פקיד השומה האוטומטי
שלום לך נישום יקר. דע לך, כי בעקבות הדו"ח השנתי האחרון שהגשת, הנך נדרש לתת הסברים מדוע הרווח בעסקך בשנת המס האחרונה היה נמוך מהממוצע בענף. כמו כן, מצאנו כי סעיף הכיבודים בעסק שלך עלה באופן משמעותי לעומת שנת המס הקודמת - נא הסבר מדוע?
אלו סוגי ההודעות שיקבלו חברות ועצמאים, בעקבות הפעלת החובה להגיש למס הכנסה פירוט ממוחשב של כל הנתונים העסקיים לרבות מאזן ודו"ח רווח והפסד, החל מהדוחות שיוגשו למס הכנסה מספטמבר 2006.
בטופס חדש (שמספרו 6111) שיצורף, החל משנת המס 2005, מחויבים חברות ועצמאים למסור נתונים מפורטים על המצב הכספי שלהם לתום שנת המס ועל ההכנסות וההוצאות שלהם לשנת הפעילות, באופן מקודד. כך שנתונים אלו יקלטו אחד לאחד במחשבי רשות המיסים.
החובה החדשה לפיה, רוב סוגי העסקים, חברות או עצמאים, שמחזור הכנסותיהם כולל מע"מ עולה על 300,000 שקל לשנה, חייבים בהגשת פירוט ממוחשב על מצבם ופעילותם העסקיים מידי שנה למס הכנסה, תביא ליצירת מאגר נתונים סטטיסטי ענק על המצב הכספי ועל הפעילות של העסקים החייבים בהגשת דו"ח בישראל. נתונים אלו אומנם הוגשו גם בעבר למס הכנסה יחד עם הגשת הדו"ח על ההכנסות על הפעילות העסקית מידי שנה. אך החובה החדשה דורשת כי הם יוגשו גם כשהם מקודדים ישירות למחשב מס הכנסה.
מעת שתתחיל חובת הגשת הפירוט הממוחשב למס הכנסה בספטמבר 2006, לגבי דוחות המס של שנת 2005 ואילך, יוכלו במס הכנסה לפקח ולבקר תיקי מס של חברות ועצמאים באופן אוטומטי. שהרי, יהיו להם הנתונים על כל המצב הכספי של כל עסק בישראל, כולל מצב יתרות הבנק שלו, מצב חובות הלקוחות, ספקים, הלוואות שנטל מבנקים, השקעות, הון עצמי, וכן נתונים על הפעילות העסקית ברמה של סוגי הכנסות, סוגי קניות, סכומי הקניות, המשכורות, הוצאות החזקת העסק, החזקת משרד, נסיעות, כיבודים ועוד ועוד. פירוטים מדוקדקים על מצב הכספי של העסק ועל כל סוגי ההכנסות וההוצאות שלו בכל שנת מס.
פקיד השומה האוטומטי יוכל להוציא זימונים לדיוני שומות ללא מגע יד אדם, לכל העסקים שבהם שיעור הרווח הגולמי נמוך משיעור הרווח הגולמי המקובל בעסקים דומים באותו אזור שגם נתוניהם דווחו לו. אתראות ובקשות להשלמה ייצאו באופן ממוחשב לכל עסק שלפי הנתונים במאגר המחשב קיימות בפעילותו סטיות משמעותיות לרעה לעומת עסקים אחרים דומים.
למעשה, מאגר המידע שייווצר במשרדי מס הכנסה לגבי מצב ופעילות העסקים בישראל יעלה עשרות מונים על כל מאגר סטטיסטי אחר של עסקים בישראל. למס הכנסה יהיו אפשרויות הפקת שאילתות על מצב ופעילות עסקית ברמת כל העסקים בישראל, רמה ענפית, רמה אזורית לפי מען העסק ועד הרמה הפרטנית לכל עסק ועסק. הצלבות נתונים בין עסקים שונים ייעשו באופן אוטומטי לחלוטין, הן באותה שנה והן לעומת שנים קודמות. אין ספק שיהיו לכך השלכות עצומות לגבי יכולתה של רשות המיסים לאתר ולזהות חריגות בדיווח העסקי של כל עסק ועסק, חברות או עצמאים, החייבים בדיווח למס. לפקיד השומה האוטומטי יהיה הכוח לפקח ולבקר על כל דיווח עסקי, כוח רב שיאפשר איתור העלמות מס ודיווחים חריגים למס הכנסה.
יש לקוות, כי במקביל לכוח השומה שניתן לפקיד השומה שיופעל, יש להניח, בעוצמה ובמיקוד רב על דיווחים בעיתיים, הרי יינתן קרדיט משמעותי לחברות ולעצמאים שהדיווחים שלהם ישקפו דיווח אמת מעל המקובל בענף בו הם פועלים. בכך תינתן גושפנקא ותמיכה הולמים למדווחים אמת לרשויות המס. מחד, שומות לתשלום מס לחשודים בהעלמות מס, מאידך, הפקה מיידית של שומות סופיות מאושרות לחברות ולעסקים המדווחים ומשלמים מס אמת.
לעובדים שכירים, יכול כבר כיום, פקיד השומה האוטומטי, להפיק שומות החזרי מס או שומות לתשלום מס בשל תאום הכנסות של שכירים העובדים במקומות שונים, על בסיס הנתונים המסופקים לו באופן ממוחשב, הן על ידי המעבידים והן על ידי המוסד לביטוח לאומי.
שימוש מושכל במידע זה יביא גם הוא לתשלום מס הכנסה של שכירים העובדים כמה מקומות ולא עשו תאום מס או להחזר מס לשכירים הזכאים לכך.
מובן שפקיד השומה האוטומטי לא יחליף את מפקחי מס הכנסה בשיקול הדעת שיופעל לגבי כל נישום ונישום, חברה, עצמאי או שכיר. עם זאת, הוא יאפשר מיקוד פעולות הבדיקה והגבייה בנישומים הבעייתיים. גביית מס אמת מכלל הנישומים במשק יביא, יש לקוות להמשך הפחתת שיעורי המס בעתיד.
*מאת: רמי אריה, עו"ד ורו"ח
הכתבה פורסמה לראשונה באתר Netopro של חברת HPS מבית קו מנחה.
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותיד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס
מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR
מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.
יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט
2005 - ההתחלה הצנועה
שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.
2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

מתווכי הנשק גוזרים עמלה של 350 מיליון דולר בשנה מהתעשייה הביטחונית בישראל
דו"ח מבקר המדינה: החברות הביטחוניות התחייבו לתשלומי עתק של מעל מיליארד דולר למתווכים בין 2022 ל־2024, משרד הביטחון לא הקים מנגנון פיקוח למרות התחייבויות והנחיות
דו"ח מבקר המדינה האחרון מציג תמונת מצב בעייתית במיוחד בענף היצוא הביטחוני של ישראל. מאות מיליוני דולרים שולמו למשווקים ולמתווכים שפועלים מול לקוחות זרים, אך הפיקוח הממשלתי על המנגנון הזה כמעט ואינו קיים. למרות הנחיות ברורות שניתנו כבר ב־2017, משרד הביטחון לא הקים מערכת בקרה לבחינת עמידת החברות הביטחוניות בכללי הציות, ולא דרש אישור דירקטוריון לעסקאות הכוללות תשלום עמלות.
לפי ההערכות, בין השנים 2022 ל־2024 הסתכם היצוא הביטחוני בכ־40 מיליארד דולר, כאשר העמלות ששולמו למתווכים חצו את רף מיליארד הדולר. חלקים גדולים מהדו"ח נשארו חסויים מטעמי ביטחון, אך הנתונים שכן פורסמו מעידים על מערכת שמאפשרת זרימת כספים בהיקף עצום - בלי בקרה מהותית מצד המדינה.
המבקר מצביע על שורה של כשלים שיטתיים: לא הוקם מנגנון שמבצע ביקורות תקופתיות, לא קיימים מסמכים שמעידים על עבודת מטה סדורה, ובפועל אין דרישה להצהרה על אישור דירקטוריון לעמלות. גם תוכניות הציות שנדרשו מחברות גדולות אינן נבדקות או מפוקחות בפועל, ובקרב חברות קטנות ובינוניות אין כלל סטנדרט אחיד.
המבקר מציין מקרה שבו עסקה ביטחונית נבלמה רק לאחר שגורמים במשרד נחשפו לגובה העמלה באופן מקרי. הדוגמה הזו ממחישה עד כמה היעדר הפיקוח עלול להוביל להקצאת כספים משמעותית לגורמים חיצוניים, בלי שקיפות ובלי מנגנון בקרה.
- לראשונה בישראל: תערוכה ביטחונית בהשתתפות חברות ומשלחות מהעולם
- התעשייה הביטחונית תחת לחץ; מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשש: פתח לשחיתות
ישראל מחויבת להסכמים בינלאומיים למניעת שחיתות בעסקאות ביטחוניות. עם זאת, המצב בפועל רחוק מהדרישות. משרד הביטחון לא קבע כללים ברורים לחברות הקטנות והבינוניות, לא בחן את יישום תוכניות הציות בחברות הגדולות, ולא הגדיר כלים לפיקוח אפקטיבי על מניעת מתן שוחד לעובדי ציבור זרים.
