שגיא יוגב מגדל ביטוח
צילום: גל חרמוני

אחרי שנה בלבד: עוד מנכ"ל של מגדל טורק את הדלת. הפעם: שגיא יוגב "סביבת העבודה הקשתה על ניהול מיטבי"

במכתב ההתפטרות יוגב מודה ליפתח רון טל, יו"ר הדירקטוריון, אך לא לבעלים שלמה אליהו. האם המשמעות היא שגם יפתח רון טל יעזוב את החברה? מדובר על נטישת המנכ"ל השביעי בתוך 8 שנים בלבד. לפני שנה שני המועמדים האחרים היו רונן אגסי מלאומי (שלא רצה לבוא) וידין ענתבי מהפועלים (שאליהו לא רצה). האם השמות שלהם יחזרו לשולחן או ששלמה אליהו יחפש אחרים?
נתנאל אריאל | (4)

שנה בלבד מכניסתו של שגיא יוגב לתפקיד מנכ"ל חברת מגדל ביטוח 1.45%  של שלמה אליהו - גם הוא עוזב בטריקת דלת. לדבריו - הוא לא הצליח לנהל כי סביבת העבודה לא איפשרה זאת. 

לדברי יוגב במכתב ההתפטרות החריף: "סביבת העבודה אליה נחשפתי הקשתה על ניהול מיטבי של החברה ומנעה את האפשרות לקידומם של צעדים נדרשים ובהם בנייתה של תוכנית אסטרטגית לחברה.

"על אף פעולותינו המשותפות לקידום החברה, האירועים האחרונים וחוסר הוודאות ביחס ליציבות הניהולית פוגעים באופן קשה ביכולת ניהול החברה, הן כלפי פנים והן כלפי חוץ, כמו גם ביכולת הצבת מטרות עתידיות, קצרות וארוכות טווח. נסיונותינו לשקף את המצב לאשורו והשלכותיו לא הביאו לצערי לנקיטת הפעולות הנדרשות לצורך שמירה ל היציבות הניהולית וקיומה של סביבת עבודה תקינה באופן שיאפשר את ניהולה וקידומה של החברה.

"בנסיבות אלו ובהעדר יכולת לממש את היעדים והמטרות אני מבקש לסיים את כהונתי כמנכ"ל החברה"

יוגב הוא איש אמונו של יפתח רון טל, יו"ר הדירקטוריון, והוא הודה לו במכתב, אבל במופגן לא לבעל השליטה שלמה אליהו (ורק ציין "אני מאחל הצלחה רבה לחברה ולבעל השליטה בה" - מבלי להזכיר את שמו. רון טל עצמו היה בדרך לעזוב את החברה, האם כעת זה ישפיע גם עליו?

כזכור, יוגב מונה אחרי סכסוכים רבים בחברה. בפועל מדובר על נטישה של מנכ"ל בפעם השביעית בתוך 8 שנים בלבד. הסיבוב האחרון היה לפני שנה כאשר היו"ר מוטי רוזן וגם מנכ"ל החברה רן עוז נטשו. יוגב הגיע לחברה מהראל, שהם היה מנהל החטיבה לביטוח כללי. החיכוכים הרבים אפילו הקימו על מגדל את קצפו של המפקח על שוק ההון והביטוח, משה ברקת, שלא שבע רצון מחילופי הבכירים התכופים והמחלוקות התדירות בין אליהו ליו"רים שלו. גם גיא פישר, מנהל ההשקעות, החליט לעזוב לאחר פרישתו של עוז.

בתגובה אומרת החברה: "החברה מצרה על הודעה זו של מנכ"ל מגדל ביטוח בדבר סיום תפקידו וחולקת על תוכן המכתב ואופן הצגת הדברים. החברה מבקשת להבהיר כי היא תמשיך לפעול כדי להבטיח את ניהולם התקין של עסקי מגדל ביטוח, את יציבותה, טובתה וקידום האסטרטגיה של קבוצת מגדל, לרבות מגדל ביטוח, וקידום יעדיהן לטווח הארוך, וכי אין כל חשש לפגיעה בהקשר זה". 

לפני שנה, שני המועמדים האחרים לתפקיד היו רונן אגסי, ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, אך הוא סירב ללחצים. המועמד השני היה ידין ענתבי, ראש חטיבת שווקים פיננסיים והפעילות הבינלאומית בבנק הפועלים. שלמה אליהו התנגד למועמדות שלו, למרות שזו נתמכה ע"י רון טל. האם כעת לא תהיה לשלמה אליהו ברירה, או שהוא יחפש שמות חדשים?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כלכלן 01/11/2022 14:21
    הגב לתגובה זו
    חילופי מנהלים ודירקטורים תכופים פוגעים מאוד בחברה שהיא חברה ציבורית בעלת פוטנציאל רב . נדרשת התערבות נמרצת של הרגולטור למניעת הכאוס השורר בחברה .
  • 3.
    תותח על - הפסד גדול (ל"ת)
    אוריאל 01/11/2022 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלון טל 01/11/2022 07:20
    הגב לתגובה זו
    איש של אנשים, מבריק, מנהיג ועם ראיה מעולה של תהליכים אסטרטגיים. משהו רקוב בממלכת דנמרק אם שגיא (ואחרים) לא מצליחים להעביר החלטות אסטרטגיות עם הצל הכבד של הבעלים. שגיא נכס לכל ארגון שיעבור אליו. בהצלחה רבה !
  • 1.
    my way or no way (ל"ת)
    bardaat 31/10/2022 18:53
    הגב לתגובה זו
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.