"גם גוגל עשתה עבודה מצויינת עם תוכנות כשירות"

בראיון ל-Bizportal מחמיא אייל ענבר, הישראלי הבכיר ביותר בתחום השיווק במיקרוסופט העולמית, למתחרה הגדולה ומאפשר הצצה נדירה על האופן בו רואה החברה של ביל גייטס את עתיד ענף התוכנה
שי פאוזנר |

"עולם התוכנה מגלה רק עכשיו את המדינות המתפתחות בעולם. הודו, סין והדומות להן הן המקום בו תעשיית התוכנה תעשה את רוב הכסף הגדול בשנים הבאות. צריך להסתכל על המהירות בה נכנסים לשם המחשבים והסלולריים, כדי להבין במה מדובר". כך מספר אייל ענבר, שהוא כיום הישראלי הבכיר ביותר במערך השיווק במטה מיקרוסופט העולמית בסיאטל.

בשנתיים האחרונות עומד ענבר בראש חטיבה האחראית על בניית אסטרטגיית השיווק וביצועה לכמה מהמוצרים החשובים ביותר של מיקרוסופט בשוק העסקי ובראשם, סדרת שרתי ה-Exchange. המוצר העומד כיום מאחורי רוב מערכת האי-מייל של רוב הארגונים העסקיים בעולם.

בראיון ל-Bizportal בסוף השבוע מכנס טק-אד של מיקרוסופט באילת, מדבר ענבר על העתיד של שוק התוכנה העולמי, הדרך בה מיקרוסופט רואה את המתחרות שלה, האופי הישראלי וההשפעה שלו על העבודה בחברה בינלאומית ועוד.

ש: אז מה יקרה בשוק התוכנה בשנים הבאות. מה הן המגמות שאתם מפצים להן?

ענבר: השוק הולך באופן כללי לשינוי התלוי בהגדרות הלקוח ובמקביל, יורחבו מאוד נושאי התוכנות שמוצעות כשירות. מעבר החד קורה בתחום ממש עכשיו, בדרך בה מגלה שוק התוכנה את המדינות המתפתחות ובראשן כמובן, הודו וסין. מיקרוסופט מסמנת את השווקים הללו כמקור המתאים ביותר לצמיחה בשנים הבאות ועושה מהפיכה בתחום הזה.

הנה סיפור שמדגים את זה. הייתי בסיור לימודי במזרח הרחוק בשנה האחרונה ולמדתי המון על המגמות והאופציות שנפתחות שם. באחד הסיורים הגעתי לכפר קטן בהודו והתארחתי אצל משפחה שהאבא בה מביא הביתה כ-100 דולר בחודש. למרות זאת, בצריף הרעוע בו הם גרות 20 נפשות בחדר נדהמתי לגלות שולחן עם מחשב PC עליו. האב אמר לי שהוא הבין, כי זהו העתיד של ילדיו ונאלץ לחסוך 5 שנים כדי לקנות את המחשב.

אנחנו במיקרוסופט והשוק כולו מתחיל לחשוב על דרכים לממש את הפוטנציאל באיזורים הנידחים באמת. אתן עוד דוגמא. בחלקים מסויימים בהודו מוכר כיום קונצרן פרוקטר אנד גמבל שמפו בבקבוקים אישיים קטנטנים שעולים 10 סנט אמריקני. כלומר, אנשים הולכים כל כמה ימים וקונים שמפו, כי הם מקבלים דולר ליום. אם תשים ברשת השיווק הענקית קוסקו בארה"ב בקבוק כזה על מדף - איש לא יקנה אותו. מזה אפשר אולי ללמוד על האופן בו יש להתאים עכשיו את המוצרים והשירותים שלנו בשוק התוכנה לשווקים הללו וזה ישנה מאוד את המיקוד שלנו בהם.

ש: הזכרת גם מעבר לתוכנות בצורת שירות. זה עניין שביל גייטס ניסה להכניס עם חבילת ה-Office כבר לפני כמעט עשור ולא הצליח.

ענבר: נכון, זה היה מוקדם מידי. אבל כיום השוק העולמי נפתח לזה בעיקר בגלל האינטרנט. (כאן עוצר ענבר ומחליט להפתיע ולהחמיא לאויבת הגדולה של מיקרוסופט בשנים האחרונות - ש.פ.) אפשר לראות שחקניות בולטות בשוק התוכנות על האינטרנט שהפכו לפופולאריות מאוד. חברות כמו גוגל עשו עבודה מצויינת בתחום הזה.

אנשים מבינים שכאשר אתה רוכש תוכנה אתה גם צריך לתחזק אותה ואתה צריך איש מקצוע שיעזור לך. לכן, עסקים קטנים ובתים פרטיים צפויים להשתמש יותר בתוכנות כשירות על האינטרנט - לשלם פר שימוש, לקבל עם זה שירות אחזקה של החברה ולא לרכוש את התוכנה.

ש: אתה עומד היום בראש מערך תוכנות לעסקים. מיקרוסופט משקיעה הרבה כסף בתחום הזה ורוצה להפוך למובילה בו. האם עדיין המוצרים הרווחיים ביותר הם Windows ו-Office, או שהתוכנות העסקיות הפכו לכדאיות יותר מבחינתכם?

ענבר: הרווחיות הגבוהה ביותר היא עדיין מ-Windows ו-Office. התוכנות העסקיות מניבות רווחים יפים ויש מקום לצמוח בשוק הזה מבחינתנו. מיקרוסופט תמשיך לפעול בכיוון הזה בהרבה השקעה.

ש: מקובל לומר על מיקרוסופט שאם תתחרה בה, או שהיא תרכוש אותך או 'תהרוג' אותך. זה נכון?

ענבר: מיקרוסופט היא חברה פרנואידית אבל אין בה אף פעם פאניקה. תמיד מתכננים ופועלים בהתאם לתוכנית, כי התוכנית מבוססת על מחקר מעמיק של מפת התחרות וההזדמנויות. העולם שלנו כיום הוא הרבה יותר תחרותי ומיקרוסופט עדיין בהחלט שואפת להיות תמיד מספר אחת בכל תחום בו היא פועלת, או מקסימום מספר שתיים לתקופה קצרה בלבד. בעניין ה'להרוג' אני חושב שמי שהורג יותר מכולם, זו מיקרוסופט את עצמה. אם אנחנו רואים תחום חדש ומחליטים להיכנס אליו ולא מצליחים להפוך למובילים בו, אנחנו נחסל בעצמנו את הפעילות שלנו בו.

ש: "גדלת" במיקרוסופט ישראל. אתה ממש לא הראשון שעובר ממיקרוסופט בישראל לרדמונד אך אתה בהחלט בולט, מפני שכמעט כל אלה שעשו את הדרך הזו בשנים האחרונות, הינם אנשי פיתוח ולא אנשי שיווק. מה בעצם ישראלי יכול להוסיף לארגון שנחשב למוביל בתחום שיווק התוכנה בעולם?

ענבר: הייתי מחלק את התשובה ל-2. קודם כל, אין פה עניין של מוצא. בחברה כמו מיקרוסופט מחפשים את האיש המתאים לכל תפקיד בכל העולם. בדרך לתפקידים מסויימים מגיעים אל מנהל בחברה מאות קורות חיים מכל העולם.

אולי אספר איך זה קורה ותבין שלא משנה מאיפה אתה בה. התהליך של העברת עובד אל המטה (Re-Location) הוא יקר - כ-100 אלף דולר לאדם. לכן מעדיפים לעשות ניפוי ראשוני בטלפון. לראיון טלפוני מגיעים כמה עשרות אנשים. אחריו נשארים 3-4 מועמדים שמוטסים לסיאטל ועוברים מה שקוראים בחברה "הלופ". מדובר ב-7 ראיונות עם המנהל המיועד, המנהלים המקבילים לו ועם העובדים המקבילים למועמד שיבחר. שזה אומר - הרבה אינטרסים מנוגדים אחד לשני, שמתקבצים להערכה מאוד כוללת ומאוד מעניינת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

עולים לישראל
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

העלייה בירידה: פחות עולים ב-2024, רובם מרוסיה

הלמ״ס פרסמה היום נתונים חדשים על העלייה לישראל בשנה החולפת: ירידה של כשליש נרשמה במספר העולים לעומת 2023, ובהמשך למגמת הירידה מאז 2022 - שנת השיא. מרבית העולים הגיעו מרוסיה וממדינות חבר העמים לשעבר, ורובם השתקעו במרכז הארץ. העולים מבוגרים יותר מהממוצע באוכלוסייה הכללית בארץ, והם משכילים במיוחד

עוזי גרסטמן |

מספר העולים לישראל ב-2024 הסתכם ב-31,068 בלבד - ירידה של 32.6% לעומת השנה הקודמת, שבה הגיעו 46,069 עולים. מדובר בשנה השנייה ברציפות שבה מספר העולים יורד, אחרי שנת השיא 2022 שבה הגיעו 74,807 עולים, רובם בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מנתוני הלמ״ס שפורסמו היום עולה כי גם במחצית הראשונה של 2025 נמשכת מגמת הירידה: עד יולי עלו לישראל 11.3 אלף איש בלבד - ירידה חדה של 42% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

כ-70.6% מכלל העולים ב-2024 הגיעו ממדינות חבר העמים לשעבר. רוסיה בלטה במיוחד עם 19,091 עולים - יותר מ-60% מכלל העלייה בשנה הזו. מספר העולים מאוקראינה ירד לשפל של שני עשורים עם 948 בלבד, ומבלארוס הגיעו 713. עוד נרשמו 2,864 עולים מארה"ב, 2,004 מצרפת ו-600 מבריטניה. בפילוח לפי יבשות, מרבית העולים הגיעו מאירופה (80.4%), אך נרשמה עלייה קלה בשיעור העולים ממדינות אמריקה ואוקיאניה - 14.1%, לעומת 8.9% ב-2023.

העולים החדשים מבוגרים יותר מהאוכלוסייה הכללית בישראל: הגיל החציוני שלהם הוא 36.4 שנה - גבוה בשש שנים מהממוצע באוכלוסייה (30.4). בקרב העולים רק 16.7% היו ילדים עד גיל 14, לעומת 27.5% בכלל האוכלוסייה. שיעור גילאי העבודה (64-15) הגיע ל-71.8%, לעומת 59.5% באוכלוסייה. יותר משלושה רבעים מהעולים בני 15 ומעלה הגיעו עם 13 שנות לימוד ומעלה, ו-37.9% מתוכם בעלי השכלה של 16 שנות לימוד לפחות. שני שלישים מן העולים עסקו במשלח יד אקדמי לפני עלייתם, בעיקר בתחומי המשפט, החברה והתרבות (28.6%), מדע והנדסה (24.6%) וטכנולוגיות מידע (12.2%).

נשים מהוות את רוב העולים – 52.2% לעומת 47.8% גברים. הגיל החציוני של הנשים גבוה מעט מזה של הגברים - 36.9 לעומת 35.8. רוב העולים בגילאי 15 ויותר הם נשואים - 63.6% מהגברים ו-57.8% מהנשים.

המרכז ותל אביב היו אזורי הקליטה העיקריים של העולים שהגיעו לארץ: ביחד הם משכו יותר ממחצית מהעולים – 17,040 איש (28.2% למחוז המרכז ו-26.7% לתל אביב). אחריהם נמצאים מחוז חיפה (17.3%), ירושלים (10.9%) והדרום (8.9%). בפילוח לפי ערים, בולטת נתניה עם מספר העולים הגבוה ביותר - 4,943 (15.9%), אחריה תל אביב-יפו עם 4,829 (15.5%), חיפה (3,817), ירושלים (2,615) ובת ים (1,940). בנתניה כ-80% מהעולים הגיעו מרוסיה, ואילו בירושלים ובבית שמש בולט שיעור העולים מארה"ב - 37% ו-64%, בהתאמה.