לא הסתנוורו: אירוקה חוזרת להנפיק - תגייס 60 מ' שקל

כזכור, במאי האחרון דחתה אירוקה את ההנפקה שתיכננה בבורסה על רקע המשבר שפקד את מניות היתר בבורסה, המנכ"ל מייקל וולף חיכה לשעת הכושר, שהגיעה לדבריו בעת הזאת
חזי שטרנליכט |

חברת אירוקה החזקות מתכוונת לגייס במהלך השבועות הקרובים סכום של 50-60 מיליון שקל בהנפקת מניות, אופציות ואיגרות חוב להמרה בבורסה של תל-אביב. את ההנפקה יוביל קונסורציום חתמים, שיכלול את כלל פיננסים חיתום, פועלים-אי.בי.אי והראל חיתום.

כזכור, במאי האחרון דחתה אירוקה את ההנפקה שתיכננה בבורסה על רקע המשבר שפקד את מניות היתר בבורסה. מנכ"ל החברה, מייקל וולף, אמר אז, כי אירוקה אינה מוצאת לנכון להיסחף אחר ירידת המחירים הגורפת בשוק המניות, וכי היא מעדיפה להמתין לשעת כושר טובה יותר, אז היא תקבל מהמשקיעים את הערך הראוי לה.

אירוקה החזקות הינה הבעלים של החברות הבנות, אירוקה אינטרנשיונל ועינית. אירוקה אינטרנשיונל מפעילה כיום 43 חנויות משקפיים, בהן נמכרים בעיקר משקפי שמש. הרשת נחשבת לבעלת נתח שוק של למעלה מ-25% משוק משקפי השמש, וזאת הודות למותגי העל שהיא משווקת, רובם באופן בלעדי.

בין מותגי הרשת ניתן למנות את: ג'ורג'יו ארמני, אמפוריו ארמני, גוצ'י, קררה, דיזל, פולו ואחרים. חברת עינית פעילה במגזר הסיטונאי ומפיצה משקפי ראייה, משקפי שמש, עדשות מגע ותמיסות ליותר מ-500 נקודות מכירה בישראל, לחנויות האופטיקה, בתי המרקחת ורשתות הפארם.

אירוקה הציגה צמיחה חדה בתוצאותיה העסקיות במהלך המחצית הראשונה של שנת 2005. מכירות החברה עלו במחצית 2005 ביחס למחצית 2004, בשיעור של כ-26% לרמה של 65.2 מיליון שקל והרווח הנקי של החברה צמח ב-37% ל-6.7 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.