יבמ תסייע לפתח את טלסקופ הרדיו הגדול בעולם
יבמ תפתח בשיתוף פעולה עם ארגון המחקר האסטרונומי העולמי ASTRON שבבים יעודיים חדשים לעיבוד אותות מעורבים – אנלוגיים ודיגיטאליים. השבבים החדשים בעלי הביצועים הגבוהים במיוחד ישולבו באלפי אנטנות במסגרת הפרוייקט של אסטרון לבניית אב-טיפוס של רדיו-טלסקופ חדש, SKADS/EMBRACE, העתיד להוות שלב ראשון בדרך להקמת טלסקופ הרדיו האסטרונומי הגדול בעולם - SKA : מערך טלסקופ ששטח הקליטה שלו מגיע לקילומטר מרובע שלם.
טלסקופ הרדיו SKA נבנה במאמץ משותף של קהילת אסטרונומים עולמית, והוא עתיד לשלב מיליוני אנטנות הקולטות אותות רדיו, שייפרסו לאורך רצועה בת 3,000 ק"מ, כרוחבה של ארה"ב מחוף לחוף. הטלסקופ יאפשר להתבונן עמוק אל תוך החלל, לאתר גלקסיות ההולכות ונולדות, לחקור את החומר השחור ואולי גם לפצח את חידת מקור היקום, לפני 13 מיליארד שנים.
על מנת לבנות את טלסקופ ה- SKA, נדרשות טנכולוגיות חדשות ושיפורים נרחבים בטכנולוגיות המוכרות כיום. פרוייקט SKADS/EMBRACE מיועד להוות אב-טיפוס להקמת ה- SKA.
הולנד, צרפת, איטליה וגרמניה מעורבות בתכנון ובפיתוח אנטנות SKADS/EMBRACE. מדינות אחרות, עוסקות בצדדים הנדסיים ומדעיים אחרים. פיתוח הטכנולוגיות השונות דורש שיתוף פעולה עם שחקן טכנולוגי מוביל – וב- ASTRON בחרו ביבמ לתפקיד הזה. צוות מהנדסים משני הצדדים יפעל במעבדות הפיתוח של יבמ בברלינגטון, ורמונט, על מנת לתכנן את המעבדים הייעודיים החדשים.
השבבים המיוחדים של יבמ יציעו רמה נמוכה של צריכת חשמל – ובעקבותיה עוצמה נמוכה במיוחד של פליטת רעשים אלקטרוניים משל עצמם, העלולים לשבש את קליטת אותות הרדיו. הם יתבססו על טכנולוגיית הסיליקון-גרמניום של יבמ, ויגיעו למהירות שיא של 200 גיגה-הרץ, המתאפשרים בזכות תכנון ב- 0.13 מיקרון. שבבי הסיליקון ישלבו מעגלי רדיו (RF) ברמת השבב עצמו. אספקת אב-טיפוס ראשון של השבב החדש צפויה במחצית הראשונה של 2007.
בעבר, כבר שיתפה יבמ פעולה עם תאגיד ASTRON, בהעמדת מחשב העל Blue Gene לשירות משימות האיסוף והניתוח של רשת "טלסקופ תוכנה", אותו מפעיל תאגיד המחקר האסטרונומי בצפון הולנד.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.