איזי אליאס
צילום: סער ניזרי

רותם אנרגיה עברה משוכה חשובה בדרך להקמת מתקן מחזור הפסולת הגדול במדינה

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה רותם אנרגיה

המדינה נותנת אור ירוק לרא"מ (רותם אנרגיה ומחצבים). מועצת מקרקעי ישראל אישרה את הקרקעות לפרויקט האנרגיה שמקדמת השותפות במישור רותם וזו בשורה חשובה לרותם אנרגיה שנסחרת בבורסה המקומית ומאז הדיווח זינקה במעל 20% לשווי של 30 מיליון שקל. למעשה, מאז תחילת המניה המניה של השותפות זינקה בכ-60%.

על פי נתוני הנהלת החברה - עם השלמת הפרויקט ההכנסה השנתית הצפויה תעמוד על כ- 150 מיליון דולר. בקידום הפרויקט תמכו מס' משרדי ממשלה ובניהם משרד האנרגיה, האוצר, החקלאות והבינוי והשיכון. הפרויקט שיוקם ע"י רא"מ הנו מתקן חדשני להשבת אנרגיה שיעבד כ-200 אלף טון פסולת פלסטיק בשנה ובכך יציב את ישראל בשורה הראשונה בעולם בכל הקשור לטיפול הולם בפסולת פלסטיק, ויסייע משמעותית בהתמודדות עם בעיית ההטמנה בישראל.

איזי אליאס, סמנכ"ל כספים בשותפות רא"מ, אמר על רקע הדיווח: "מדובר בבשורה של ממש לפרויקט וגם למדינת ישראל שנתנה לו רוח גבית, ובכך התקרבה כיום צעד נוסף ומשמעותי ביותר ביישום פתרון לטיפול במשבר הפלסטיק הלאומי בו היא שרויה. יתרה מזאת, אנו סבורים כי במציאות הגיאו-פוליטית הנוכחית אין ספק כי פרויקט מסוג זה, שמרבית תוצריו כיום מיובאים ממדינות זרות, מסייע בקידום העצמאות האנרגטית של ישראל ולכן זוכה לתמיכת משרדי ממשלה וראוי כי יקודם במהרה".

 איזי אליאס, במנכ"ל הכספים; צילום שי ניזרי

הקרקע באזור תעשייה מישור רותם, מיועדת למתקן ההפקה בהיקף של כ-300 דונם, לצד השטח של תעודת התגלית (כ-3 קמ"ר). כבר בדצמבר 2018, לאחר קבלת תעודת התגלית ממשרד האנרגיה, הגישה רא"מ לרמ"י בקשה רשמית לקבל את הזכות בקשר עם הקרקעות האמורות, אולם בשל מספר חסמים בירוקרטיים הן לא התקבלו. עם זאת, כעת לאחר שהוסרו כל החסמים, הקרקעות אושרו במליאת המועצה. השותפות תחתום בקרוב על המסמכים שקשורים לקרקע, הנחוצים להגשת מסמכי התוכנית למינהל התכנון לצורך קידומה - תסקיר השפעה על הסביבה (עליו עמלה במשך למעלה משנתיים), תב"ע ונספחים.  

הפרויקט אותו מקדמת רא"מ הינו מתקן חדשני להשבת אנרגיה אשר יעשה שימוש כאמור בפסולת פלסטיק בהיקף גדול. נכון להיום כ-80% מהפסולת בישראל עדיין מוטמנת, מה שמציב אותנו במקום האחרון ב-OECD - בו הממוצע הוא 40%. יתרה מכך, כיום ישראל מייצרת מיליון טון פסולת פלסטיק בשנה וממחזרת כ-7% בלבד – רא"מ מתחייבת להעלות את הנתון הזה ל-30%.

הפרויקט אמור לטפל מדי שנה 200 אלף טון של פסולת פלסטיק שאינה ניתנת למחזור ומיועדת להטמנה (או שריפה, לרוב פיראטית ומאוד מזהמת) + 1.3 מיליון טון של סלעי פצלי שמן ולהפוך אותם למיליון טון מלט לשימוש בענף הבנייה הישראלי, 1.6 מיליון חביות נפט לבתי הזיקוק (3% מהצריכה השנתית של מדינת ישראל) כ-50 מגה ואט חשמל שייוצר מחום שיורי (כמות שיכולה לספק חשמל לאלפי בתי אב בדרום ) וכ-25 אלף טון של חומצה גופרתית נקייה (למכירה בארץ ובחו"ל).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בישראל, בניגוד לארה"ב, פצלי השמן הם סלעים שנמצאים על פני הקרקע וכרייתם היא זהה  למחצבה רגילה. כמו כן, יש לציין כי לרא"מ ישנו הסכם עם חברת הבטון והמלט 'רדימיקס' לשימוש באפר של פצלי השמן כתחליף חלקי למלט, כאשר כיום ישראל צורכת 8 מיליון טון מלט בשנה מתוכם 4 מייצור מקומי ו-4 נוספים מיובאים (גם כיום) מטורקיה. 

הנהלת רא"מ מדגישה את היתרונות של הפרויקט שעבר מסוכה מאוד חשובה. היעילות האנרגטית של הפרויקט תהיה כ-83%  - זאת לעומת תחנת כוח המופעלת בגז שיעילותה האנרגטית היא כ-60% בלבד. מעבר לכך, חלק גדול מסלעי פצלי השמן בהם יעשה שימוש כבר נכרים כיום במסגרת הליך כריית הפוספטים באיזור ונשארים בשטח כפסולת כרייה. הדבר מהווה מפגע וסיכון מתמשך לזיהום סביבתי קשה, שכן חוסר בטיפול הולם עלול לגרום ולהתחממותם של פצלי השמן שנחשפים לאוויר לאורך זמן ושחרור מזהמים לאוויר. לפיכך, הפרויקט של רא"מ יכול לסייע במניעת הזיהום ע"י לקיחת אותם פצלי שמן והפיכתם לאנרגיה (חשמל ודלקים לתעשייה).

כמו כן, יש ליתרון חשיבות גדולה לעיריות, לחקלאים שמוזילים את עלות ההטמנה ויכולים למכור פסולת. על פי ההערכות של רא"מ המדינה תקבל מהפרויקט 3 מיליארד שקל על פני 28 שנים, כשהפרוייקט גם יעסיק 300 עובדים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    השקעה מעניינת (ל"ת)
    תומר 30/03/2024 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זה צריךלהסחר ב150 מיליון שקל לפחות 29/03/2024 17:17
    הגב לתגובה זו
    זה צריךלהסחר ב150 מיליון שקל לפחות
  • 1.
    חושב הגדול 28/03/2024 19:00
    הגב לתגובה זו
    חברה זולה
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.55%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נקסט ויז'ן קופצת 12%, אר פי אופטיקל ב-12%, אלומיי 6.8% - ת"א 90 מוסיף 1.3%

נקסט ויז'ן דיווחה על הזמנה של כ-77 מיליון דולר ומצליחה להרים גם את אר פי אופטיקל; זינוקים נרשמים במניות הנדל"ן וביזמיות

מערכת ביזפורטל |

   


התנועות במדדים:מדד ת"א 35 0.17%     מדד ת"א 90 1.02%   מדד ת"א 125 0.35%   

מדדים ענפיים:  מדד ת"א בנקים 0.45%   מדד ת"א-ביטוח 0.11%   , מדד ת"א נדל"ן   מדד ת"א נפט וגז -0.96%    מדד ת"א בטחוניות 1.91%  

דולר שקל רציף