היבואניות בבעיה - הסיפור של ברימאג; הרווחיות על מוצרי חשמל נשחקו; החברה עברה להפסד

אחרי שנים של רווחים פנומנליים, היבואניות נפגעות משער הדולר העולה; ברימאג עברה להפסד והמניה צנחה 50% בשנה
נתנאל אריאל | (4)
נושאים בכתבה ברימאג שער הדולר

חברת ברימאג ברימאג 0.31% דיווחה על תוצאות חלשות ברבעון השני בהמשך להרעה שהיתה ברבעון הראשון של השנה. החברה המייבאת ומשווקת מוצרי אלקטרוניקה דיווחה על ירידה משמעותית בהכנסות במחצית הראשונה ל-237 מיליון שקל לעומת 267 מיליון שקל במחצית המקבילה ב-2022.

הירידה בהכנסות היתה כבר ברבעון הראשון, אך ברבעון השני ירדו ההכנסות בקצב משמעותי יותר של של כ-16% ביחס לרבעון המקביל ל-108.5 מיליון שקל. במקביל לירידה בהכנסות, נרשמה צניחה ברווח הגולמי ל-47.6 מיליון שקל במחצית ול-21.9 מיליון שקל ברבעון. 

הרווח התפעולי שהסתכם במחצית המקבילה ב-2022 ב-15.4 נפל להפסד של 2.3 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה כשברבעון עברה החברה להפסד של 1.9 מיליון שקל לעומת רווח של 5.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה החברה הפסידה ברבעון השני של השנה 2.7 מיליון שקל ובמחצית 4.2 מיליון שקל בהשוואה לרווח של 8.3 מיליון ו-17.2 מיליון שקל בתקופות המקבילות בשנה הקודמת.

שתי סיבות עיקריות יש לחולשה הגדולה בתוצאות הכספיות של ברימאג שנהנתה במשך שנים מרווחים מרשימים. הראשונה היא עליה משמעותית בשער הדולר ושערי חליפין אחרים. ברימאג היא יבואנית גדולה של מוצרי חשמל והיבואנים סובלים מאוד כאשר שערי החליפין עולים. עד לפני שנה ובמשך שנים רבות ברימאג ויבואניות בכלל נהנו מהשחיקה הממושכת והעקבית בשער הדולר ביחס לשקל. השנה זה התהפך. השקל שהיה המטבע החזק בעולם, הפך השנה לאחד החלשים בעולם. היבואנים סובלים כשתמונת הראי היא שיפור משמעותי של היצואנים. 

ברימאג לא מצליחה לפצות את עצמה דרך עליית מחירים ללקוחות וכתוצאה מכך רווחיות שלא נשחקת והיא עברה להפסד. הדולר זינק מתחילת השנה במעל 17% כשחלק מהעלייה הזון נרשם ברבעון השלישי, כך שאם החברה לא תצליח לגלגל את עליית המחירים ללקוחות, צפוי שההרעה ביחס לשנה שעברה תימשך. 

סיבה שנייה להרעה בתוצאות ברימאג היא העלייה במחירי היצרנים. ברימאג רוכשת את המוצרים מיצרנים שסובלים מעלייה במחירי חומרי הגלם ועל רקע זה מעלים את המחיר. למעשה, זו עלייה בשני כיוונים - גם בשער החליפין וגם במחיר עצמו, וזה מתגלגל לעלייה חדה במחירי הקנייה של ברימאג ולשחיקה ברווחיות.   

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    צביקה החשמלי 01/09/2023 18:36
    הגב לתגובה זו
    שרות הלקוחות שלהם הוא ברמה מאוד נמוכה וגורר מלא תביעות מלקוחות.
  • 2.
    ג'וני 31/08/2023 19:02
    הגב לתגובה זו
    מזל שלא קניתי מהם... הם לפני קריסה. לך תקבל שירות על מוצרים שהחברה קרסה.
  • 1.
    עם שירות לקוחות גרוע כמו של ברימאג- אין פלא שהם בבעיה (ל"ת)
    אחד שנפל 31/08/2023 17:00
    הגב לתגובה זו
  • מירב 02/09/2023 10:23
    הגב לתגובה זו
    כמה שאתה צודק, שירות מזעזע... חווית שירות מהגרועים שחוויתי
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?