סחורות: איך באמת משקיעים בפלטינה?
הביקוש הגדול למתכת האצילה פלטינה וההיצע המוגבל שלה הביאו לעלייה תלולה במחירה, כפי שהסברתי בשבוע שעבר, יותר מ-20% ממוצרי הצריכה בעולם מכילים פלטינה או דורשים פלטינה בתהליך ייצורם.
הפלטינה משמשת בעיקר לייצור תכשיטי יוקרה ולממירים קטליטיים ברכב. ההחמרה בתקנות למניעת זיהום אוויר באירופה, סין ויפן מביאה לשימוש מוגבר בפלטינה לממירים קטליטיים בעיקר ברכבים המונעים בדיזל. בגלל העלייה הגדולה במחיר הפלטינה יצרני רכב בארצות הברית עוברים לשימוש גם בפלדיום לממירים קטליטיים ברכב המונע בבנזין, משום שמחירו של הפלדיום כרבע ממחיר הפלטינה (הפלדיום הוא מתכת מקבוצת הפלטינה הנחשבת גם לאצילה ולה תכונות רבות הדומות לתכונות הפלטינה). בסין גובר השימוש בפלדיום כתחליף לפלטינה גם בתכשיטים, אך בארצות הברית וביפן השימוש בפלדיום לתכשיטים הוא אפסי. דרך אגב, מה שמכונה זהב לבן הוא סגסוגת של זהב ופלדיום.
לאלו המעריכים שמחיר הפלטינה צפוי להוסיף לעלות ומחפשים להרוויח מכך – אביא כאן את הדרכים העיקריות להשקיע בפלטינה. חשוב לציין שמטרת המאמר היא לספק לקורא מידע על ההשקעה בפלטינה, אך אין לראות בו בשום מקרה המלצה לקנייה או למכירה.
חוזה עתידי ((future contract: העסקות נעשות בבורסת הסחורות של ניו יורק (NYMEX), חוזה סטנדרטי מתייחס לחמישים אונקיות טרוי פלטינה, ובמחיר של 1,263 דולר לאונקיה היה ערכו בשישה באפריל 63,150 דולר, הדרישה לביטחונות למי שאינו חבר בורסה היא רק 3,375 דולר לכל חוזה. אפשר גם לסחור בבורסת NYMEX באופציות על החוזים העתידיים בפלטינה: כל אופציה מתייחסת לחוזה אחד על 50 אונקיות פלטינה. מי שמעריך שמחיר הפלטינה ירד בקרוב יכול גם "למכור שורט" חוזה על הפלטינה או לרכוש אופציית put על חוזה עתידי.
עסקות בחוזים עתידיים ובייחוד באופציות על החוזים האלו הן ממונפות וכרוכות בסיכון רב, אך גם בפוטנציאל לרווחים גדולים מאוד כשמצליחים לצפות את מגמת מחירי הפלטינה. עסקות מסוג זה אינן מומלצות למי שאינו מקצוען.
תעודת סל העוקבת אחר מחיר הפלטינה: בשלב זה אין בשוק תעודה כזאת, אבל השמועות אומרות שבקרוב מתעתדת אחת החברות המנפיקות תעודות סל להנפיק תעודה העוקבת אחר מחיר הפלטינה. אם תתממש ההערכה, צפוי מחיר הפלטינה לעלות, כיוון שהחברה המנפיקה את התעודה תיאלץ לרכוש כמות גדולה של פלטינה או חוזים עתידיים לפלטינה כגיבוי לתעודת הסל.
השקעה במטבעות פלטינה: ממשלת ארצות הברית הטביעה את מטבעות הנשר האמריקאי שנת 2007 מפלטינה טהורה, 99.95%. את המטבעות אפשר להשיג במשקל של אונקיית טרוי אחת, חצי אונקיה, רבע אונקיה ועשירית אונקיה. מחיר המטבעות גבוה בכ-28% ממחיר המתכת בגלל ערכם לאספנים.
באתר חברת המטבעות הנדירות אוסטין, ,www.austincoins.com/Platinum-eagles מציעים מכירה מקוונת של מטבעות הפלטינה בתשלום בכרטיס אשראי והמשלוח מידי ומאובטח. מחיר המטבע של אונקיה אחת הוא 1,615 דולר, של חצי אונקיה 829 דולר, של רבע אונקיה 429 דולר ושל מטבע במשקל עשירית אונקיה 179 דולר. גם ממשלת קנדה מטביעה מטבעות פלטינה טהורה ועליהם סמל העלה של עץ האדר הקנדי, המופיעים במשקלים זהים למטבעות של ארצות הברית.
חברה ציבורית העוסקת בפלטינה: חברת Stillwater Mining הנסחרת בבורסת ניו יורק בסימול ,SWC עוסקת בהפקה, בעיבוד ובשיווק פלטינה ופלדיום במדינת מונטנה בארצות הברית. לחברה מכרות ומפעל זיקוק במקומות שונים במונטנה. לחברה יש רזרבות מוכחות של 42.4 מיליון טון עפרות עם נצולת ממוצעת של 0.54 אונקיות פלטינה ופלדיום לטון עפרה, כלומר רזרבה של כ-23 מיליון אונקיות פלטינה ופלדיום ביחד.
החברה נוסדה בשנת 1992 ומרכזה בעיר Billings במדינת מונטנה. בזכות העלייה החדה במחיר הפלטינה השיגה SWC רווח נקי של 2.8 מיליון דולר ברבעון האחרון, לעומת הפסד ברבעון המקביל בשנה שעברה. מכפיל הרווח הצפוי של החברה לשנת 2008 הוא בסביבות 23. החברה מעודדת לאחרונה שימוש במתכת פלדיום לייצור תכשיטים בסין ויצאה במסע פרסום רחב לכך בשנחאי ופקינג, זאת בתקווה להעלות את מחיר הפלדיום שנסחר לאחרונה במחיר זול יחסית של 355 דולר לאונקיה, בגלל עודף היצע של המתכת המופקת ברוסיה בכמויות גדולות. כיום כל תפוקת הפלדיום של SWC הולכת לממירים קטליטיים בתעשיית המכוניות בארצות הברית, והערכה היא שהגדלת השימוש בפלדיום לתכשיטים בסין תביא להגברת הדרישה למתכת זו ולעלייה במחירה.
אם כן, אפשר להשקיע בפלטינה בחוזים עתידיים, במטבעות ובחברות המפיקות פלטינה, יש לזכור שמחיר הפלטינה הגבוה מאוד כיום יכול גם לרדת ולגרום להפסדים למי שמשקיע במתכת זו.
*מאת: אריה גורן - אנליסט גלובלי בפרגון, מערך ניהול השקעות חו"ל, של כלל פיננסים בטוחה.

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ-250 טיסות שבועיות ל-25 יעדים בינלאומיים
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ־250 טיסות שבועיות ל־25 יעדים בינלאומיים. מפת היעדים כוללת מגוון רחב של ערים מובילות באירופה, יעדים במזרח הרחוק ובצפון אמריקה, וכן טיסות ליעדים חורפיים עבור חופשות סקי. העונה הקרובה
משלבת בין יעדים חדשים שהושקו לאחרונה, בהם בנגקוק, ויאטנם, מינכן וליסבון, לבין יעדים ותיקים ואהובים על הקהל הישראלי. החברה מציינת כי מושם דגש על שעות טיסה נוחות, במטרה להתאים עצמה לצרכי הנוסעים. בין היתר, ארקיע תפעיל חמש טיסות שבועיות לפריז וחמש טיסות שבועיות
ללונדון (סטנסטד), כולן בשעות שנחשבות לאטרקטיביות במיוחד בשוק.
עוז ברלוביץ', מנכ"ל 'ארקיע ', מסר : "אנחנו גאים להציג ללקוחותינו לוח טיסות עשיר לעונת הסתיו והחורף, הכולל שילוב של יעדים קלאסיים לצד יעדים חדשים
ואטרקטיביים בדגש מיוחד על שעות טיסה נוחות והטובות ביותר. 'ארקיע' ממשיכה כל העת להתרחב ותמשיך להציע לקהל הישראלי מפת יעדים רחבה ומגוונת עם דגש על שיפור השירות בחברת התעופה הצומחת ביותר בישראל“.
לפני כחודש, הודיעה חברת התעופה ארקיע על הרחבת פעילותה במזרח הרחוק עם שני יעדים חדשים: טיסות ישירות לבירת וייטנאם האנוי, וחידוש הקו לבנגקוק שבתאילנד. שני הקווים יופעלו במטוסי Airbus A330 רחבי גוף, הכוללים שלוש מחלקות ישיבה: תיירים, תיירים פלוס ומחלקת עסקים עם מושבים שנפתחים למיטה מלאה עד לשני מטרים. הקו להאנוי, צפוי להפוך את ארקיע לחברת התעופה הישראלית היחידה עם טיסות ישירות ליעד הזה, יחל לפעול ב־5 בינואר 2026 במתכונת שבועית בימי שני, עם תוספת טיסה שבועית נוספת מתוכננת לחודש מרץ. זמן הטיסה להאנוי יעמוד על כ־11 שעות ו־35 דקות, והחזרה על כ־12 שעות ו־30 דקות. מחירי הכרטיסים יתחילו מ־699 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים. הקו לבנגקוק יחודש ב־25 בנובמבר 2025, עם שתי טיסות שבועיות בימי שני ורביעי (שיעברו לימי שני ושישי החל מינואר 2026). משך הטיסה לבנגקוק יעמוד על כ־10 שעות ו־45 דקות, ובחזור כ־11 שעות ו־25 דקות. מחירי הכרטיסים יחלו מ־499 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים.
בנוסף, בימים האחרונים, התבשרנו על חזרתם לפעולה של רוב החברות הבינלאומיות, וכולנו מצפים לבשורה גדולה, שתחזיר את השוק לתחרותיות שראינו בעבר, ושנחזה בירידת מחירים דרמטית וגם הרבה יותר אופציות וגמישות בטיסות. זה מגיע אחרי תקופה ארוכה של תלות כמעט מוחלטת בחברות ישראליות, ובעיקר באל על שניצלה את המצב והקפיצה את מחירי הכרטיסים בעשרות אחוזים. בקצב הזה טיסות לניו יורק ב-700 דולר, או לונדון סביב 100 דולר יכולים להיות אולי משהו שנראה כאן כבר בחורף הקרוב.
- ארקיע פותחת קווים למזרח הרחוק: האנוי ובנגקוק
- בעקבות הלחץ הציבורי: אל על תאפשר החזר בכרטיס, ארקיע וישראייר עדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהצד השני, לאחר סיום מבצע "עם כלביא", ענף התעופה כולו עמד בפני משבר ובאחד הדיונים בוועדת הכלכלה בכנסת דרש מנכ"ל ארקיע הכרה בחשיבות האסטרטגית של חברות התעופה הישראליות, וטען כי אם לא יועברו מענקי קיום מיידיים, החברות לא ישרדו את השנה הקרובה. "הנזקים נאמדים במיליוני דולרים. בלי תמיכה, לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. מדינה בלי תעופה לאומית היא מדינה מנותקת", הוסיף.