקצר תהליכים ולהתאים את שוק היבוא המקומי לסטנדרטים הנהוגים במדינות מפותחות.
שינוי בדפוסי היבוא
הרפורמה "לא עוצרים בנמל", שנכנסה לתוקף במהלך 2024, שינתה את מבנה העבודה מול המכס ומוסדות התקנים. במקום בדיקות חוזרות ואישורים מראש, היבואנים נדרשים להצהיר על עמידה בתקן ולשאת באחריות לאמינות ההצהרה. על פי נתוני המשרד, כ-91% מהיבואנים כבר משתמשים במסלול החדש, המהווה כ-80% מהיקף היבוא הכספי. השימוש במסלולים הישנים ירד ביותר מ-90%. בסקר שנערך בקרב היבואנים, כ-70% מהנשאלים דיווחו על ירידה בעלויות או על הרחבת מגוון המוצרים שהם מייבאים.
במקביל, רפורמת "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל", שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, מאפשרת לייבא מוצרים שאושרו באירופה ללא צורך בבדיקות חוזרות במכון התקנים. לפי הנתונים, כ-9% מערך היבוא הרשמי - בהיקף שנתי של כ-20 מיליארד שקל - כבר נעשה לפי התקינה האירופית. בין הקטגוריות שנכנסו תחת ההכרה החדשה: מוצרי חשמל, מחשבים וציוד תקשורת, צעצועים, מוצרי תינוקות וכלי מטבח.
- משרד התעשיה דוחה את גביית הערובה על אלומיניום מסין - מה זה אומר על קליל?
- יבואני הקנאביס מאיימים על ברקת: נפנה לבג"ץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ירידות רוחביות במוצרים
הנתונים שפרסם המשרד מצביעים על גידול ביבוא לצד ירידה מתונה במחירים. יבוא האופניים עלה ב-44%, מכונות הקפה ב-38%, והמקררים ב-27%. מחירי מכונות הכביסה ירדו בכ-24%, שואבי האבק בכ-12.6%, והאופניים בכ-12%. במקביל נרשמה עלייה במספר היבואנים - 65% בתחום האופניים ו-60% בתחום שואבי האבק - ובחלק מהקטגוריות נוספו שחקנים חדשים לרשימת עשרת המובילים.