הבורסה ממשיכה להתעלם מההתנתקות: טבע עולה ב-1.7%
הבורסה לני"ע בתל אביב פתחה את יום המסחר החותם של השבוע בעליות שערים. ברקע, רוח גבית חיובית הגיעה מכיוונן של מניות הדואליות מוול סטריט שהביאו עמן פערי ארביטראז' חיובים למדי. היום התמקד הפינוי בעיקר בכפר דרום ונווה דקלים, עד כה הכל עובר כמו שמכנים בתקשורת "בשליטה". נראה כי פעילי שוק ההון לא מתרגשים והם מתפנים לפרש את תוצאות הבנק הגדול במדינה.
מדד ת"א 25 פתח בעליה של 0.34% לרמה של 715.72 נקודות. מדד ת"א 100 מוסיף 0.57% לרמת 723.73 נקודות. מדד התל טק 15 קופץ ב-1.29% לרמת 403.31 נקודות.
פועלים - הרווח ממשיך לעלות
הבנק הגדול במדינה, בנק הפועלים דיווח הבוקר על גידול של 12.6% ברווח הנקי שלו ברבעון השני - הוא הסתכם ב-601 מיליון שקל. במחצית הראשונה זינקו רווחי הבנק ב-45.9% ביחס לתקופה המקבילה ב-2004 לרמה של 1.527 מיליארד שקל - סכום עתק לכל הדיעות. מניות פועלים יורדות ב-0.18% תוך מחזור של 10.3 מיליון שקל.
ענקית הפרמצבטיקה הודיעה הבוקר על קבלת אישור טנטטיבי מרשות התרופות והמזון האמריקנית ה-FDA לתרופת לזריקת הגרניסטרון. מדובר בגרסה הגנרית לזריקת הקיטריל שנועדה לטפל בסחרחורות ובתסמיני אנמיה של חברת הופמן-לה-רוש. התרופה תפוג בדצמבר 2007 והשוק שלה מוערך בכ-140 מיליון דולר. מניית טבע פתחו את המסחר בעליות של 1.71% ובכך סגרו את פער הארביטראז' של 1.75% מאמש.
מניות שופרסל עולות ב-1.6% זאת לאחר שאתמול לקראת סוף יום המסחר שלחו המשקיעים את מניות החברה לירידות של כ-1%. רשת שופרסל היא הזוכה במכרז על רכישת רשת קלאבמרקט. הנאמנים מסרו, כי ימליצו לבית המשפט לבחור בהצעת שופרסל ובמידה וזו תתקבל ותאושר סופית, ישתנה מבנה רשתות המזון בישראל בלא היכר. מניות הרבוע הכחול המתחרה בה, פתחו בעליות שערים קלות. מנגד, מניות קבוצת אי.די.בי בעלת עניין בשופרסל, פתחו בירידות שערים קלות.
עוד מהדואליות, בצד החיובי פתחו: פרטנר 2.14%, נייס 3.67%, רדוור 3%, אודיוקודס 3.3%, ליפמן 1.34%, גיוון 1.4%, ואורכית 3.3%, כור 0.44%, ואלביט מערכות עולות קל.
מנגד, בצד האדום נסחרות: פריגו 0.45%, אלווריון 0.35%.
בידיעות אחרונות דווח הבוקר, כי איש העסקים אילן בן דב, מי שנכווה בדוחות סאני שפורסמו בימים האחרונים עקב השקעתו בקונצרן אי.די.בי, מתעניין להמשיך ולהשקיע בחברת ההשקעות של נוחי. לפי העיתון הוא מעוניין לרכוש כ-5% ממניות סלקום. לאחר שהשלים דנקנר את רכישת סלקום, הוערך בתקשורת כי הוא יבקש להכניס משקיעים נוספים להשקעתו החדשה. מניות סאני פתחו בעליות קלות, ומניות דסק"ש מגיבות גם הן בחיוך ועולות בכ-1%.
עוד מדווח הבוקר בידיעות אחרונות, כי בעקבות התייקרות הדלק שוקלת ישראייר להגדיל את עלות כרטיסי הטיסה לניו יורק, נזכיר כי אל על העלתה את מחירי הטיסות השבוע. מניות אל על מגיבות בירידות של 0.36%, ומנגד, מניות כנפיים עולות ב-3%.
דן פרופר, מתבטא היום ב"ידיעות אחרונות" ודורש מהבנקים להשתתף בסילוק החובות של רשת קלאבמרקט, לרגל מציעת הרוכש הפוטנציאלי. לדברי מנכ"ל אסם, על הבנקים להיות שותפים במחיקת החובות ולא לגלגל את כולם על ספקי הרשת. מניות אסם עולות בכ-1%.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
