סטנלי פישר נדין בודו
צילום: שחר אביטן

נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר הלך לעולמו בגיל 81

אבל בבנק ישראל: אמש הלך לעולמו נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר והוא בגיל 81. פישר כיהן כשליח קרן המטבע הבינלאומית בישראל בשנות ה-80 וכנגיד בנק ישראל בין השנים 2005 עד 2013

חיים בן הקון | (2)

סטנלי פישר היה כלכלן יהודי-אמריקאי ממוצא זימבבואי, שנחשב לאחת הדמויות הבולטות בתחום הכלכלה העולמית בעשורים האחרונים, בזכות תרומתו המחקרית והמעשית למוסדות פיננסיים בינלאומיים ולמערכות הכלכליות של ארצות הברית וישראל. אמש נודע כי הלך לעולמו והוא בגיל 81. 


סטנלי פישר נולד בשנת 1943 בצפון רודזיה - כיום זמביה, וגדל בדרום רודזיה - כיום זימבבואה. שמו העברי הוא שלמה פסח הכהן. בגיל צעיר עבר לארצות הברית, שם למד באוניברסיטת לונדון ולאחר מכן השלים את הדוקטורט שלו בכלכלה ב-MIT (המכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס) בשנת 1969. את עיקר הקריירה האקדמית שלו בילה כפרופסור ב-MIT, שם לימד דורות של כלכלנים, ביניהם גם בנקאים מרכזיים מפורסמים כמו בן ברננקי ומריו דרגי.


לאורך השנים מילא תפקידים בכירים במוסדות פיננסיים עולמיים: בשנות ה-80 וה-90 כיהן ככלכלן ראשי בקרן המטבע הבינלאומית (IMF) ולאחר מכן כסגן נשיא בכיר והכלכלן הראשי של הבנק העולמי. בין השנים 2002–2005 שימש כסגן נשיא בכיר בחברת ההשקעות סיטיגרופ. בשנת 2005 התמנה לנגיד בנק ישראל, תפקיד בו כיהן עד 2013. במהלך כהונתו בישראל, קיבל שבחים רבים על ניהול המדיניות המוניטרית ועל יכולתו לנווט את המשק הישראלי דרך משבר 2008 תוך יציבות יחסית וצמיחה כלכלית. הוא אף נבחר פעמיים לנגיד הבנק המרכזי הטוב בעולם על ידי מגזין Global Finance. 


 לאחר סיום כהונתו בישראל, מונה בשנת 2014 לסגן יושב ראש הבנק הפדרלי של ארצות הברית (הפד), תפקיד ממנו פרש ב-2017. במהלך תפקידו תרם לדיונים הקריטיים על המדיניות המוניטרית של הכלכלה הגדולה בעולם. 


הפעילות של פישר בישראל


סטנלי פישר כיהן כנגיד בנק ישראל בין השנים 2005–2013, תקופה שנחשבת לאחת החשובות והמשפיעות בתולדות הבנק המרכזי בישראל. מינויו לתפקיד סימן פנייה יוצאת דופן — הוא היה הראשון שמונה לתפקיד מבלי שגדל או פעל קודם לכן במערכת הכלכלית הישראלית, אך הידע הרב והניסיון שצבר בזירה הבינלאומית הפכו אותו במהרה לדמות מרכזית ומוערכת בזירה הכלכלית המקומית.


לפני מינויו, הכלכלה הישראלית התמודדה עם אתגרים כמו גירעון ממשלתי גבוה, אינפלציה תנודתית, וריבית ריאלית גבוהה. על רקע זה, הבאתו של פישר — בעל ניסיון ניהולי בכיר בקרן המטבע הבינלאומית, בבנק העולמי ובמגזר הפיננסי הפרטי — נתפסה כמהלך אסטרטגי לייצוב ולשדרוג המדיניות המוניטרית של ישראל.


פישר קידם מדיניות שמרנית אך גמישה, ושם דגש על שמירה על יציבות מחירים, חיזוק אמינות הבנק המרכזי, והתאמה למדיניות מוניטרית מודרנית. בין המהלכים הבולטים שביצע פישר במהלך כהונתו כנגיד: הורדת ריבית הדרגתית - שתרמה להוזלת עלויות האשראי ולעידוד הצמיחה; התחזקות עצמאות בנק ישראל - אחת מגולות הכותרת של כהונתו הייתה חקיקת “חוק בנק ישראל החדש” ב-2010, שהגדיר מחדש את סמכויות הבנק, חיזק את עצמאותו, והסדיר את עבודת הוועדה המוניטרית; התמודדות עם משבר 2008 - בניגוד למדינות רבות שראו קריסות פיננסיות חמורות, ישראל הצליחה לעבור את המשבר באופן יחסי בקלות, הרבה בזכות צעדים מהירים ונחרצים שנקט פישר, כמו הורדת ריבית חדה ורכישת אג״ח בשוק הפתוח.

קיראו עוד ב"בארץ"


במהלך כהונתו, השקל התחזק משמעותית מול הדולר, מה שפגע ביצואנים. פישר לא היסס להתערב בשוק המט״ח ורכש מיליארדי דולרים כדי לבלום את התחזקות השקל — מהלך שעורר דיון ציבורי אך נחשב על ידי רבים כהכרחי לשמירה על יציבות הכלכלה. בתחום הנדל״ן, פישר היה מהראשונים שהתריעו על הסכנות שבהתפתחות בועת מחירים. הוא פעל יחד עם משרד האוצר לנקיטת צעדים מקרו-יציבותיים, כמו הגבלות על אחוזי מימון במשכנתאות.


נגיד בנק ישראל הנוכחי, פרופ' אמיר ירון: "אנשי בנק ישראל לדורותיו ואני מרכינים היום ראש לזכרו של פרופ' פישר שתרומתו לבנק ישראל ולקידום כלכלת ישראל היתה מכרעת. אנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה. יהי זכרו ברוך."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אהובה 02/06/2025 14:23
    הגב לתגובה זו
    אוהב ישראל. אהב וחיבק את כל הציבורים במרקם הישראלי כולל הציבור החרדיאף שדרש לא אחת מהפרזיטים החרדים המתועבים לצאת לעבוד ולהתגייס לצהל.
  • 1.
    אז יורידו את הריבית ביולי (ל"ת)
    אנונימי 01/06/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות
דעה

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם

ההצעה של רשות המסים להגדיל את תקרת ה"עסק הזעיר" ל-300 אלף שקל מצטיירת אולי כהקלה לעצמאים, אבל בפועל תעלה למדינה מאות מליונים ותפגע באותם נהנים בקבלת משכנתה והחזרי מס
אריאל פטל |
נושאים בכתבה רשות המסים

לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.

בואו ונעשה קצת סדר. 

החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה. 

מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי. 

מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:

1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות. 

2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו. 

כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר. 

כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות  שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:

ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?

תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר: