"השוק המקומי יכול לעלות בעוד 10% בשנה הבאה"
הבורסה בדרך לסגור שנה מלאה של מלחמה וכנראה שאם הייתם שואלים את האופטימיים ביותר בתחילת השנה כמה יעלה מדד ת"א 35, הם לא היו עונים לך מספרים באזור של 25%, התשואה של המדד מתחילת השנה.
אחת הסיבות לכך היא ההתאוששות המהירה יחסית של ענף ההייטק והענף והביטחוני, שמשכו השקעות ודחפו את הבורסה למעלה. התחזיות ל-2025 מדברות על התאוששות כלכלית איטית יותר, אך עם זאת, מנהלי ההשקעות מתמקדים בפוטנציאל הצמיחה הטמון בחברות שמצליחות לנווט לצד הלחימה.
הבורסה עלתה למרות המלחמה והרבה בתי השקעות מגדילים אליה חשיפה (קראו כאן שיחה עם מנהלי בית ההשקעות פוקוס: "אנחנו מוטים בערך 80-20 לכיוון השוק המקומי"). מנהלי ההשקעות עדיין אופטימיים על השוק המקומי וכך גם יאיר אלק, מנכ"ל בית ההשקעות אקסיומה.
אלק מגדיר את עצמו "כשונא סיכון", ולכן האופטימיות שלו על השוק המקומי מעניינת. פרמיית הסיכון של ישראל ירדה אבל היא עדיין קיימת - גם מהפן הבטחוני וגם מהפן החברתי/כלכלי. הפילוג מתקופת הרפורמה המשפטית עלול לחזור ובנוסף המשקיעים הזרים וחברות הדירוג מחכות לראות האם ההנהגה תצליח לנהל כלכלית את המשבר.
שוחחנו עם אלק על האופטימיות שלו על שוק ההון הישראלי וגם על איך הוא רואה את שוק המניות האמריקאי, וגם למה הוא לא משקיע באג"ח ממשלתי בישראל?
איך אתה רואה את שוק המניות בארץ?
"שוק המניות הדביק את הפער מול חו"ל והפוטנציאל בשוק המקומי הוא עדיין כלפי מעלה. חלק מהפוטנציאל כבר בא לידי ביטוי בעליות אבל התהליך עדיין לא מיצה את עצמו, יש פוטנציאל לעליות של עוד 10% בשנה הבאה.
יאיר אלק, מנכ"ל בית ההשקעות אקסיומה; קרדיט: אקסיומה
תחום הבנקאות מעניין כי הוא ברומטר להתאוששות כלכלית. אנחנו יודעים שבשגשוג כלכלי מכפילי ההון יכולים להגיע ל-1.25-1.3. מעבר לזה כל החברות שעוסקות בתחום של מסחר, תשתיות ובניה - לא ראינו שם את המילה האחרונה. הרבה כסף זר מתחיל לזרום חזרה לשוק. בתחום המסחר אנחנו מסתכלים בעיקר על שופרסל שופרסל -0.34% , בביטוח על הפניקס הפניקס 2.85% וכלל כלל עסקי ביטוח 4.54% , באנרגיה - ניו מד ניו-מד אנרג יהש -0.58% ונאוויטס נאוויטס פטר יהש 0.76% , ובבבניה - שיכון ובינוי שיכון ובינוי -3.04% , אלקטרה אלקטרה -0.1% , שפיר הנדסה שפיר הנדסה 0.33% ודמרי דמרי -0.68% ".
מאיפה אתם מביאים את התשואה העודפת?
"אנחנו נעזרים בכלים מתמטים וסטטיסטיים בבחירה של מניות. אנחנו מחפשים מניות עוצמתיות בהתנהגות שלהן. מניות שעוצמתיות יותר ביחס למניות ת"א 125 ולכן אני מעדיף להשקיע בהן. מטבע הדברים המניות האלה הן מניות שהופכות להיות בולטות על הרדאר".
על מה אתם מסתכלים בשוק האג"ח?
"אנחנו חושבים שלא חייבים לחפש סדרות בדירוגים נמוכים כדי למצוא תשואה. מה שאנחנו עושים זה בעיקר למצוא את אותן אג"ח מדורגות, בדירוג השקעה, שנותנות תשואה עודפת על המדד, כשהפרמטר המרכזי הוא המרווח מהממשלתי. אנחנו משקיעים בלמעלה מ-90 סדרות אג"ח. אנחנו לא משקיעים בממשלתי בכלל, לא כי זה לא מעניין אלא כי הערך המוסף שלי הוא לא שם. הערך המוסף הוא בקונצרניות. שם אני נותן פיזור ומגוון יותר גדול.
אני שונא סיכון אבל אני גם רוצה לייצר תשואה. אני מוכר מוצרים שבאים לתת ערך מוסף ליועצי השקעות, אני מציע ליועצים כלים שהם כנראה לא היו פועלים בהם אחרת. זה לא שהשקעה באג"ח ממשלתי היא לא לגיטימית, אבל אני לא בהכרח אשקיע רק בהן. אני משקיע במח"מים בינוניים בשוק הקונצרני. אם מסתכלים על ציפיות האינפלציה שנגזרות מהאג"ח הממשלתיות, הן עומדות בערך על 2.3%-2.35%. לטעמי אלה ציפיות אינפלציה נמוכות. החזאים מדברים על אינפלציה של 2.8%-2.9%".
באיזה תחומים אתם משקיעים באג"ח?
"זה לא סוד שרוב האג"ח הן בנדל"ן. אנחנו משקיעים גם באג"ח אחרות, כמו בנקים וחברות ביטוח".
איך אתה רואה את השוק האמריקאי? התמחורים שם גבוהים?
"אני חושב שהתמחורים גבוהים. ה-S&P 500 במכפיל 24-25 ובאג"ח ממשלת ארה"ב אפשר לקבל תשואה של 4.2%-4.3% אז זה ברור שיש פה תמחור יתר של שוק המניות. איפה הפוטנציאל שם למרות זאת? בראסל 2000 - הראסל, בשונה מהמדדים הגדולים, באמת מייצג את הכלכלה האמריקאית הרחבה. הוא רק עכשיו חזר למחירי 2021 אבל לא פרץ עדיין את השיא ההיסטורי".
איך מתפלגות ההשקעות שלכם היום?
"אנחנו בעבר השקענו 2/3 בחול ו-1/3 בארץ. לאורך הזמן הקטנו חשיפה לחו"ל והגדלנו חשיפה לשוק המוקמי והיום אנחנו בערך 50-50. אני חושב שכדאי גם להסיט כספים לשוק המקומי וגם להקטין את החשיפה בעיקר ל-S&P 500 ולהגדיל חשיפה לראסל. בנוגע לנאסד"ק שם הדילמה גדולה יותר, מכיוון שאלה חברות שהרבה מהן ללא הכנסות, כל תמחור זוכה, אבל יכול להיות שם מהלך כלפי מעלה בכל זאת, כמו גם ב-S&P 500".
- 13.PAN 15/12/2024 21:41הגב לתגובה זועליות דימיוניות בבועת אוויר ביטקוינים למיניהם והזרמת טריליוני דולר מזומנים מדומים בעולם מצריך עלייה של מאות אחוזים בבורסה בת"א שמחירי המניות האיכות עם נכס אמיתי זולים וניסחרים ריאלי במחירי ליפני 20 שנה!
- 12.דניאל 15/12/2024 12:18הגב לתגובה זוכלל שכל המנהלי השקעות אומרים לכם להיכנס , תמכרו ! שאומרים לכם שמסוכן , תקנו ! פשוט לעשות הפוך ממה שהם אומרים שוק כל כך גבוהה , תאבי בצע ישלמו על זה
- 11.דר' דום 15/12/2024 11:05הגב לתגובה זואנחנו נגזרת של וול סטריט, ומכיוון שבועת הAI בנקודת פיצוץ עם מכפיל 49 בנאסד"ק, אזי היו מוכנים לאבד חצי מההשקעה (כאן ושם). שנה טובה:)
- הינה נשארו רק עוד 8.3% כדי ליפול 10% (ל"ת)שורטיסט 15/12/2024 13:34הגב לתגובה זו
- 10.דנית 15/12/2024 10:43הגב לתגובה זולפי מה שניראה לי דעתי שנת 2025 מניית לאומי תזנק חזק כלפיי מעלה
- 9.ישראל 15/12/2024 10:27הגב לתגובה זואם לא יתפתח פה משבר משכנתאות אז אולי עוד יעלה ולא ירד.
- 8.לרון 15/12/2024 09:26הגב לתגובה זויוצאת דופן,לא ניתקלתי במנייה שונה מהקונצנזוס במאמר
- 7.ציפי 15/12/2024 09:19הגב לתגובה זולפי דעתי מניית לאומי תיהיה להיט
- 6.לא מתקרבת לשוק שלנו הכל תלוי בח"ול (ל"ת)ספיר קאופמן 15/12/2024 09:10הגב לתגובה זו
- 5.שלא ישחילו לכם .אנחנו פחותה 38 אחוז מהעולם (ל"ת)חיים 15/12/2024 09:09הגב לתגובה זו
- 4.נייס אל על בזק דלק ועוד לא נימאס להשחיל (ל"ת)טומי 15/12/2024 09:08הגב לתגובה זו
- 3.לא נימאס לכם מהמלצות שווא? טבע קמטק פועלים (ל"ת)טומי 15/12/2024 09:08הגב לתגובה זו
- 2.קפלניסט 15/12/2024 07:49הגב לתגובה זואם נוכל לרסן את ההנהגה החרדית הארורה ולשלב את החרדים כיצורים תורמים בחברה הישראלית ולא כפרזיטים משתמטים.
- עמי 15/12/2024 08:31הגב לתגובה זוחצוף שכמותך 83% מהנשים החרדיות. ובציבור הכללי רק 75%בקרב הגברים החרדים 54% עובדים 20% פחות מהציבור הכללי .להשמיץ וללכלך תתבייש
- פרוגרס 15/12/2024 10:26תפסיקו לבזוז
- 1.גילעד 15/12/2024 07:11הגב לתגובה זולדעתי מניות הבנקים ימריאו סביבות 20%
- לרון 15/12/2024 09:30הגב לתגובה זוזו הסתמכות על העבר,בפברואר מרץ '25 ירידות בהובלת הבנקים

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
