שוקי הסחורות: חצי מהעולם אוכל אותו, לא תקנה?

אריה גורן ממשיך את מסענו בשוקי הסחורות ומציג את הרקע והאופן בו אפשר לסחור בבבורסה של שיקגו באורז
אריה גורן |

האורז הוא מקור המזון העיקרי של כמעט מחצית מאוכלוסיית העולם. מכיוון שלאורז חשיבות רבה כל-כך בכל רחבי העולם, נחשב ביות האורז וגידולו לאחד המאורעות החשובים והמשפיעים ביותר בהיסטוריה של האדם.

בשפה הסינית הקלאסית המילה "חקלאות" והמילה "גידול אורז" הן מילים נרדפות, ומילה אחת בלבד (fan) מציינת הן אורז והן מזון, וכך גם ברבות מהשפות האסייתיות. בארצות המזרח הרחוק יש טקסים ומנהגים רבים הקשורים באורז, ובהם המסורת לזרוק אורז על זוגות שזה עתה נשאו כסימן לפוריות, מזל ועושר. אורז וגידולו הוא מוטיב נפוץ באמנות בארצות אלו.

לא ידוע בבירור היכן ומתי הוחל בביות גידול האורז, אבל הוכחות ארכיאולוגיות חדשות מלמדות על גידול אורז לאורך נהר היאנג-צ'ה שבמרכז סין כבר לפני 11,000 שנה. מסין עבר גידול האורז להודו בסביבות שנת 2500 לפנה"ס, לאינדונזיה בסביבות שנת 1500 לפנה"ס וליפן בסביבות שנת 100 לפנה"ס.

גידול האורז התפשט לכל האזורים שבהם קיימים התנאים הנדרשים לו – אקלים חמים ולחות רבה – כלומר, אזורים סב-טרופיים שאקלימם אינו קר או חם מדי. לפיכך כבר היה גידול האורז נפוץ בארצות מערב אפריקה בסוף המאה השבע-עשרה. לעבדים שהגיעו ממערב אפריקה לדרום ארצות הברית במאה השמונה-עשרה הייתה תרומה חשובה להתחלת גידול האורז באזור, לאחר שהביאו עמם ידע וניסיון בשיטות החקלאיות המסובכות של גידול האורז.

לרוב מגדלים אורז בשדות מוצפים במים המכונים paddies. כיוון שצמח האורז עמיד במים, גידול בתנאים אלו מונע צמיחה של עשבי בר העשויים להתפתח על חשבון צמח האורז. לפני הקציר ניתן לייבש את השדות. אפשר אמנם לגדל אורז באדמה יבשה, אבל אז דרוש ריסוס בחומרים כימיים משמידי עשבים. כמו כן, שיטת הגידול בשדות מוצפים מגדילה את היבול.

גידול האורז צורך כמויות גדולות של מים בהשוואה לגידולי מזון אחרים, אם מגדלים אותו בשדות מוצפים ואם באדמה יבשה; לכן כדאיות הגידול שנויה במחלוקת. טענת המתנגדים בארצות הברית ובאוסטרליה היא שגידול האורז צורך כ-7% מכמות המים הכללית (יש צורך ב-5,000 ליטר מים לגידול קילו אחד של אורז) ותורם תרומה מזערית לתוצר הלאומי. לעומת זאת, באזורים שבהם יורדים גשמים רבים, גידול אורז בשיטת ה- paddies עוזר במניעת שיטפונות.

יותר מ-95% מגידול האורז בעולם משמש למאכל אדם. רוב האורז נאכל לאחר בישול, אבל כמות נכבדה של אורז נאכלת גם כדגני בוקר. אורז שבור משמש למאכל בעלי חיים ולייצור משקאות אלכוהוליים. קליפת האורז משמשת לדלק ולצלולוזה, והגבעולים משמשים בארצות המזרח הרחוק לכיסויי סכך לגגות ולהכנת נייר, מחצלות, כובעים וסלים.

יותר מ-90% מכמות האורז בעולם גדלים ונצרכים באסיה: תושבי אסיה נוהגים לאכול אורז פעמיים או שלוש פעמים ביום. מאות מיליוני עניים באסיה מוציאים בין חצי לשלושת רבעי מהכנסתם על אורז.

ייצור האורז העולמי השנתי הגיע ל-700 מיליון טון בשנת 2005, היצרניות העיקריות היו סין – 185 מיליון טון, הודו – 129 מיליון טון, אינדונזיה – 54, בנגלדש – 40, וייטנאם – 36, תאילנד – 27, בורמה – 25 ופקיסטאן – 18 מיליון טון.

רוב גידולי האורז משמשים לצריכה מקומית, ורק חלק קטן משמש לייצוא. תאילנד היא יצואנית האורז הגדולה בעולם, בשנת 2006 ייצאה 8.7 מיליון טון, אחריה וייטנאם – 4.9 מיליון טון, הודו – 4.3, ארצות הברית – 3.4 ופקיסטן – 3 מיליון טון.

יבואניות האורז הגדולות ביותר בשנת 2006 היו אינדונזיה והפיליפינים, שתיהן ייבאו 1.8 מיליון טון, אחריהן ניגריה – 1.7 מיליון טון ועיראק, איראן וסעודיה – כמיליון טון כל אחת.

המסחר באורז מתנהל בבורסת הסחורות של שיקגו, CBOT. חוזה סטנדרטי מתייחס לאלפיים hundredweight (מאה פאונד) של אורז, מחיר האורז לחוזה הקרוב היה ב-30 במארס 10.1 דולר למאה פאונד, כך שמחיר החוזה היה 20,200 דולר. הביטחונות ההתחלתיים הנדרשים הם רק 675 דולר לכל חוזה. אפשר גם לסחור בבורסת CBOT באופציות על החוזים העתידיים באורז: כל אופציה מתייחסת לחוזה אחד על אלפיים hundredweight אורז. מי שמעריך שמחיר האורז ירד בקרוב יכול גם "למכור שורט" חוזה על האורז או לרכוש אופציית put על חוזה עתידי.

עסקות בחוזים עתידיים ובייחוד באופציות על החוזים האלו הן ממונפות וכרוכות בסיכון רב, אך גם בפוטנציאל לרווחים גדולים מאוד, כשמצליחים לצפות את מגמת מחירי האורז. עסקות מסוג זה אינן מומלצות למי שאינו מקצוען.

מחיר האורז תנודתי מאוד, אך ניכרת מגמת ירידה ארוכת טווח במחירו. בשנת 1973 הגיע מחיר האורז ל-21 דולר למאה פאונד, מחיר המקביל ל-98 דולר בערכים של היום מתואמים לאינפלציה, כלומר פי עשרה ממחירו הריאלי כיום. מחיר האורז נפל לשפל של 3.40 דולר לפאונד בשנת 2001 ועלה אחר כך ל-11.50 דולר בשנת 2004, המחיר האחרון בבורסת CBOT היה 10.1 דולר למאה פאונד. אחת הסיבות לתנודות הקיצוניות במחיר האורז היא שכאשר מחירו יורד לא כדאי לחקלאים לגדל אורז והם עוברים לגידול אחר רווחי יותר, במצב זה נוצר מחסור והמחיר עולה ואז חוזרים החקלאים לגידול אורז וחוזר חלילה.

*מאת: אריה גורן - אנליסט גלובלי בפרגון, מערך ניהול השקעות חו"ל של כלל פיננסים בטוחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ירושה (דאלי)ירושה (דאלי)
מדריך

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל

היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים

עמית בר |
נושאים בכתבה ירושה צוואה


בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.

המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון

חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.

כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?


ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.

כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

ארקיע
צילום: ארקיע

התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף

חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ-250 טיסות שבועיות ל-25 יעדים בינלאומיים

רן קידר |
נושאים בכתבה ארקיע

חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ־250 טיסות שבועיות ל־25 יעדים בינלאומיים. מפת היעדים כוללת מגוון רחב של ערים מובילות באירופה, יעדים במזרח הרחוק ובצפון אמריקה, וכן טיסות ליעדים חורפיים עבור חופשות סקי. העונה הקרובה משלבת בין יעדים חדשים שהושקו לאחרונה, בהם בנגקוק, ויאטנם, מינכן וליסבון, לבין יעדים ותיקים ואהובים על הקהל הישראלי. החברה מציינת כי מושם דגש על שעות טיסה נוחות, במטרה להתאים עצמה לצרכי הנוסעים. בין היתר, ארקיע תפעיל חמש טיסות שבועיות לפריז וחמש טיסות שבועיות ללונדון (סטנסטד), כולן בשעות שנחשבות לאטרקטיביות במיוחד בשוק.

עוז ברלוביץ', מנכ"ל 'ארקיע ', מסר : "אנחנו גאים להציג ללקוחותינו לוח טיסות עשיר לעונת הסתיו והחורף, הכולל שילוב של יעדים קלאסיים לצד יעדים חדשים ואטרקטיביים בדגש מיוחד על שעות טיסה נוחות והטובות ביותר. 'ארקיע' ממשיכה כל העת להתרחב ותמשיך להציע לקהל הישראלי מפת יעדים רחבה ומגוונת עם דגש על שיפור השירות בחברת התעופה הצומחת ביותר בישראל“.

לפני כחודש, הודיעה חברת התעופה ארקיע על הרחבת פעילותה במזרח הרחוק עם שני יעדים חדשים: טיסות ישירות לבירת וייטנאם האנוי, וחידוש הקו לבנגקוק שבתאילנד. שני הקווים יופעלו במטוסי Airbus A330 רחבי גוף, הכוללים שלוש מחלקות ישיבה: תיירים, תיירים פלוס ומחלקת עסקים עם מושבים שנפתחים למיטה מלאה עד לשני מטרים. הקו להאנוי, צפוי להפוך את ארקיע לחברת התעופה הישראלית היחידה עם טיסות ישירות ליעד הזה, יחל לפעול ב־5 בינואר 2026 במתכונת שבועית בימי שני, עם תוספת טיסה שבועית נוספת מתוכננת לחודש מרץ. זמן הטיסה להאנוי יעמוד על כ־11 שעות ו־35 דקות, והחזרה על כ־12 שעות ו־30 דקות. מחירי הכרטיסים יתחילו מ־699 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים. הקו לבנגקוק יחודש ב־25 בנובמבר 2025, עם שתי טיסות שבועיות בימי שני ורביעי (שיעברו לימי שני ושישי החל מינואר 2026). משך הטיסה לבנגקוק יעמוד על כ־10 שעות ו־45 דקות, ובחזור כ־11 שעות ו־25 דקות. מחירי הכרטיסים יחלו מ־499 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים.

בנוסף, בימים האחרונים, התבשרנו על חזרתם לפעולה של רוב החברות הבינלאומיות, וכולנו מצפים לבשורה גדולה, שתחזיר את השוק לתחרותיות שראינו בעבר, ושנחזה בירידת מחירים דרמטית וגם הרבה יותר אופציות וגמישות בטיסות. זה מגיע אחרי תקופה ארוכה של תלות כמעט מוחלטת בחברות ישראליות, ובעיקר באל על שניצלה את המצב והקפיצה את מחירי הכרטיסים בעשרות אחוזים. בקצב הזה טיסות לניו יורק ב-700 דולר, או לונדון סביב 100 דולר יכולים להיות אולי משהו שנראה כאן כבר בחורף הקרוב.

מהצד השני, לאחר סיום מבצע "עם כלביא", ענף התעופה כולו עמד בפני משבר ובאחד הדיונים בוועדת הכלכלה בכנסת דרש מנכ"ל ארקיע הכרה בחשיבות האסטרטגית של חברות התעופה הישראליות, וטען כי אם לא יועברו מענקי קיום מיידיים, החברות לא ישרדו את השנה הקרובה. "הנזקים נאמדים במיליוני דולרים. בלי תמיכה, לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. מדינה בלי תעופה לאומית היא מדינה מנותקת", הוסיף.