כנס מיזוגים ורכישות: "הסינים הבינו מהאמריקנים שיש צורך בפיתוחים טכנולוגיים - והם מחפשים את זה בישראל"

ענת דניאלי |

בשנים האחרונות ניכר כי סין תגברה את פעילותה העסקית בישראל ובמיוחד ברכישת חברות וכן במיזוג עימן. היום (ד') בוועדה השנתית למיזוגים ורכישות של מידע כנסים, עסקו בשותפות הנרקמת בין החברות הישראליות ובין החברות הסיניות וכן באתגרים הגדולים הניצבים בתוך כך. 

במהלך הכנס, בפאנל "לרקוד עם דרקונים" על שותפויות עם סין בהנחיית זאב לביא, מנהל האגף לקשרים בינלאומיים, אגוד לשכות המסחר, הציגו את הצורך בהבנת התרבות הסינית ובמיוחד הרגולציה ששונה בתכליתה מישראל:

גידי שיינהולץ, מנכ"ל ומייסד חברת פגסוס טכנולוגיות שנרכשה על ידי חברת Yifang Digital  התייחס למניעי החברות הסיניות לבצע רכישות בישראל: "במקרה שלנו, ב-2009 שהתחלנו לדון ברכישה, היו מניעים ברורים. לפני 8-10 שנים החברות בסין הבינו שהן לא בצמיחה מספקת. כך החלו לעבור ממצב של ייצור המוצרים לפיתוח והבאת טכנולוגיות, תוך עמידה בחזית. הם הבינו מהסתכלות על השוק האמריקאי שמיזוגים ורכישות מהוות דרך להתרחבות וגדילה בתחום הטכנולוגי. הממשלה הסינית אף מנסה לקדם את ההכרה בפטנטים. למשל חברה סינית שרושמת פטנט בארה"ב היא מקבלת תמיכה כספית מהממשלה".

נמרוד אלטמן, מנכ"ל נטלי שירותי רפואה נשאל על כך שבתחילת 2015 הוקמה שלוחה של נטלי בסין שהציגה הצלחה כבר בטווח הקצר יחסית: "תשובתי קשורה למהות בעלי המניות שלנו שהוא קוגלומט ענק בסין במגוון תחומים. כאשר יש משמעות רבה לקשר שנוצר עם הצד השני וכן להשקיע זמן רב ביחסים מעבר לפן העסקי והמקצועי. היה צורך בהתאמות רבות וביניהן המעבר לאנגלית".

"חשוב להביט על הצד הרוגלטורי ברמה הפרקטית, כמו למשל, בישראל ייעוץ רפואי בטלפון הוא בסיסי, כך גם ביקורי רופאים בבתיהם של החולים. בסין לעומת זאת, אסור לייעץ בטלפון מבחינת הרגולציה שם. כמו כן, חשוב מאוד לסינים שההתקשרות היא ארוכת טווח וכן הצוות שם הוא מהמקום, תוך שהצוותים הישראלים תומכים בפעילות החברה שם וזה מסייע רבות. אך לנו אין מושג אייך מוכרים בסין, ערוצי מכירה שונים ושיטות שונות בתכליתן ולכן החיבור הוא כה מוצלח".

עו"ד אברמי וול, שותף בכיר, פישר בכר חן וול אוריון ושות': "הדגש הוא בקשר האישי וכן ישנה חשיבות ליועצים מסין. מרבית העסקאות מיצרות ערוץ וחשוב שיהיו אנשים שמדברים את השפה בשני הצדדים וזה עם זה. כאמור, ישנה חשיבות רבה לרגולציה, אנו רגילים לעולם המערבי, אבל בסין המצב שונה. רוב הקהל שכח שהיה בעבר פיקוח על מטבע חוץ ובסין הם צריכים המון אישורים להוצאת הכספים מהמדינה ולשלם על כך כתוצאה מבקרת השלטון על עסקאות ובמיוחד בחברות בעלות זיקה ממשלתית".

יעקב חן סמנכ"ל כספים בחברת דלתא גליל תעשיות: "הסינים הבינו שהם איבדו את היעילות בייצור והם רוצים להוביל בטכנולוגית מידע. למשל בעסקה עם תנובה, אך זו אג'נדה רחבה יותר. כמו כן, ישנה חשיבות לבטיחות המזון וחלק מהסינים לא רוכשים מוצרים לתינוקות בכלל וכדומה וצריך להבין את השוני בין השווקים".

חן הוסיף, "יש בחיבור עם סין מסע מרתק, אם מגיעים לא ממקום של חינוך זה אפשרי ויכול להצליח. הסינים מאוד מעריכים את היהודים ויש להם ספרים רבים על ההצלחה שלנו. ההערכה העמוקה הזו, אם הופכת להדדית יכולה להיות מרתקת ומהנה, אך יש צורך בסבלנות רבה, הקצב שם שונה לחלוטין משלנו". 

 

פרופ' יעקב ובר, דירקטור יחידת המחקר, בית הספר למנהל עסקים, המכללה למנהל שדיבר מוקדם יותר בכנס אמר "הרבה חושבים שאחרי שהם חותמים על הסכם מיזוג או רכישה אפשר ללכת לדוג או לנוח. אבל יש עוד הרבה מאוד עבודה ופתאום 2-3 שנים אחרי - המצב עגום. הסיבה היא במיוחד כי עוסקים במניות החברה רגע אחרי המיזוג או הרכישה, ממש ב-24 שעות הראשונות"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נפט-גז

מנכ"ל תחנות הדלק 'טן': "כשהמחיר חצה את ה-8 ש' - פשוט ראינו ירידה בצריכה"

מנכ"ל תחנות הדלק טן דני בן נר יהיה על הבמה בוועידת הגז-נפט של Bizportal שתתקיים ב-19 בנובמבר. שריינו לעצמכם מקום...
תומר קורנפלד |

"הרגישות של הצרכן הישראלי למחיר הדלק נמצאת במגמת עלייה", כך אומר דני בן נר, מנכ"ל חברת הדלק טן בריאיון ל-Bizportal. "עדיין לא ראינו את נתוני צריכת הדלק הארציים, אבל אני חושב שלראשונה יש שינוי בהתנהגות הצרכנית, כלומר ישנה ירידה בצריכת הדלק". דני בן נר יהיה על הבמה בועידת G&O Israel שתתקיים ע"י Bizportal בשיתוף 'מידע כנסים' ב-19 בנובמבר במלון דויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, מתחילים ב-9:00. להרשמה לוועידה - לחצו כאן "בינואר 2011 כשמחיר הדלק חצה את הרף הפסיכולוגי של ה-7 שקלים, ראינו שינוי דרמטי אצל הצרכנים עם העדפה ברור למחיר זול", מסביר בן נר. "הפעם השנייה התרחשה לפני כחודשיים כשמחיר הדלק חצה את רף ה-8 שקלים והפעם הוא משפיע גם על צריכת הדלק בפועל". חברת הדלק טן נמצאת בשליטת איש העסקים אליעזר פישמן והאסטרטגיה שלה היא למכור את הדלק במחיר זול ביחס למחיר הרשמי. נכון להיום, מפעילה החברה 43 תחנות תדלוק ברחבי הארץ ו-15 תחנות נוחות. טן נמצאת במגמת התרחבות ובימים אלו מקימה שתי תחנות דלק, אחת בכרמיאל ואחת באזור התעשייה באר טוביה. בשנה החולפת עברו חברות הדלק טלטלה, לאחר שמרווח השיווק נחתך בכ-20%. "הרווחים של החברות קטנו, אך נעשו פעולות התייעלות", מסביר בן נר. "אני לא מאמין שניתן יהיה להחזיר את מלוא ירידת הרווח כדי לתקן מהלך דרמטי שכזה". לדברי בן נר, השינויים הרגולטוריים בענף התדלוק עשוי להוביל לקונסולידציה. "כבר לפני שנה צפינו זאת ולדעתנו בסופו של דבר יישארו פחות שחקנים בשוק הדלק. דבר זה יגרום לירידה בתחרות ובהמשך מי שייפגע בכך יהיה הצרכן הסופי אשר ישלם את המחיר".